Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HiFi

stuta
 Share

Recommended Posts

On ollut taas aika uskomaton vuosi ja töitä on tehty ihan tajuttomasti kun ei terveys ole antanut oikein mahdollisuutta paljoa harrastaa urheilua.

Ajattelin palkita kämpän totaalisen homerempan jälkeen itseni ostamalla vihdoinkin kunnolliset kajarit. Muutaman kymmenen tunnin googlettamisen jälkeen olen suunnilleen päätynyt Magnepanin joihinkin malleihin. Rahaa olen valmis pistämään n. 2500€, mutta tietysti halvempikin systeemi kelpaa. Joka tapauksessa en usko, että itseäni pitkäksi aikaa tyydyttävää laatua saa alle 1000€.

Tietysti iso malli olisi hyvä, mutta ajattelin sittenkin päätyä siihen, että otan riittävän hyvät etukajarit ja samalla sitten tuollaiset seinämallit takakajareiksi. Isoimmilla kajareilla kun tulee väistämättä sijoitteluongelmia kun katseluseinä ei ole niin leveä, että siihen mahtuisi kunnon telkkari (hankkimatta) + isoimmat mallit.

Mikä yhdistelmä olisi hyvä? Mitäs mieltä olette aiheesta?

Samalla kiinnostaa vihjeet tyylikkäästä ei-liian-leveästä telkkaripöydästä johon saisi kaikki roippeet + vanhan levarin mahtumaan.

En ole varsinainen asiantuntija, mutta tuolla budjetilla kehottaisin unohtamaan monikanavaviritelmät ja keskittymään perusasioihin.

Käy koekuuntelemassa Aurelian (www.aurelia.fi) kaiuttimia Hifistudiolla. Sopivat budjettiisi, ovat melko tyylikkään näköisiä ja uskoakseni soveltuvat Magnepaneja monipuolisemmin erilaisen musiikin kuunteluun. Lisäbonuksena Aurelian kaiuttimet on suunniteltu sijoitettavaksi tavallisen kokoisiin olohuoneisiin, eli eivät vaadi akustiikalta erityisjärjestelyjä.

Olen ymmärtänyt ettei Genelecillä olisi varsinaisia musiikin kuunteluun tehtyjä kaiuttimia, vaan ne olisivat ns. studiomonitoreja miksaajille.

Studiomonitorien suunnittelussa yleensä painotetaan äärimmäistä tarkkuutta ja erottelukykyä sekä dynamiikkaa. Ei välttämättä ollenkaan huonoja ominaisuuksia kotikuuntelussakaan. Jotkut vannoo Genelecin nimeen myös kotona, mutta toisia tuo soundi ei miellytä. Makuasia. Toki studio ja olohuone on myös akustisesti aika erilaisia tiloja yleensä.

Studiomonitorien suunnittelussa yleensä painotetaan äärimmäistä tarkkuutta ja erottelukykyä sekä dynamiikkaa. Ei välttämättä ollenkaan huonoja ominaisuuksia kotikuuntelussakaan. Jotkut vannoo Genelecin nimeen myös kotona, mutta toisia tuo soundi ei miellytä. Makuasia. Toki studio ja olohuone on myös akustisesti aika erilaisia tiloja yleensä.

Hyviä pointteja! Aktiivikaiutin lienee yksi halvimmista ja helpoimmista tavoista päästä kiinni piirun verran parempaan äänentoistoon.

Alkuperäiselle kysyjälle vinkkaisin Aurelian lisäksi vielä Penaudion (www.penaudio.fi) kaiuttimet. Niitäkin on koekuultavina Hifistudiolla ja mahtuisi budjettiin.

Minä taas olen amphionin soundiin mieltynyt. Pitää myös muistaa vahvistin ja soitin, sillä on suuri merkitys ääneen.

www.amphion.fi

Pienet kaiuttimet vaativat subbaria, ainakin jos elokuvia katselet.

Kahdella isolla ja hyvällä kaiuttimella pärjää loistavasti, takaa ääniä tulee varsin vähän (toisissa elokuvissa tuskin koskaan.) Jos takakaiuttimet välttämättä haluat osta jotkut halvat samantyyppisellä äänellä kuin etukaiuttimet.

Muokattu

Olen ymmärtänyt ettei Genelecillä olisi varsinaisia musiikin kuunteluun tehtyjä kaiuttimia, vaan ne olisivat ns. studiomonitoreja miksaajille.

Höpöhöpö, kerran Genelecit kotiin hankkiva ei muita enää vilkaisekaan. Ääretön tarkkuus on huikea kokemus myös kotona, subbarin nuo pienemmän pään kajarit tarvitsee lisäksi. Ensimmäinen kuuntelukerta aiheuttaa häiriöitä ihmisen mielelle = miten jokaiselta hyllyssä olevalta levyltä voi löytyä niiiin paljon uusia ääniä...

Tuosta kuolaamaan ja jonnekin kuuntelemaan.... http://www.genelec.fi/ht/tuotteet/2-tiekaiuttimet/

Niin, etuvahvistimen joutuu tietty hankkimaan lisäksi. Huonoja puoliakin löytyy, käytännössä ikuisiahan nuo on eli kauppaan ei pääse hetkeen... :viheltely:

En ole varsinainen asiantuntija, mutta tuolla budjetilla kehottaisin unohtamaan monikanavaviritelmät ja keskittymään perusasioihin.

Piti pitkään miettiä, mutta keksin ratkaisun sijoitteluun. Hankin kunnon puusäleverhot olkkariin joten saan n. 2,5 m leveyttä lisää kun käännän sohvan ikkunaan päin eikä pois ikkunasta kuten nyt. Monikanavan takakajareiksi käy nykyiset pikkuboxit ja kun elokuvista parhaat on tehty joko mono- tai strereoäänellä, niin unohdetaan isommat monikanavaviritelmät.

Nyt kiinnostaa Magneplanar 1.7 jenkeistä suoraan tai vaikka 1.6 käytettynä. Magneplanar 1.7 maksaa Suomessa 2990,-. Ovat saaneet ihan tajuttoman hyviä arvosteluja joka paikassa.

Magneplanarit ovat voittajan valinta. Kävitkö muuten jo kuuntelemassa Penaudion kaiuttimet?

Liitteenä Steve Jobsin näkemys sterkkojen sijoitteluun:

[ATTACH=CONFIG]2540[/ATTACH]

Voittajan mainitseminen ja Apple II:lla työuransa aloittaneelle ja Applen avulla rahansa ansainneelle sanasi olivat kultaa, kiitos.

Kyllä päätös on tehty, ostetaan joko 1.6 tai 1.7. Saatan käydä jotain kuuntelemassa jos Jyväskylästä löytyy liike, mutta ei se päätöstä tule muuttamaan. Vielä kun ei ole muita päättämässä (="on liian isot"), niin nuo on ostettava.

Kyllä päätös on tehty, ostetaan joko 1.6 tai 1.7. Saatan käydä jotain kuuntelemassa jos Jyväskylästä löytyy liike, mutta ei se päätöstä tule muuttamaan. Vielä kun ei ole muita päättämässä (="on liian isot"), niin nuo on ostettava.

Siitä on vuosia, kun olen Magneplanareita kuunnellut enkä muista mallia, mutta tosi hyviltähän ne kuullosti. Kyllä mä kuitenkin ottaisin kotikuunteluun ennen ostopäätöstä. Paneelikaittimet on aina huoneakustiikan suhteen aika herkät. Kai tilaa kuitenkin löytyy se metri takaseinästä ja puolimetriä sivuseinistä minkä paneelikaiuttimet periaatteessa vaatii?

Jos kiinnostaa vielä muitakin kokeilla, niin mun mielestä Gradient Evidence on ihan ehdoton helmi parin tonnin hintaluokassa, ja huoneen suhteen vähemmän vaativa.