Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Valmennuskoulutus?

poppeli
 Share

Recommended Posts

Kävin keväällä pitämässä luennon Kuopion Aqua Terran triathlonkoululle lähinnä triathlonin uintiharjoittelusta. Pidin myös luennon Endurancen leirillä ultrajuoksuharjoittelusta ja kilpailemisesta. Menen varmaan talvelle pitämään luentoa Imatran juoksukouluun. Jos seurallasi on ihan älyttömän paljon ylimääräistä rahaa, niin voit kysellä minua luennoimaan. Olen täysipäiväisessä työssä, joten kovin montaa keikkaa en voi vuoteen ottaa. Eikä se tilannetta paranna, että etäisyyttä Helsinkiin tulee melkein 600 km. Samaan sessioon voisi myös ottaa uinnin tekniikka-analyysiä veden päältä ja alta. Tosin tekniikkaa ei pysty katselemaan kovin isolta ryhmältä, ja toistaalta lähempääkin Helsinkiä varmaan löytyy henkilöitä, jotka osaavat analysoida tekniikkavirheitä. Mitään valmentajan oppiarvoa näillä luennoilla ei tietenkään saa, mutta vähintään Supermercado -tasoista tietoa on jaossa. Luulisi, että Triathlonliittokin vielä järjestää näitä valmentajan perus- ja jatkokursseja.

• 5 weeks later...

Jotenkin tiedotuslinjaan istuisi, että nyt tulevana sunnuntaina koulutus ilmoitettaisiin vähäisen osanoton vuoksi perutuksi.

Sitten heti perään loppiaisena korjattaisiin, että koulutusta ei missään vaiheessa peruttu – kyseessä oli väärinkäsitys – vaan se siirrettiin Ahvenanmaalle ja uusi päivämäärä on näppärästi keskiviikko 12.1. Ja ilmoittautuminen faksilla sekä kirjekyyhkyllä saman päivän iltaan mennessä :smiley:

Jotenkin tiedotuslinjaan istuisi, että nyt tulevana sunnuntaina koulutus ilmoitettaisiin vähäisen osanoton vuoksi perutuksi.

Sitten heti perään loppiaisena korjattaisiin, että koulutusta ei missään vaiheessa peruttu – kyseessä oli väärinkäsitys – vaan se siirrettiin Ahvenanmaalle ja uusi päivämäärä on näppärästi keskiviikko 12.1. Ja ilmoittautuminen faksilla sekä kirjekyyhkyllä saman päivän iltaan mennessä :smiley:

reps. :)

• 2 weeks later...

Minä olin. Koulutuksessa ei ollut sikäli mitään erikoista ja uutta. Lähinnä harjoittelun jaksottamisesta, tehoista ja esimerkkejä erityyppisistä harjoitteista (pk, vk, mk, nk, voima ja tekniikka uinnissa, pyöräilyssä, juoksussa ja yhdistelmissä).

Uinnista saatiin ihan konkreettisia tekniikkaharjoituksia ja myös opastusta omaan uintitekniikkaan. Samoin liikkuvuus- ja dynaamisia venyttelyharjoituksia testattiin ihan käytännössä.

Leirin suurin anti minulle oli todella pitkän linjan valmentajien tarjoamat näkemykset ja kokemukset harjoittelusta eri lajeissa. Suosittelen kurssia ainakin niille, ketkä ovat hyvin alkuvaiheessa valmentamisessa. Niille kenellä kokemusta on jo enemmän ei kurssi varmaankaan paljoa tiedollisesti tarjoa, mutta saahan siitä mahdollisuuden jatkokoulutuseen. Ilmeisesti valmennuskurssi 2 on tulossa vielä keväällä ja toisesta VK 1 on ollut jotain puhetta.