Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensi syksyllä maratonille vai puolikkaalle?


vimake
 Share

Recommended Posts

Tällä hetkellä kunto on semmoinen että tällä 181cm/92kg ruholla meni eilen kymppi lumisateessa 1h 10minuuttiin, ilman sen kummoisempaa kelloon katselua. Keskisyke 157 max 169. Kesä tuli pyöräiltyä ja satunnaisesti koiran kanssa juostua. Tavoitteena olisi loppukesään päästä sinne 80-85kg painoon, joten kai tuostakin vähän vauhtia irtoaa.

Kannattaako tähdätä ensi vuoden loppukesälle maratoniin, vai onko tavoite liian korkealla? Olisiko parempi kuitenkin pitää pää kylmänä ja tyytyä puolikkaaseen?

Link to comment
Share on other sites

Miten niin "tyytyä"? Tosissaan juostu puolikas on ainakin yhtä vaativa suoritus kuin puoli tuntia kulloisiakin edellytyksiä hitaammin läpijuostu maraton. Respektiä siitä ainakin saa tosijuoksijoiden taholta enemmän!

Eilisessä lumisateessa vauhtiin vaikutti varsin oleellisesti se, kuinka kauan aurauksesta oli kulunut - tai joutuiko peräti juoksemaan pelkkää tossupolkua, mutta tiedoksihan tuosta riittää, että 70 minuuttia kestojuoksua sujuu eli sen pohjalta valinta on vapaa.

Vaatimaton ehdotukseni on: harjoittele kuin tähtäisit "vain" puolikkaaseen ja juokse keväällä yksi ja kesällä toinen ja kolmaskin (testijuoksuna, jos ei muuten) ja jos fiilistä riittää ja jalat vielä kestävät, voit ottaa syksyllä tuntumaa tuommoisen kahdeksan viikon kompaktin maratontreenin jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Syksyyn on vielä aikaa. Nyt jaksat juosta tunnin ja varmaan enemmänkin. Puolikas voisi mennä läpijuoksuna nytkin.

Maratonista selviämiseen on sinulla mainiot mahdollisuudet, jos juoksuintoa riittää eikä mikään pahempi rasitusvamma iske. Malttia siis! Vauhdikas puolikas on myös vaativa suoritus, kuten Dexalite tuossa totesi. Molemmissa on kyse on kestävyysjuoksusta, mutta kisan luonne on aivan erilainen. Ehkä sinunkin on koettava maraton itse, jotta osaisit päättää, mitä mieluummin juokset. Puolikkaan juokseminen keväällä tai kesällä on joka tapauksessa hyvä ajatus.

Link to comment
Share on other sites

Juu ei ollut mitenkään tarkoituksena väheksyä pienempiä matkoja, jos näyttäisi siltä että maratoniin ei riitä rahkeita niin puolikkaalle olisi lähdetty hakemaan edes jonkinlaista aikaa.

Pitää siis näiden kommenttien valossa juosta tuossa huhtikuussa kymppi, kesällä puolikas ja jos vielä riittää menohaluja niin syksyllä sitten se maratoni :)

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä kunto on semmoinen että tällä 181cm/92kg ruholla meni eilen kymppi lumisateessa 1h 10minuuttiin, ilman sen kummoisempaa kelloon katselua. Keskisyke 157 max 169. n?

Aika kovat sykkeet 8,5km/h nopeudella 93% max.sykkeestä.

Noilla sykkeillä juoksisin ehkä 500m.

Ite oon 185cm/91kg.Juoksin 10,2km tuntiin.Sykkeet oli 87% max.sykkeestä.

Samat tavoitteet on mullakin.Kevään aikana näitä kympin testijuoksuja kannattaa tehdä ja tarkkailla sykkeitä ja nopeutta.

PK-ta vaan pirusti talven ja kevään aikana,puolikkaalla aloitan myös ja syksyllä jos paukkuja ja motivaatiota niin Marathon.

Tasaisen nopeuden hakua jota sitten jaksaa pitää,on tärkeä löytää.

Painon pudotus 10kg niin tulee jo yli neljä min. kympin aika paranemaan pelkästään sillä.

Matolla testailin eilen kilometrivauhteja 7min/km,6 ja 5.Sykkeet meni 146,160,176(max syke mulla 186) eli tuo 5min/km on liian kovaa ainakin 1/2 ja Maratoonille.Jotain tuollaista testailuakin kannattaa kokeilla ns.vauhtikestävyyttä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Aika kovat sykkeet 8,5km/h nopeudella 93% max.sykkeestä.

Noilla sykkeillä juoksisin ehkä 500m.

En usko, että henkilö tarkoitti tuon olevan oman maksimisykkeensä, vaan harjoituksen maksimisyke. Ainakin Suunto ilmoittaa aina tuon ave ja max ja itsekin merkkaan ne tuolla tavalla vetojen osalta joskus ylös, jotta näen vaikkapa vuoden kuluttua, onko kehitystä tapahtunut.

Itselläni maksimisyke on joku vähintään parisataa ja silti joku eka veto voi olla esim. ave 166, max 171 (hatusta hedettyjä lukuja). Jos en täysiä juokse niin max ei mene ehkä yhdessäkään vedossa yli 185. Sama juttu tuossa, 169 vaikuttaa niin alhaiselta sykelukemalta, että se tuntuu tuon harjoituksen maxilta, eikä henkilön maxsykkeeltä.

Syksyyn on niin pitkä aika, että suosittelen valitsemaan sen mukaan kumpi motivoi enemmän harjoitteluun. Nyt on 9-10kk aikaa, joten kunnon saa aivan varmasti hilattua sellaiselle tasolle, että kummasta tahansa haasteesta selviää kunnialla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä syksyyn mennessä kerkiää sellaisen kunnon hankkia että maratonin läpi juoksee mutta tähtäisin eka puolikkaalle joka sekin on maksimisuorituksella äärimmäisen kova kilpailu.

Itse lähdin vuosi sitten nollasta harjoittelemaan ja eka 10km tammikuussa meni n. 1h15min lähes maksimivauhdilla ja puolikas heinäkuussa sitten 1.44.27. eli nopeasti se kunto paranee. Minä siis harjoittelin nimenomaan tuo puolikas tähtäimessä.

Link to comment
Share on other sites

Miten niin "tyytyä"? Tosissaan juostu puolikas on ainakin yhtä vaativa suoritus kuin puoli tuntia kulloisiakin edellytyksiä hitaammin läpijuostu maraton. Respektiä siitä ainakin saa tosijuoksijoiden taholta enemmän!

Jos tarkoitus on vain läpäistä matka, puolikas on paljon helpompi. Sen juoksee kuka tahansa jonkin verran lenkkeilyä harrastava. Maratonin läpi lönkyttely vaatii väkisinkin enemmän harjoittelua. Mutta ei kunnon mukaan juostu maratoni ensi syksynä ole mitenkään mahdoton ajatus. Jos kesällä riittää kunto hölkkäämään 20-30km lenkkejä viikon kahden välein, niin eiköhän se maratonikin mene. Puolikkaita saa kuitenkin juoksennella harjoituslenkkeinä ennen maratonia, että kai viimeistään siinä vaiheessa tietää itsekin paremmin, mihin pystyy. Maratoni on aika rankka kokemus puolikuntoisena, siihen kai sen respektikin ihmisten mielissä perustuu.

Itsekin olen juossut kaksi ensimmäistä maratonia. Ensimmäisen huonosti ja toisen paremmin. Mielellään sitä tietenkin neuvoisi juoksemaan ensimmäisellä yrittämällä jo kunnolla, mutta jos mieli tekee sinne niin kuka kieltää yrittämästä. Viisastuupa siitä sitten.

Link to comment
Share on other sites

Itsekin olen juossut kaksi ensimmäistä maratonia. Ensimmäisen huonosti ja toisen paremmin. Mielellään sitä tietenkin neuvoisi juoksemaan ensimmäisellä yrittämällä jo kunnolla, mutta jos mieli tekee sinne niin kuka kieltää yrittämästä. Viisastuupa siitä sitten.

Toisaalta maratonilla on muitakin tekijöitä kuin se pelkkä juoksu kuten tankkaus ja monet muut jutut. Niinpä se voi olla hyvä kokea ennen kuin on täydessä iskussa. Harmittaa, jos on treenannut ihan sikana ja huomata sitten, ettei tankkaus tai joku muu onnistunut. Kun matkan on henkilökohtaisesti kokenut niin tietää myöskin paremmin mitä jatkossa vaaditaan.

Link to comment
Share on other sites

Kokonainen motivoi minua ainakin enemmän kuin puolikas. Tietenkin täysiä juostu puolikas on kova, kovempi kuin loppumatkalla kävelty maratoni.

Ekan maran menin harjoittelematta, jäi ainakin muistiin miltä tuntuu kun tuntuu pahalta. Ensi huhtikuussa harjoiteltuna kokemaan onko se aina samanlaista.

Aivan saletisti saat harjoiteltua itsesi kuntoon puolessa vuodessa. Oma ruhoni painoi Tukholman maratoonilla 92. Nyt 82.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm.. mun mieheni, joka ei juurikaan koskaan juokse, mutta harrastaa kyllä muunlaista urheilua paljonkin, juoksi lähes kylmiltään maratonin viime syksynä - ja vieläpä yövuoron päälle. Kova saavutus, alle 5 tuntia meni eikä suostunut kävelyaskeleita ottamaan ainootakaan, mutta koivet oli herralla poikki pitkään, samoin pakarat. Työporukka kihotti mukaan.. :) Ei ole aikonut juosta uudelleen, mutta itte tässä treenailen varta vasten just pitkiä matkoja mielessä pitäen.

Ite tässä paraikaa arvon, lähdenkö toukokuussa kokeilemaan puolikasta Ouluun.. ja syksyllä täysmatkaa Kittilään. Juoksuintoa ja harjoittelufiilistä kyllä piisaa, kunhan paikat eivät brakaile. Toistaseksi oma reenivauhti on 3 - 4 lenkkiä per vko, matkat noin 6-8 km, eli ei mitään valtaisia, vaikka tiedän jo juostessani jaksavani tasaisen tappavalla tahdilla tahkota vaikka miten kauan, nyt vain on ongelmana ollu noi polvet (jotka nyt ovat tosin kunnossa jo).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy