Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Charlie

Terveyden kannalta optimaalinen juoksuharjoittelu

Recommended Posts

Tästä ketjusta tulee mieleen keskustelu työpaikalta. Työkaverit puhuivat salillakäymisen ihanuudesta, ja mukavista jumpistaan (zumbat, spinningit ja muut). Koitin siinä välissä selittää jotain kovilla tehoilla tehtävästä, lyhyestä harjoittelusta ja puolustella aerobista liikuntaa. Työkaverin mielestä kunto löytyy nimenomaan kuntosalilta. Minä sopertelin, että käyn salilla paljon, mutta teen siellä juoksijan treeniä. Hän hymähti, koska hän kuulemma haluaa olla hyvässä kunnossa kokonaisvaltaisesti. Minä taas vastailin, että omat harjoitteeni tähtää juoksun paranemiseen. Hän piti minua vähintään outona, juoksuhan siis on mielestään todella yksipuolista "eihän siinä rasitu, kuin jalat".

Keskustelun lopputulos oli vain oma ajatukseni, että hyvä juoksija on lihaskunnoltaan myös huipputasolla. Vaikka harjoittelusta 80% on juoksua. Mutten jaksanut enää alkaa selittelemään mitään. Aina voivat kokeilla juoksemista.

Jep... Ei ne isot lihakset kyllä sitä takaa, että on hyvässä kunnossa. Kumpikohan on kuitenkin sydämen kannalta turvallisempaa ja tärkeämpää: Että kropassa on kyllä hormoneilla kasvatettuja lihaksia, mutta kestävyyttä ei oikeastaan ollenkaan. Vai se, että kroppa on kestävässä kunnossa ja jaksaa pidempään? Ei kai ne hormonihirviöt jaksa edes 100 metriä juosta, jos on tarvis. Sitä paitsi siinähän jo lihaksista paksut reidet hinkaa yhteen ja aiheuttaa palovammoja sisäreisiin.

Kerran kun olin salilla käymässä, niin siellä oli pari hormoonihirviötä myös pumppaamassa rautaa. Niillä oli jostain syystä valtava tarve huutaa ja karjua v*ttua ja s*atanaa aina, kun nostivat rautaa. Ei ne antaneet itsestään oikein fiksua kuvaa. Enpä ole kyllä koskaan kuullut juoksijan kiroilevan kovaan ääneen kesken juoksutreenin X) Sitten kun nämä miehet oli lähtenyt salilta, niin joku n. 70-vuotias mies mulle sanoi, että nuo on kyllä sellaisia miehiä, että täällä osaavat tietyillä liikkeillä nostaa koviakin painoja, mutta sitten kun laitettaisiin oikeisiin töihin ja heittämään vaikka heinäpaaleja traktorin kärryyn niin ei taatusti onnistuisi :)

Ja luin taas jostain lehdestä 24-vuotiaasta miehestä, joka työtapaturmassa menetti toisen jalan. Se jouduttiin amputoimaan polven yläpuolelta. Lääkärit olivat sanoneet, ettei mies olisi koskaan selvinnyt siitä, ellei olisi ollut fyysisesti niin hyvässä kunnossa. Ja mies harrasti juoksua ja salilla käyntiä plus jotain muuta.

Vielä lisäys: Juoksun yhteydessä saa vielä raitista ulkoilmaa, joka on taatusti hyväksi kropalle ja mielelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tehty kymmeniä kokeellisia tutkimuksia, jotka perustuvat koe- ja kontrolliryhmän käyttöön.(Suurin osa tutkimuksista on koskenut aerobista, happea kuluttavaa, liikuntaa,esim juoksu.) Niissä on osoitettu, että vaikutus masennukseen on selkein, kun taas vaikutukset stressin sietoon ja älylliseen suorituskykyyn ovat melko vähäisiä ja ristiriitaisia. Yksi merkittävä asia on hallinnan kokemus, joka liikuntaan liittyy. Mitä tehokkaammin ja täsmällisemin saa kehonsa liikkeelle sitä paremmallehan se tuntuu. Tulee tunne, että oma keho on hallinnassa, se tottelee sille annettuja käskyjä. Hallinnan kokemusta on myös liikunnan myötä tulevat "tulokset" fyysisen kunnon kohentuminen ja painon aleneminen. Hallinnan tunne tulee myös siitä kun saavuttaa jonkin tavoitteen, juoksee maratonin tai puolikkaan jne. En lopeta koskaan ihmettelemästä, miten liikuntaa ei oteta tehokkaammin "lääkkeeksi" esim masentuneiden hoidossa tai jo aiemmin, ennenkuin masennus on diagnosoitu.

Ainut ongelma on siinä, jos on vakavasti masentunut, ei pääse liikkeelle. Sieltä kotoa ulos. Kävelyä suositellaan masentuneille ihan lääkärikäynnillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä terveysasioista, että tuhannet suomalaiset aloittavat vuosittain ylipainon vuoksi sokerilääkityksen, kolesterolilääkityksen, verenpainelääkityksen ja siihen päälle tulee vielä yleensä kipulääke lonkka ym kipujen takia, sekä joskus se mielialalääkekin kuuluu pakettiin, unohtamatta mahansuojalääkettä, jotta maha kestää koko arsenaalin. Kaikki ongelmat helpottuisivat, osalta jopa poistuisivat, jos ylipainon saisi pois. Viina, tupakki ja läski- siinäpä ne terveysviholliset kärkipäästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainut ongelma on siinä, jos on vakavasti masentunut, ei pääse liikkeelle. Sieltä kotoa ulos. Kävelyä suositellaan masentuneille ihan lääkärikäynnillä.

Mutta jos ei ole vakavasti masentunut, vaan alakuloinen tai vastaava. Jonkunverran sen yksilönkin otettava vastuuta. Esimerkiksi pakottamalla itsensä liikkumaan. Kuulostaa tosi raa'alta, mutta on totuuden siemenkin tässä väitteessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep... Ei ne isot lihakset kyllä sitä takaa, että on hyvässä kunnossa. Kumpikohan on kuitenkin sydämen kannalta turvallisempaa ja tärkeämpää: Että kropassa on kyllä hormoneilla kasvatettuja lihaksia, mutta kestävyyttä ei oikeastaan ollenkaan. Vai se, että kroppa on kestävässä kunnossa ja jaksaa pidempään? Ei kai ne hormonihirviöt jaksa edes 100 metriä juosta, jos on tarvis. Sitä paitsi siinähän jo lihaksista paksut reidet hinkaa yhteen ja aiheuttaa palovammoja sisäreisiin.

Kerran kun olin salilla käymässä, niin siellä oli pari hormoonihirviötä myös pumppaamassa rautaa. Niillä oli jostain syystä valtava tarve huutaa ja karjua v*ttua ja s*atanaa aina, kun nostivat rautaa. Ei ne antaneet itsestään oikein fiksua kuvaa. Enpä ole kyllä koskaan kuullut juoksijan kiroilevan kovaan ääneen kesken juoksutreenin X) Sitten kun nämä miehet oli lähtenyt salilta, niin joku n. 70-vuotias mies mulle sanoi, että nuo on kyllä sellaisia miehiä, että täällä osaavat tietyillä liikkeillä nostaa koviakin painoja, mutta sitten kun laitettaisiin oikeisiin töihin ja heittämään vaikka heinäpaaleja traktorin kärryyn niin ei taatusti onnistuisi :)

Ja luin taas jostain lehdestä 24-vuotiaasta miehestä, joka työtapaturmassa menetti toisen jalan. Se jouduttiin amputoimaan polven yläpuolelta. Lääkärit olivat sanoneet, ettei mies olisi koskaan selvinnyt siitä, ellei olisi ollut fyysisesti niin hyvässä kunnossa. Ja mies harrasti juoksua ja salilla käyntiä plus jotain muuta.

Vielä lisäys: Juoksun yhteydessä saa vielä raitista ulkoilmaa, joka on taatusti hyväksi kropalle ja mielelle.

no 95% voimaharjoittelun /kuntosalin harrastajista ei käytä hormoneja. Hyvä lihaskunto on aika tärkeä juttu etenkin ikääntyvällä henkilöllä. Auttaa painonhallinnassa ja ehkäisee monia tuki ja liikuntaelin sairauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no 95% voimaharjoittelun /kuntosalin harrastajista ei käytä hormoneja. Hyvä lihaskunto on aika tärkeä juttu etenkin ikääntyvällä henkilöllä. Auttaa painonhallinnassa ja ehkäisee monia tuki ja liikuntaelin sairauksia.

Joo, en tosiaan oletakaan, että moni niitä käyttää. Mutta nyt otin vain esimerkiksi tuollaiset, joilla menee vähän yli tuo kuntosalitouhu ja lihasten kasvatus. Mutta joskus täytyy vähän yleistää tai kärjistää, että saa hyvän esimerkin aikaan. Kyllä mäkin käyn juoksemisen lisäksi kuntosalilla pari kertaa viikossa. Jo ihan senkin takia, että teen fyysisesti raskasta työtä lehmien parissa. Ja haluan pitää kropan kunnossa, ettei ite tarvi kärsiä joskus tulevaisuudessa selkävaivoista, välilevystä ym ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljä vuotta sitten tein katsauksen tuohon asiaan liittyen.Keräsin jonkin verran aineistoa ja vertailin tuloksia. Tämän jälkeen uusia tutkimuksia aiheesta on tullut varmasti lisää.Missään niistä ei osoitettu, että tulokset olisivat negatiivisia siis oppimisen ja muistin suhteen. Mutta kuten maalaisjärjelläkin ajateltuna selkein vaste liikunnasta voitiin osoittaa juuri mielialaan liittyen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainut ongelma on siinä, jos on vakavasti masentunut, ei pääse liikkeelle. Sieltä kotoa ulos. Kävelyä suositellaan masentuneille ihan lääkärikäynnillä.

Siksi olisi hyvä toteuttaa tuota ryhmä/ tukihenkilö systeemiä, jolla myös vakavasti masentuneet saataisiin säännöllisesti liikkeelle. Vakavasti masentunut harvemmin lähtee liikkeelle jos liikuntaa vain "suositellaan" lääkärissä käynnillä. Mutta on hyvä myös muistaa, että masennusta on monen tasoista ja suurin osa on vielä lievää tai keskivaikeaa masennusta potevia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta kyllä se niin taitaa kuitenkin olla että hyvä terveys ei vaadi sentään mitään maratonharjoittelua.

Käypä hoito suosituksista löytyy seuraavaa:

Yhdysvaltalaisen liikuntasuosituksen keskeinen sisältö vuodelta 2008 18–64-vuotiaat

  • Kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa (aerobista liikuntaa), kuten reipasta kävelyä, ainakin 2.5 tuntia viikossa (esimerkiksi 30 minuuttia kerrallaan viitenä päivänä viikossa) tai raskasta liikuntaa, kuten hölkkää, tunti 15 minuuttia viikossa (esimerkiksi jaettuna kolmeen liikuntakertaan).

    • Päivän 30 minuutin kohtuukuormitteinen liikunta voidaan toteuttaa myös useampina vähintään kymmenen minuutin jaksoina.
    • Suositus täyttyy myös yhdistettäessä kohtalaista ja raskasta liikuntaa.

    [*]Kestävyysliikunnan lisäksi tarvitaan lihasten voimaa ja kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa vähintään kahtena päivänä viikoittain.

Tämän vähimmäissuosituksen ylittävällä liikunnalla on mahdollista lisätä saavutettavia terveyshyötyjä.

Lähde :Käypä hoito,Aikuisten liikunta

Tuon pohjalta on ilmeisesti laadittu tuo UKK:n liikuntapiirakka (http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka), joka on varmaan ihan pätevä pohja terveyttä edistävän liikunnan määristä ja tehosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy