Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka pitkään juostaan ultrakisoissa ?


Prefontane
 Share

Recommended Posts

Kun tuota ikää tulee kokoajan lisää niin alkaa aina vain enemmän kiinnostamaan nuo pidemmät matkat.

Pidän juoksemisesta, en kävelemisestä ( paitsi esmes vuorilla ).

Aika moni tällä palstalla kirjoittelee juoksu/kävely-systeemeistä ultra-kisoihin/harjoitteluun liittyen.

Siksi aloinkin miettimään miten pitkään kukin ajattelisi juoksevan jos kävely olisi kiellettyä ?

Satanen varmaan useimmilta menee ihan juoksulla, mutta mites pitemmät matkat ?

Voiko esmes 12/24/48 tunnin kisan vetää niin että juoksee vaikka 5 min/km keskivauhdilla ja pitää vain riittävän pitkiä taukoja ? Onko tulos ratkaisevasti parempi jos juoksee/kävelee hitaammin mutta tasaisemalla vauhdinjaolla ?

Eli kiinnostaisi tietää miten pitkiä ultria voi kuntoilija ottaa tavoitteeksi jos haluaa juosta koko matkan ?

Kokeilemallahan se toki selviää, mutta kysymällähän pääsee aina alkuun, vai mitä.

Tällaiset Sparthatlon-tyyppiset "seikkailuhenkiset" maastokisat on sitten asia erikseen ja ne kyllä kiinnostavat ( vielä teoriaa ) vaikka joutuisi ryömimään puolet matkasta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mutta jos kävely olisi kielletty, niin miksi tauot sitten olisivat sallittuja?

Koska tauko ei ole etenemismuoto, vaan siinä ikäänkuin pidetään paikkaa. Sanoisin, että tuossa ajattelussa kävely voisi olla sallittua, muttei reitillä, ts. se pitäisi tehdä reitin ulkopuolella ja palata sitten juoksemaan siitä kohdasta, missä juoksu aiemmin loppui.

Link to comment
Share on other sites

Kai sitä sitten juoksisi sen 12/24/48 tuntia, tai ainakin niin pitkään kuin pystyisi.

Mutta jos kävely olisi kielletty, niin miksi tauot sitten olisivat sallittuja?

Ilmaisin asian nähtävästi väärin.

En ole ehdottamassa mitään sääntöjuttuja vaan yritin havainnollistaa teille sitä että kuinka pitkään kisaan kukakin lähtisi pelkästään juoksemaan.

Tarkoitus ei ole keksiä mitään uusia lajeja tms vaan haluaisin tietää kuinka pitkään eri tasoiset ihmiset juoksevat.

Tällä tiedolla voisin suunnitella ehkä omaakin ultrahtavaa tulevaisuutta.

Joten toivoisin ettei tässä keskustelussa keskitytä sääntöasioihin vaan todellakin vain siihen että KUINKA PITKÄÄN MENNÄÄN JUOKSEMALLA.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän sitä pysty juoksemaan vaikka kuinka pitkiä kisoja kun vaan pitää sen mukaiset tauot että taas voi juosta...

Vaikka maailman ympäri...

Kerrotko millä vauhdilla ajattelit mennä maailman ympäri ja miten tauottaisit reissusi niin katsotaan olisiko se mielekästä ?! Ja mikäköhän kisa sulla olisi mielessä ?!

Link to comment
Share on other sites

Jesper Olsen on juossut 1,5 kertaa maailman ympäri juuri tuolla "kävely on kielletty, tauot sallittu" taktiiikalla. Kun kesällä 2008 juoksin pari päivää Jesperin kanssa niin taukoja oli ehkä n. 5 km välein ja ne olivat varsin pitkiä, muistaakseni n 5-10 min luokkaa. Päivämatkat olivat luokkaa 50-60 km. Eli kyllä Shamaani ihan oikeilla jäljillä on.

Pisin kilpailu johon itse lähtisin tavoitteenna juosta koko matka olisi ehkä 12 h ja silloin puhuttaisiin 130+ km tulostavoitteesta. Tosin täytyy myöntää, että jopa 100 km ennätysjuoksussani (8.05) kävelin muutamaan otteeseen pienen pätkän huoltopisteellä.

Link to comment
Share on other sites

Samoilla linjoilla X:n kanssa. 12h kisan voi juosta koko matkan. 24h puolestaan alkaa olla jo sellainen matka että jo huollonkin puolesta on käveltävä ainakin jonnin verran. Ts. kun syö jotain kiinteämpää niin on tuloksen kannalta parempi samalla kävellä/edetä kuin olla paikallaan. Mikä sitten on juoksun ja kävelyn optimaalinen suhde niin riippuu kunkin yksilön ominaisuuksista. Itse tykkään juosta vähän reippaammin ja kävellä suht. tiheään. Esim. Brivessä kävelyä oli ensimmäisen 6 tunnin aikana yhteensä noin 10 min, toisen 6 tunnin aikana noin 20 min, kolmannella noin 30 min ja neljännellä noin 50 min. Kävelypätkät olivat suurimmaksi osaksi noin 1-2 minuutin mittaisia.

Link to comment
Share on other sites

Minä en kävellyt Kaustisilla 24 h kisassa viime kesänä muuta kuin pari kertaa huoltopaikalla noin 20-30 metriä, kun söin puuroa/mustikkasoppaa/yoghurttia. Kaikki muun ajan juoksin. Taukoja oli yksi WC-käynti, kaksi kenkien vaihtoa ja muutama custoo -tauko reitin varressa. Voi olla, että muutama kävelypätkä isoimmassa ylämäessä ei olisi lopputulosta huonontanut, mutta edellisessä 24 h kisassa Espoossa minulla oli vaikeuksia alkaa juoksemaan 400 m kävelyn jälkeen, ja kävely teki muutenkin enemmän kipeää säären etuosan lihakselle kuin juoksu. Myöskin kävelyvauhti väsyneenä oli varsin hidas verrattuna normaaliin reippaaseen kävelyyn. Tuolloin oli kuitenkin melko pakko kävellä muuten homma olisi voinut jäädä kesken tai ainakin taukoja olisi tullut enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Juoksu / kävely -jaksotus on mitä suurimmassa määrin yksilöllinen asia. Toukokuussa Brivessä hämmästelin norjalaisen Jon Harald Bergen menoa: hän käveli jokaisella 1,25 km kierroksella kahdessa kohtaa puolisen minuuttia kerrallaan eli tunnissa yhteensä kymmenisen minuuttia. Alusta alkaen. Lopputulos oli Norjan ennätys 255,764 km, jolla irtosi MM-kilpailun seitsemäs sija. 12-tuntiset 128 km + 127 km.

Minä kävelin Brivessä kierroksen isoimman nousun lähes joka kierroksella paria viimeistä tuntia lukuun ottamatta, mutta varsinaisesti otin kävelyjaksot suunnitelmallisesti mukaan 24 h kilpailussa ensimmäisen kerran muutama viikko sitten Oslossa, jossa paransin omaa ennätystäni kolmisen kilometriä. Oslon kilpailu oli ensimmäinen juoksemani 24 h kilpailu, jossa vauhtia ei rajoittanut jalkojen väsyminen missään vaiheessa, vaan suurimmat ongelmat olivat muualla.

Omien kokemusteni perusteella aion jatkossakin kävellä 24 h ja sitä pidemmissä kilpailuissa tarkoituksellisesti. Herättäköön se sitten millaista pahennusta tahansa. Kävelystä en sinänsä erityisemmin pidä enkä aio jatkossakaan tehdä kävelylenkkejä tai harrastaa hyötykävelyä, mutta pitkillä lenkeillä saatan joskus ottaa pieniä kävelypätkiä.

Mitä tulee ketjun aloittajan kaavailemaan taktiikkaan: juoksua 5 min/km vauhdilla ja taukoja tarpeen mukaan niin se kuulostaa aika rohkealta, mutta jos kunto ja vauhtireservi riittää niin miksei joku tuollaistakin voisi kokeilla:

45 min J 5 min/km + 15 min tauko = 9 km/h -> 216 km / 24 h

50 min J 5 min/ km + 10 min tauko = 10 km/h -> 240 km / 24 h

52,5 min J 5 min/km + 7,5 min tauko = 10,5 km/h -> 252 km / 24 h (=Suomen ennätys)

55 min J 5 min/km + 5 min tauko = 11 km/h -> 264 km / 24 h (= pohjoismaiden ennätys)

Rytmitys voi olla myös 15 min J / 5 min tauko ja kakkoskohdassa vastaavasti 25 min J / 5 min tauko jne.

Vertailun vuoksi: jos juoksuvauhti on 5.30/km, vartin välein pidetään minuutin kävelyjakso ja toistetaan tätä jaksotusta vuorokausi on lopputulos hieman yli 250 km. Samaan lopputulokseen pääsee siis juoksemalla 5 min/km ja huilaamalla 7,5 min joka tunti tai juoksemalla 30 sek/km hitaammin ja kävelemällä viitisen minuuttia tunnissa. Voidaan toki myös ajatella, että juoksemalla 30 sek/km vauhdikkaammin ja pitämällä kävelypätkien sijasta viiden minuutin lepohetki joka tunti pääsee kympin pidemmälle... Matematiikka on matematiikkaa ja todellisuus voi olla jotain ihan muuta ;-)

Omien kokemusteni perusteella väsyneet jalat saattavat taukojen aikana jumiutua pahasti ja juoksun uudelleen aloittaminen voi olla vaikeaa. Sama koskee pidempiä kävelyjaksoja, josta syystä itse pyrin pitämään kävelypätkät max 0,5 - 1 min mittaisina (n. 50 - 100 m).

Tosin edellisessä viestissä mainitsemani Jesper Olsen lienee totuttanut lihaksistonsa jatkuvaan juoksu/tauko -jaksotukseen ja pystyy jatkamaan juoksua vaivattomasti varsin pitkienkin taukojen jälkeen.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Itselläni on aikomus ottaa E24:ssä evästä puolen tunnein välein, ja kävellä siinä yhteydessä niin kauan että saan murkinat alas sujuvasti, sitten taas juostaan. Varsinainen haaste tulee vastaan siinä kohdassa kun kävelystä juoksuun siirtyminen alkaa tuntua ylivoimaisen vastenmieliseltä ajatukselta, ja kävelytauko alkaa venyä pidemmäksi ja pidemmäksi. Saas nähdä kiunka käy.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, alkaahan täällä tulla asiaa.

X-Caliberin harjoitteluun ei tainnut kävely juuri kuulua, mutta mites muilla ?

Kannattaisiko siis harjoitellakin lajiharjoitteluna tyyliin 3 x 20 km 5 min/km keskivauhdilla ( tai 5,5, mutta kohtuu reippaasti ) tunnin parin palautuksilla vai vetää putkeen 60 km hitaasti ( väliin jopa kävellen ).

Toki molempi parempi, mutta olisiko siis parempi yrittää pitää harjoituksissakin kohtuu vauhtia ja pitää siksi matkat kohtuullisina ? Vai tuleeko noutaja kisassa ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy