Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko kukaan muu romahtanut totaalisesti?


cokekola
 Share

Recommended Posts

Vantaalla juoksin pari kuukautta sitten vuoden kolmannen maratonin. Se sujui kohtuullisesti, vaikka jäinkin tavoitteesta 13 minuuttia loppuajan ollessa 4:03. Sen jälkeen noudatin täälläkin viisaampien antamia neuvoja ja otin kevyehkösti vuoden neljättä maratonia varten viime viikonloppuna. Tein pääasiassa vetoharjoituksia, ja viikonlopun pitkiksiä lyhensin reilusti.

Ennen lauantain maratonia olo olikin levännyt ja tuntui, että vuoden huipputulos voisi olla tulossa. Tankkauskin oli onnistunut mielestäni hyvin, pastaa ja riisiä oli mennyt mukavasti, mutta olo ei ollut kuitenkaaan turvonnut, kuten joskus aiemmin. Maratonpäivän olosuhteetkin olivat juuri toivomani: tuuletonta, poutaa ja lämpötila lähdössä pari astetta plussan puolella, josta se juoksun laski pari-kolme astetta. Ajattelin, että näistä lähtökohdista mennään ainakin alle neljän tunnin kevyesti.

Niinhän ei sitten todellakaan käynyt. Juoksu oli ihan tervaa alusta asti. Harjoitusvauhtina olin mennyt 5:20min/km noin sykkeellä 150. Nyt vauhti oli yli 6 min/km ja syke meikäläisen laskennallisessa maksimissa, 175 paikkeilla. Kun syke ei tuntunut muuten laskevan hiljensin vauhtia edelleen, että sain sykkeen laskemaan edes 160-170 välille. Vähän huolestutti, että olenko tulossa sairaaksi tms., joten ei oikein huvittanut rääkätä sydäntä tuntitolkulla maksimisykkeillä. Koko matka oli kuitenkin äärimmäistä ponnistelua, sykkeet koko matkan samoissa huippulukemissa ja lopussa voimat olivat kyllä aivan lopussa. Loppuaika olikin sitten 4:50, joka oli todella pettymys odotuksiin nähden.

Mitähän ihmettä oikein tapahtui? Sairaaksi en tullut, eikä nyt ole ihmeempiä tuntemuksia kuin muulloinkaan maratonin jäljiltä. Onko kukaan muu kokenut vastaavaa täydellistä "romahdusta"? Onko siihen tullut mitään selvyyttä?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vähän vastaavaa tapahtui mulle pari viikkoa sitten puolikkaalla. Vauhdikkaamilla lenkeillä 5.40-5.50 min/km sykkeet olleet n 150-160. Heti puolikkaan alussa sanoin kaverille, että taitaa kone leikata kiinni kun syke on 170 ja vauhti vaan 6.30 min/km. Keskisyke puolikkaalla oli 165 ja vauhti 6.10 min/km. Vastaavalla vauhdilla tehdyillä pidemillä lenkeillä sykkeet on olleet 140-150 välillä.

Ite epäilin syyksi pakkasta, mutta joku viisaampi sano, että kyse voi olla ylirasituksesta. Hänellä itsellään juoksut loppu pariksi vuodeksi, kun ei älynnyt höllätä, vaan kiristi vaan tahtia ja reenas enemmän, kun tulokset alko huononemaan...

Link to comment
Share on other sites

Äkkisiltään vaikuttaisi siltä, että ainakin harjoitusvauhdit ovat olleet olleet kovia maratonaikaan nähden. Maratonharjoittelun pitäisi koostua pääasiassa peruskuntoharjoittelusta. 5.20 on ainakin minulle todella kovaa vauhtia. Minun maksimisykkeeni on 178, aerobinen raja 140, anaerobinen 160. Maratonin juoksin syksyllä 3.26. PK-lenkit teen 115-130 sykkeellä vauhdin ollessa 6-7 min/km. VK-harjoituksissa vauhdit 5-5.30/km, MK 3.45-4.30 1000 m vedoissa.

Link to comment
Share on other sites

Minä rohkenin päätellä, että jollain (testi?)lenkillä oli 5.20-vauhti (eli vähän maratonvauhtia kovempi) mennyt sykkeellä 150 (ja että muuten lenkit oli tehty suurimmalta osin rauhallisempaan tahtiin). Mutta jos keskimääräinen treenivauhti on ollut tuollaista, on tosiaan joko treenattu liian kovaa eli kenties vielä mukavuusalueella, mutta silti liian kovaa, ja niinpä peruskunto ja kunnon fundamentit eivät olleet kehittyneet riittävästi ja ne pettivät pitkän kauden päätteeksi.

Voi myös olla, että se kuuluisa huono päivä (ja kenties joku elimistön vastustuskykyä rasittanut tai muuten stressannut tekijä vaikutti, vaikkei varsinaista tautia puhjennutkaan) iski tavanomaista huonommalla hetkellä.

PS kariuolevilla näyttäisi maraton kulkevan VK-vauhteja kovempaa; harvinaista ja kenties jopa epätavallista, sillä ainakin oma VK-vauhti liikkuu puolikkaan vauhdista vähän parempaan. No, toisaalta tonnin vedot menevät parhaimmillaan 5 s/km kovempaa kuin minulla, vaikka maratonvauhti on ollut omaani 30s/km hitaampaa (mutta tuskin kovin pitkään...).

Link to comment
Share on other sites

Minun syksyn maratonennätykseen liittyy hauska yksityiskohta. Keskivauhtini oli siinä hiukan alle 5 min/km. Koko vuonna 2010 minulla ei ole ollut yhtään lenkkiä, lyhyttä tai pitkää, jolla olisin saavuttanut tuon keskitahdin :-). Koska MK-lenkeillä teen 5 peräkkäistä 1000m vetoa 10 km matkalla, myös noilla lenkeillä keskivauhti on yli 5 min/km. Vielä kesän alussa en tonnin vedoissa päässyt kuin nippa nappa alla 5 min vauhtiin. Eli täytyy myöntää, että maratonennätys tuli kuin puskista iloisena yllätyksenä.

Link to comment
Share on other sites

Minä rohkenin päätellä, että jollain (testi?)lenkillä oli 5.20-vauhti (eli vähän maratonvauhtia kovempi) mennyt sykkeellä 150 (ja että muuten lenkit oli tehty suurimmalta osin rauhallisempaan tahtiin). Mutta jos keskimääräinen treenivauhti on ollut tuollaista, on tosiaan joko treenattu liian kovaa eli kenties vielä mukavuusalueella, mutta silti liian kovaa, ja niinpä peruskunto ja kunnon fundamentit eivät olleet kehittyneet riittävästi ja ne pettivät pitkän kauden päätteeksi.

Voi myös olla, että se kuuluisa huono päivä (ja kenties joku elimistön vastustuskykyä rasittanut tai muuten stressannut tekijä vaikutti, vaikkei varsinaista tautia puhjennutkaan) iski tavanomaista huonommalla hetkellä.

Selvennyksenä: asia juuri, kuten totesit. Nuo harjoituksissa vedetyt testivedot olen vetänyt 5:20/km aikaan, ja silloinkin syke on pysynyt 150 paikkeilla. Normaali harjoitusvauhti on toki ollut hitaampi ja sykekin noin 138 paikkeilla tai viime aikoina allekin. Joten tämä Lucianpäivän 175 syke 6 minuutin vauhtia hitaammallakin vauhdilla yllätti todella ikävästi.

Link to comment
Share on other sites

Vantaalla juoksin pari kuukautta sitten vuoden kolmannen maratonin. Se sujui kohtuullisesti, vaikka jäinkin tavoitteesta 13 minuuttia loppuajan ollessa 4:03. Sen jälkeen noudatin täälläkin viisaampien antamia neuvoja ja otin kevyehkösti vuoden neljättä maratonia varten viime viikonloppuna. Tein pääasiassa vetoharjoituksia, ja viikonlopun pitkiksiä lyhensin reilusti.

Ennen lauantain maratonia olo olikin levännyt ja tuntui, että vuoden huipputulos voisi olla tulossa. Tankkauskin oli onnistunut mielestäni hyvin, pastaa ja riisiä oli mennyt mukavasti, mutta olo ei ollut kuitenkaaan turvonnut, kuten joskus aiemmin. Maratonpäivän olosuhteetkin olivat juuri toivomani: tuuletonta, poutaa ja lämpötila lähdössä pari astetta plussan puolella, josta se juoksun laski pari-kolme astetta. Ajattelin, että näistä lähtökohdista mennään ainakin alle neljän tunnin kevyesti.

Niinhän ei sitten todellakaan käynyt. Juoksu oli ihan tervaa alusta asti. Harjoitusvauhtina olin mennyt 5:20min/km noin sykkeellä 150. Nyt vauhti oli yli 6 min/km ja syke meikäläisen laskennallisessa maksimissa, 175 paikkeilla. Kun syke ei tuntunut muuten laskevan hiljensin vauhtia edelleen, että sain sykkeen laskemaan edes 160-170 välille. Vähän huolestutti, että olenko tulossa sairaaksi tms., joten ei oikein huvittanut rääkätä sydäntä tuntitolkulla maksimisykkeillä. Koko matka oli kuitenkin äärimmäistä ponnistelua, sykkeet koko matkan samoissa huippulukemissa ja lopussa voimat olivat kyllä aivan lopussa. Loppuaika olikin sitten 4:50, joka oli todella pettymys odotuksiin nähden.

Mitähän ihmettä oikein tapahtui? Sairaaksi en tullut, eikä nyt ole ihmeempiä tuntemuksia kuin muulloinkaan maratonin jäljiltä. Onko kukaan muu kokenut vastaavaa täydellistä "romahdusta"? Onko siihen tullut mitään selvyyttä?

Koska et tullut sairaaksi ja ilmeisesti ylikunnon merkkejäkään ei ollut, niin mahtoikohan sykemittari olla kunnossa? Eli vastasiko myös omat tuntemuksesi korkeaa sykettä? Itse olen juuri vaihtanut Polarista Garminiin, ja Garmin lyö välillä sykkeet pilviin.

Link to comment
Share on other sites

Koska et tullut sairaaksi ja ilmeisesti ylikunnon merkkejäkään ei ollut, niin mahtoikohan sykemittari olla kunnossa? Eli vastasiko myös omat tuntemuksesi korkeaa sykettä? Itse olen juuri vaihtanut Polarista Garminiin, ja Garmin lyö välillä sykkeet pilviin.

Kyllähän mittarin kuntokin kävi mielessä, eikä tosiaan ole mahdotonta, että siinä olisi jotain vikaa. Onko jollakulla esimerkiksi kokemusta, miten Polar (vanha 625) oirehtii, jos sykeanturin paristo on lopussa? Näkyykö siitä mitään merkkiä tai varoitusta rannelaitteen näytössä?

Toisaalta lopputulos oli ennakko-odotuksia tunnin heikompi ja "juoksukin" kuin tervassa tarpomista. Ja toisaalta juoksun jälkeen syke mittarinkin mukaan laski lähes tavanomaiselle tasolle. Jossain vaiheessa kävi mielessä, että olisi pitänyt tarkistaa syke itse tunnustelemalla ja laskemalla, mutta siinä "kiireessä" se unohtui. (Illallakin olo oli vielä päivällispöydässä vähän hutero, eikä ruoka oikein maistunut, jolloin mittasinkin sykkeen manuaalisesti ja se oli edelleen yli 10 iskua tavanomaista sykettäni korkeampi. Nyt ei valitettavasti ollut enää Polaria päällä, että olisi voinut verrata sen näyttämään. Eikä muuten maistunut olutkaan, mikä oli tietysti jo äärimmäisen huolestuttavaa!)

Oman Polarinkin kanssa on toki joskus käynyt niin, että syke varsinkin lenkin alussa on ollut pilvissä. Syy on tavallisesti ollut likainen sykevyö ja pesu on yleensä auttanut asiaa. Nyt olinkin vastikään pessyt sykevyön maratonia ajatellen.

Minkälaisia muuten ylikunnon merkit ovat korkean sykkeen sykkeen lisäksi? Juoksu oli työlästä, voimat ikäänkuin lopuss ja hengästyin heti voimakkaasti, jos yritin nostaa vauhtia. Voisiko tämä olla ylikuntoa?

Apropo: Tuntuu jotenkin työläältä aina nopeuksista tietyllä sykkeellä kirjoittaessa merkitä esim. "5:20 min/km sykkeellä 150". Olisiko liian epäselvää, jos merkittäisiin mm. tietokoneiden ylikellotuksesta tutulla tavalla vastaava vaikka tyyliin "5:20@150" tai edes "5:20min/km@150/s"? Mikä olisi sopiva standardi?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Apropo: Tuntuu jotenkin työläältä aina nopeuksista tietyllä sykkeellä kirjoittaessa merkitä esim. "5:20 min/km sykkeellä 150". Olisiko liian epäselvää, jos merkittäisiin mm. tietokoneiden ylikellotuksesta tutulla tavalla vastaava vaikka tyyliin "5:20@150" tai edes "5:20min/km@150/s"? Mikä olisi sopiva standardi?

bpm? Esim. 42,2 km @ 5:20/km, 150 bpm.

Link to comment
Share on other sites

ja Garmin lyö välillä sykkeet pilviin.
Mie oon alkanu epäilemään tuota Garminia, varsinkin kun nyt on alkanut näkymään pelkkiä viivoja välillä, mutta koneelta katsottaessa käyrä näyttää ihan normaalilta. En oo kyllä koskaan pessy tuota sykevyötä, joten sekin voi olla syynä. Ja mäkivedoissa syke pysähty aina 180, kun taas suunnolla paukku 190 rikki helposti. Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mie oon alkanu epäilemään tuota Garminia, varsinkin kun nyt on alkanut näkymään pelkkiä viivoja välillä, mutta koneelta katsottaessa käyrä näyttää ihan normaalilta. En oo kyllä koskaan pessy tuota sykevyötä, joten sekin voi olla syynä. Ja mäkivedoissa syke pysähty aina 180, kun taas suunnolla paukku 190 rikki helposti.

Mikä sulla on maksimisyke Garminissa? Oletko syöttänyt oman arvon garmin connectin avulla vai onko se kellon itsensä laskema sinne syöttämiesi arvojen perusteella?

Jos olet vain itse syöttänyt arvot kelloon niin se laskee ymmärtääkseni maksimisykearvon tällä 220-ikä periaatteella ja ei rekisteröi sitä suurempia lukuja.

Apuna tähän se että lähetät kelloon suuremman maksimisykearvon garmin connectin avulla.

Link to comment
Share on other sites

Minkälaisia muuten ylikunnon merkit ovat korkean sykkeen sykkeen lisäksi? Juoksu oli työlästä, voimat ikäänkuin lopuss ja hengästyin heti voimakkaasti, jos yritin nostaa vauhtia. Voisiko tämä olla ylikuntoa?

Mulla ainakin maha menee löysäksi, unen saaminen iltaisin vaikeutuu, lihakset eivät palaudu normaalisti ja sykkeet on ihan päivän perustouhuissa kohtuu korkealla.

Muita merkkejä:

Ruokahalu menee--> laihtuminen

Ärtyisyys

Kiinnostus sänkyhumppaan laimenee

Siinähän niitä merkkejä. Minun mielestä olet ylikunnossa ja siihen ei ainakaan kova treeni auta.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tuomitaan syyllistyminen ylikuntoon toistaiseksi, jos ei vakavampia syytteitä ilmaannu. Olisiko sopiva rangaistus täyslepoa ehdottomana ainakin jouluun saakka ja vielä ehdollisena uuteen vuoteen asti? Vai mikä tässä olisi viisainta?

Ensi kesäksi pitäisi taas sitten päästä ennätyskuntoon, sillä muuten alkavat vuodet loppua. Milloinkas tällaisen 50+ hölkkääjän sitten kannattaisa aloitella uudelleen harjoituksia?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuo kuvaamasi niin pahasti ylirasitusoireilta kuulostaa, että voi olla järkevää hidastaa tahtia joksikin aikaa. Ns. aktiivilepo voi olla hyvä vaihtoehto, eli pientä, hyvin kevyttä treeniä fiilisten mukaan, esim. kävelyä, uintia, luistelua, mitä nyt talvella tykkää tehdä. Ulkoilu on joka tapauksessa hyvästä. Ei mitään pitkiä tai pitkäkestoisia harjoituksia, ja tarpeeksi ruokaa, rentoutumista ja unta. Joulunpyhien yli ainakin voisi sitä rataa mennä, vaikea on täsmälleen sanoa, mutta mieluummin muutama päivä liikaa kuin liian vähän. Palautuminen liikarasituksesta voi myös olla odottamattoman pitkä prosessi, etenkin kun ei tässä enää nuorruta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy