Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SamuelS

10km alle 37min

Recommended Posts

Koska tuolla maratonosiossa on eri aikatavoitteille ketjuja, niin perustanpa tänne nyt sitten 10 km:lle vastaavan ketjun. Tuo 37 minuuttia tulee siitä, että se on SUL:n C-luokan raja ja sattuu olemaan minulle sopiva tavoite ensi kesäksi. Onkohan täällä muita suurin piirtein samaan aikaan tähtääviä ihmisiä?

Voin ilmoittautua vapaaehtoiseksi. Omalla kohdallani se tarkoittaa vajaan minuutin parannusta tämänhetkiseen tilanteeseen. Ensi vuonna pääpaino on ainakin alkuvuodesta maratonilla, mutta tuo 37 on niin lähellä ensi vuodelle kaavailemaani < 3.45/km, että vertaistuki kelpaa tämänkin ketjun puitteissa.

Toi on varmaan meikäläiselle vähän turhan iso pala purtavaksi ensi kesälle,mut jos pääsis edes lähelle...Onko tollasiin 36-38min aikoihin vedettävä paljon vetotreeniä vai onnistuuko "peruslenkkeilyllä"?On takoitus keskittyä vähän pitempiin matkoihin,mutta kympin aikaa olisi mukava hiukan petrata...

Toi on varmaan meikäläiselle vähän turhan iso pala purtavaksi ensi kesälle,mut jos pääsis edes lähelle...Onko tollasiin 36-38min aikoihin vedettävä paljon vetotreeniä vai onnistuuko "peruslenkkeilyllä"?On takoitus keskittyä vähän pitempiin matkoihin,mutta kympin aikaa olisi mukava hiukan petrata...

On varmaankin aika yksilöllistä, millaista treeniä tuo vaatii. Mulla oli vuoden 2009 tavoite alittaa 39min, mikä kuulosti mahdottomalta. En tehnyt vetoja koko vuonna kuin muutaman kerran, mutta vedin suurimmalla osalla lenkeistä ainakin hiukan yli mukavuusrajan. Erikseen oli sitten tietysti kisamittaiset tasavauhtiset kovat.

Riippuu varmaan lahjakkuudesta ja taustasta, minkälaisella treenillä tuo 37 minuuttia alittuu. Jos on KTz:n kaltainen luonnonlahjakkuus, ei tarvitse kuin vilkaista juoksukenkiä, ja rajat rikkoutuu. Toisaalta, ainakin minä aion tehdä muutaman vetotreenin ennen kympin kisaa. Cooperissa pitäisi saada menemään noin 3500 m.

Onko kenelläkään muuten tietoa, missä järjestettäisiin sellainen kisa, jossa olisi paljon sopivan tasoista porukkaa? On helpompi juosta ryhmässä kuin yksin, kun mennään omilla äärirajoilla. Aktia Cupin osakilpailuihin en ehdi kisakuntoon, vaikka niissä olisi kyllä kovaa porukkaa juoksemassa. Alustavasti olen miettinyt Forssan Suvi-illan kymppiä. Jos siellä ei alitus onnistu, niin sitten menee melkein syksyn puolelle yritys, koska heinä-elokuussa järjestettävissä juoksuissa on usein helle kiusana.

On varmaankin aika yksilöllistä, millaista treeniä tuo vaatii. Mulla oli vuoden 2009 tavoite alittaa 39min, mikä kuulosti mahdottomalta. En tehnyt vetoja koko vuonna kuin muutaman kerran, mutta vedin suurimmalla osalla lenkeistä ainakin hiukan yli mukavuusrajan. Erikseen oli sitten tietysti kisamittaiset tasavauhtiset kovat.

Minkä mittaisia lenkkejä teit noinkin kovilla vauhdeilla?Mulla menee herkästi "hiukan" yli,niin olisi hyvä tietää vähän paremmin.Mutta kovia ootte kaikki menemään...

...Onko kenelläkään muuten tietoa, missä järjestettäisiin sellainen kisa, jossa olisi paljon sopivan tasoista porukkaa?...

Kiimasen Savulenkki. Tosin se on vähän alimittainen 100-200m, mutta samantasoista seuraa riittää. Virallisesti mitattu Pentin Pinkaisu Vaajakoskella tulee ensi huhtikuussa olemaan myös pullollaan juoksijoita, Pena täyttää 60v ja kutsuja on lähetetty ympäri suomenmaata. Pinkaisun reitti tosin suht.vaativa, mutta ainakin hyvä välipala...

Ittellä maraton päätavoitteena ensi vuodelle mutta kyllä kymppi täytyy mennä alle 37 että maratavoite saavutetaan. Eli mukana ollaan...

Mä pääsin heinäkuun lopussa vartin alle 37 radalla pelkällä maratontreenillä. V02max-vetoja en muistaakseni ollut tehnyt siinä vaiheessa treeniä vielä lainkaan mutta ruskoja oli säännöllisesti ohjelmassa. Eli kestävyyden ja kohtalaisen juoksutekniikan kautta pääsee jo aika pitkälle.

Jos 37 minuutin tuntumaan juoksee, ei ole mitään syytä vierastaa "oikeita" kisojakin eli lähinnä piirimestaruuskisoja. (Seurajäsenyys vaadittaneen, mutta sen ei pitäisi olla mikään suuri kynnys muille kuin viijmeisille individualisteille...) Muistaakseni huhtikuussa maantiekymppi ja toukokuussa ratakymppitonni.