Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Seppo

Hiihtopuku

Recommended Posts

Guest Dähli
On 22.2.2017 at 00.19, Kalhu kirjoitti:

Hiihtopukua pitäis alkaa katella. Onko Bjørn Dæhlie merkin alla olevat tuotteet laadukkaita vai onko hintaa vedetty nimen avulla ylöspäin?

Yks takki oli mulla pari talvea, ihan yhtä laadukas kuin esim. Löffler, hieman ohuempi vain (tosin riippuu mallista). Selässä hyvät tuuletukset. 

Olen pitkään etsinyt itselleni sopivaa hiihtotakkia. Housut on Löfflerin Windstopper warmit, mitkä toimii täydellisesti. Lähinnä Löfflerin tai Swixin takkeja olen harkinnut siihen pariksi. Pitää olla parasta: huonoja ja hiostavia on jo kaapissa.

Ongelmaksi on vaan tullut se, että kaikki takit näyttää olevan tehdyt luihuhartioisille. Pituuden ja vyötärön (180/92) mukaan L-koko olisi sopiva, mutta hartiat kiristää jopa XL-koon takissa (115 cm).

Nykyinen xl-kokoinen OW:n takki on hartioista tiukka mutta vatsan kohdalta teltta. 😕

Todella oudon mallisia kaikki.

Pitäisikö valita kisa-asun yläosa ja siihen päälle lämmittelyliivi. Löytyykö siihen core windstopperia tai muuta vastaavalla tuulenpitävyydellä ja hengittävyydellä olevaa kangasta. Mieluummin kuitenkin takki, joka sopisi noiden housujen kanssa. Millä muut hiihdätte jos on joskus salilla käyty? @kimmoke @ErAh

Itse olen melko kapearakenteinen, joten isoa ongelmaa ei ole ollut, mutta Yokon YXR Gore windstopperilla on ollut hartianseudultaan tilavin. Mutta olen tottunut siihen että hiihtotakit vain ovat melko istuvia hartioista ja käsistä, vaikka kyllä se varmaan näyttää vähän kummalliselta. Pituutta ei vaan viitsi takkeihin turhaa ottaa helmaan ja varsinkaan hihoihin. Tarkoituksena on kuitenkin surkastua edelleen pienemmäksi, vaikka kaksi vuotta tässä on taas jumittu samassa koossa.

• Like 1

17 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Itse olen melko kapearakenteinen, joten isoa ongelmaa ei ole ollut, mutta Yokon YXR Gore windstopperilla on ollut hartianseudultaan tilavin. Mutta olen tottunut siihen että hiihtotakit vain ovat melko istuvia hartioista ja käsistä, vaikka kyllä se varmaan näyttää vähän kummalliselta. Pituutta ei vaan viitsi takkeihin turhaa ottaa helmaan ja varsinkaan hihoihin. Tarkoituksena on kuitenkin surkastua edelleen pienemmäksi, vaikka kaksi vuotta tässä on taas jumittu samassa koossa.

Tuota YXR Yokoa olen metsästänyt myös onnistumatta päästä sovittamaan...

Minullakin on ollut hiihto- ja juoksutakkien osalta huonoa istuvuutta hartioissa. Käytössä on/on ollut Halti, Sportful, HH... Se on vähän hassua, sillä hiihtäjällähän pitää olla vahva ja jykevä yläkroppa (tosin mielestäni minulla on armotta liian heikko). Hartioita ja hihoja saa nysvätä kesken lenkin. Silloin on paras kun laittaa pelkän rennon ohuen t-paidan takin alle. Tuolloin käsivarsiin kuitenkin ottaa helposti kylmä. Ja hiihtoliivihän ei lämmitä käsivarsia. 

Hyvä hiihtotakki onkin vaikea löytää, minun mielestä monissa nykymalleissa on yhdistetty liian paksu softshell-etuosa aivan liian ohueen verkkarikankaiseen takaosaan. Hengittävyys ja tuulenpitävyys tulee olla jonkinlaisessa tasapainossa ja istuvuus pitäisi olla hyvä.