Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Olen juuri alkanut valmistautua ensi kesän juoksutapahtumiin ja reenausta koskien minua kiinnostaisi tietää mitä ja miten juoksijat syövät ennen juoksuharjoituksia.

Luin netistä listan tilanteista, jolloin kannattaisi jättää juokseminen väliin, ja yksi syy oli "vatsa sekaisin", eli tältä olisi kaiketi vältyttävä, jos aikoo harjoitella yhtäjaksoisesti.

Tuleeko treenistä niin iso asia elämässä, että syömisrutiinit muotoutuvat automaattisesti tiedostamatta juoksun ehdoilla? Vai onko jollakin esim. tapana tietoisesti laskelmoida syömiset sijoittuviksi muutama tunti ennen treeniä? Onko juoksemisen takia siirryttävä johonkin tiettyyn ateriakoostumukseen, esim. helposti imeytyviin viherpirtelöihin?

Onko syömiseen liittyen siis kenelläkään annettavana mitään helpppoa nyrkkisääntöä aloittelijalle? Ihmettelen vaan, kun huomaan, että minun olisi juostava useita kertoja viikossa päästäkseni tavoitteeseeni, että mitenkähän saan sitten syömisenikin linjaan tämän harjoitteluprojektin kanssa.

:conf:

Link to post
Share on other sites

Käytännön syistä johtuen joudun usein syömään tukevan päivällisen, ja lähtemään usein miltei välittömästi lenkille. Onhan se tietenkin vähän hankalaa vetää esimerkiksi VK-lenkkiä, kun maha on täynnä, mutta kaikkeen tottuu. Terveellisempää tietenkin on jättää ruokailuun kunnon väli. Itse juoksen kuitenkin sen verran paljon, käyn töissä, puuhaan lasten kanssa ja harrastan näyttelemistä, että aikaa sulatteluun ei useinkaan ole. Aikoinaan en pystynyt juoksemaan lainkaan, jos söin mitään < 2 h ennen harjoitusta. Nykyään pk-lenkin juokseminen onnistuu mainiosti suoraan ruokapöydästä miltei ruokalajista riippumatta.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Vai onko jollakin esim. tapana tietoisesti laskelmoida syömiset sijoittuviksi muutama tunti ennen treeniä? Onko juoksemisen takia siirryttävä johonkin tiettyyn ateriakoostumukseen, esim. helposti imeytyviin viherpirtelöihin?

Onko syömiseen liittyen siis kenelläkään annettavana mitään helpppoa nyrkkisääntöä aloittelijalle?

:conf:

Raskas ateria kannattaa syödä lenkin jälkeen jos mahdollista. Koska 1) täydella mahalla ei juoksu luonnistu 2) ateria toimii palautusjuomana. Mitään erikoisruokavaliota ei tarvitse noudattaa juoksijan.
Link to post
Share on other sites

Raskas ateria kannattaa syödä lenkin jälkeen jos mahdollista. Koska 1) täydella mahalla ei juoksu luonnistu 2) ateria toimii palautusjuomana. Mitään erikoisruokavaliota ei tarvitse noudattaa juoksijan.

Tuo minun puolikkaan enkkani on tehty 45min ruokailun jälkeen, kun sattui perheen kalenterissa olemaan yllättävä reikä juoksentelulle. Ihan hyvin kulki hieman täydemmälläkin vatsalla.

Tietenkin optimitilanne on se, ettei vedä itseään ähkyksi ennen lenkkiä, mutta eipä ainakaan itse ole tullut rytmitettyä mitenkään erikoisesti juoksua tai syömistä. Syödään silloin kuin huvittaa ja juostaa silloin kun huvittaa. Joskus tyhjällä, ja joskus täydelläkin vatsalla.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy