Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liikunnan ilon kustannukset

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Laskeskelin vuoden 2010 kaikki liikuntaan liittyvät kustannukset ja yhteissummaksi tuli 2490 €.

Kallein yksittäinen hankintani on ollut Garmin Forerunner 310XT (319 €).

Paras hankinta oli ehdottomasti alennusmyynnistä Adidas Tempot, vain 60 € ja täysin hukkaan rahat menivät Tukholman matkaan, kun sairastuin viime tipassa, enkä saanut rahojani takaisin (260 €).

Mukaan olen laskenut myös hieronnat ja fysioterapeutit, tosin käyntejä vain muutama eli ihan liian vähän. Mitään autolla-ajokustannuksia en ole laskenut mukaan, mutta näin nopeasti laskettuna harrastusten vuoksi on tullut ajettua noin 2500 km.

Tosin kustannuksia laskee kaikki ne liikuntasetelit ja lähes ilmaiset kuntosali- ja uintiliput, joita olen ahkerasti käyttänyt, kiitos työnantajan ja jaoksen!

Mitähän kivaa sitä vielä ostaisi itselleen joululahjaksi? Ainakin lämpimiä sukkia ja rukkaset.:gromit:

• Replies 47
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2490€. Mistä joku voi muistaa noin tarkasti. Mulla on niin, että kun raha on käytetty niin se on uponnut kustannus. Osan hankinnoista muistan, mutta jotain summaa en voi muistaa. Periaate on kai se, että silloin kun lompakossa on enemmän niin voi kuluttaa enemmän ja silloin kun siellä on vähemmän, voi kuluttaa vähemmän. Mitä vanhemmaksi elää ja mitä kauemmin urheilua on harrastanut niin sitä enemmän perusinvestointeja on tehty, joten voi käyttää jo aiemmin hankittuja tavaroita. Sama lumen kanssa. Nyt on taas lumilapiot loppu kuten olivat viime talvenakin. No mä ostin jo varmaan joskus 2003 Fiskarsin lapion, eikä se ole kulunut yhtään. Osa ilmeisesti heittää aina keväällä lapionkin roskiin kun ne ovat aina kaupasta loppu, kun lunta sataa. Osa ilmeisesti heittää urheiluvaatteet ja -välineetkin aina keväällä roskiin, koska pystytään niin helposti heittämään ceteris paribus -periaatteella näitä asioita. Itse väitän, että liikunnan aiheuttamien kustannusten arviointi on hyvin vaikeata yksittäisen vuoden osalta.

Jos haluaa jotain kustannuksia laskea niin kyllä tuo lumilapiokin on sellainen investointi, joka pitäisi allokoida pitkälle ajalle. Sama jos ostan juoksushortsit niin ne kestävät varmaan 10 vuotta. Jos yhtenä vuonna ostan viidet shortsit ja toisena 0 niin keskimäärin saatan silti ostaa 1-2. Siis tämä on nyt teoreettinen esimerkki, mutta se pitää ottaa näissä kustannuksissa huomioon. Joskus on yksinkertaisesti pakko ostaa sikana kuten kun aloin käydä Arenalla ensimmäisen kerran, niin minulla ei ollut teknisiä paitoja riittävästi, joten minun piti ostaa iso läjä, jotten aiheuttanut vaatehuoltoon pullonkaulaa. Paidat ovat vieläkin käytössä. Mielestäni on täysin mahdotonta allokoida järkevästi kustannuksia yksittäisille vuosille ellei ota joko pitkän ajan keskiarvoa tai laske jotenkin poistoja niille. Joku voi aloittaa vaikka tri-harrastuksen ja ostaa huippukengät, kypärän, märkäpuvun, muita asuja sekä pari fillaria. Osa noista voi olla ikuisia. Mulla on vielä 1991 ostettu maastopyörä, joka ei ole mennyt miksikään, kun ostin silloin parhaimman, mitä urheilukaupassa siihen aikaan oli myynnissä. Tänään kilpailin parikymmentä vuotta sitten ostetussa hiihtopuvussa, sama homma sen suhteen.

Huomenna ostan vielä kymppikortin kun en viime viikonloppuna päässyt tarjouskorttia ostamaan, joten vuoden saldo 2010 on hieman rapiat 500 euroa.

Mä sain muuten torstaina 3kpl ylimääräistä sillä 90 euron hinnalla. 13 tuli lisää ja yht. summa mulla nyt kortilla 32 käyntiä. Niillä oli siis joku kampanja, josta en tiennyt.

En oikein osaa laskea esimerkiksi reissujen kustannuksia liikuntakustannuksiin, vaikka ne ovatkin ajoitettu kilpailujen mukaan. Yhtä tärkeä osa matkustamista on ollut mielen virkistäminen ja reissussa on myös tullut oltua pidempään kuin mikä kilpailujen kannalta olisi ollut tarpeen. Mutta kyllähän sitä rahaa silti on uponnut. Tänä vuonna suurin yksittäinen hankinta taisi olla pyörään uudet kiekot, muistaakseni noin 600 e. Lisäksi sitten viidet kengät ja muita tekstiileitä, kymmenenen kerran kortteja uimahalliin ja joogaan sekä osallistumismaksuja. Niin, ja fysioterapeutille on myös uponnut rahaa. Jos sanon, että noin 1500 euroa on mennyt, se voisi olla lähellä toteutunutta.

Heh, mulla on mennyt varmaan pari tonnia, mutta se sisältää näitä Baldinin mainitsemia "ikuisia investointeja". Ostettu mm. pyörä ja iso läjä juoksuvaatteita, joiden uskoisin kestävän vuosia. Juoksevia kuluja on ainoastaan kuntokeskuksen kk-maksut. Jäsenyys on katkolla keväällä ja sen taidan jättää uusimatta.

Mulla on vielä 1991 ostettu maastopyörä, joka ei ole mennyt miksikään, kun ostin silloin parhaimman, mitä urheilukaupassa siihen aikaan oli myynnissä. Tänään kilpailin parikymmentä vuotta sitten ostetussa hiihtopuvussa, sama homma sen suhteen.

Tuohon perustuu omatkin hankinnat, eli yritän löytää en sitä halvinta vaan kestävintä.

Koska köyhän ei ole vara osataa halvinta!

On sitä rahaa mennyt varmaan ainakin 2000e vaikka en ole osallistunut kuin yhteen maksulliseen juoksutapahtumaan eikä muutenkaan ole tullut erityisen paljon hankintoja...tosin käytetty talvipyörä ja märkäpuku tuli hankittua ja niistä muodostuu jo suurin osa kuluista. Lisäksi mm. juoksukengät, uimahallimaksuja, polkupyörän lamppu ja muita fillarin osia.

EDIT. Ai niin oikeastaan ainakin 2400e jos lasketaan että olen ilmoittautunut ensi vuoden kisoihin tänä vuonna.

Muokattu