Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräily ja painonpudotus


Reino
 Share

Recommended Posts

Olen tässä uudestaan keksinyt pöyräilyn. Kun olen pyörällä liikenteessä on huomattavan vaikeaa saada pulssia nousemaan- en toki pyöräile mitään hirveätä tempoa, mutta vaikka juoksisin kuinka hiljaa niin uskon sykkeiden olevan korkeammat kun pyöräilessä. Eli sattaako pyöräily näin ollen olla parempi kuntoilukeino jos tähtäimessä -kuten alati- on painonpudotus? Pyöräillessä ainakin minä teen ajallisesti pitempiä suorituksia, ja matalilla sykkeillä, mikä lienee hyva rasvanpolton kannalta?

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän pyöräily on painonpudotukseen ehdottomasti juoksua parempi vaihtoehto, varsinkin jos painoa on vähänkin enemmän. Isompikin ihminen pystyy pyöräilemään pidemmän aikaa niin kuntonsa puolesta, kuin vammojen välttämisenkin puolesta. Jos syke tahtoo juostessa nousta liikaa, niin silloinhan rasvat eivät pala. Pyörällä vaan niin kauan, kunnes juostenkin menee pidemmän pätkää tarpeeksi alhaisilla sykkeillä.

Link to comment
Share on other sites

Työpaikalle ilmestyi kuntosali, ja olenkin kahtena aamuna viikossa käynyt vetämässä joko soutulaitteella tai kuntopyörällä kevyen 30 min harjoituksen sykkeellä 115-125. (tuollainen kevyt veto ei tunnu mitenkään väsyttävän, eikä juoksua ole tarvinnut vähentää) Itsellä on ainakin nimenomaan sitä läskiä näkyvästi lähtenyt, vaikka en edes mitenkään ylipainoinen ole. Tietysti syy voi olla vain sekin, että liikunta lisääntyy, mutta en aiemmin ole huomannut vastaavaa esim. tunnin juoksun lisäämisellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kyllähän pyöräily on painonpudotukseen ehdottomasti juoksua parempi vaihtoehto, varsinkin jos painoa on vähänkin enemmän. Isompikin ihminen pystyy pyöräilemään pidemmän aikaa niin kuntonsa puolesta, kuin vammojen välttämisenkin puolesta. Jos syke tahtoo juostessa nousta liikaa, niin silloinhan rasvat eivät pala. Pyörällä vaan niin kauan, kunnes juostenkin menee pidemmän pätkää tarpeeksi alhaisilla sykkeillä.

Haluaisin sen verran lisätä Mensonge kommenttiin, että on hyvin yleinen uskomus, että korkeilla sykealueilla liikuttaessa elimistön rasvat eivät pala. Kyllä myös korkeilla sykealueilla rasvat palavat, mutta niiden suhteellinen osuus energianlähteenä on suorituksen aikana pienempi kuin matalilla sykealueilla liikuttaessa.

Kaiken lisäksi liikuntasuorituksen jälkeen elimistön aineenvaihdunta vilkastuu useaman tunnin ajaksi ja tämä aineenvaihdunnan lisääntymisen teho on aina suhteessa liikuntasuorituksen tehoon. Aineenvaihdunnan vilkastuessa elimistö käyttää myös suorituksen jälkeen rasvoja energianlähteenä enemmän verrattuna lepoaineenvaihduntaan. Eli mitä tehokkaampi fyysinen suoritus on niin sitä suurempi on myös energiankulutus (energiaravintoaineita ovat proteiinit, hiilihydraatit, rasvat ja alkoholi). Ts. tehokkaampi harjoitus kuluttaa aina enemmän energiaa.

Kuitenkin aina tulee ottaa huomioon yksilölliset tekijät ja tämän vuoksi esim. paino-ongelmaisilla henkilöillä matalatehoinen liikunta voi olla suositeltavampi vaihtoehto energiankulutuksen lisäämiseksi, koska elimistö ei ole vielä tottunut korkeatehoiseen liikkumiseen ja tämän vuoksi suoritukset jäisivät korkeammilla tehoilla liian lyhyiksi. Eli tällaisessa tapauksessa kun tavoitteena on painonhallinta, niin pyritään tavoittelemaan ns. optimikuormitusta liikunnassa, jolloin energiankulutus ja suorituksen kesto ovat riittävän suuria. Panoinhallinnassa kannattaakin tavoitella ns. optimikuormitusta, jolloin kuormitus on energiankulutuksen kannalta riittävän suuri ja se voi kestää riittävän kauan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pyörällä jaksaa mennä huomattavasti kauemmin kuin juosten, ainakin kun on maltti mukana eikä liian kovia nousuja. Juuri uimahallissa joku miäs totesi laihduttaneensa lähes 30kg ajamalla säännöllisiä 40km pyörälenkkejä ja syömällä tonnikalasalaattia.

Itte kun on tässä nyt kuukauden ajan polkenu 2x11km päivässä viitenä päivänä viikossa työmatkaa pyörällä, niin tuntuu, että saa syödä ihan järkyttävästi ja paino meinaa silti tippua. Tuohon tulee tosin päälle 3xviikossa juoksulenkki ja 0-2 x viikossa sali, mutta nimenomaan tuo pyöräilyn aiheuttaman kulutuksen lisäys tuntuu olevan niin huomattava, että syömisestä tulee miltei työtä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy