Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksureitit - Espoo/Kauklahti

villho
 Share

Recommended Posts

Maallinen tomumaja vaihtui Matinkylästä Kauklahteen tuossa reilu viikko sitten. Muuttokiireiden vuoksi olen ehtinyt vasta yhden lenkin tekemään. Nyt ottaisin vastaan ideoita, että missä tuolla kannattaa juosta. Kauklahdenväylää tai Hansatietä ei taatusti jaksa edes takaisin sahata.

Heittäkääpäs aboriginaalit ideoita. Erittäin mielelläni otan myös vastaan valmiita gps-trackejä.

Yksi suunta lenkeille voisi olla Vanttilan kautta Espoon keskuspuiston länsiosaan ja sieltä koukkuja Tillinmäen tai Latokasken raiteille. Vähän pidempänä voit tehdä paluumatkan Espoon keskuksen kautta.

Pääseekös Espoon keskuksesta jotain muuta reittiä takaisin Kauklahteen, kuin tuota Hansatietä pitkin? Esim. radan vartta? Katselin täältä, että Kehä III:n ja golfkentän pohjoispuolelta voisi mennä joku reitti Gumbölestä tuonne Mynttilään. Tuo tosin tekee varsin pitkän kierroksen, mutta voisi toimia jollain pitkiksellä.

Jos tykkäät juosta kevyen liikenteen väylillä, niin viime kesänä juoksin pitkiksiä ensin Kökkelistä Espoon keskustaan vanhaa Kuninkaantietä (en muista tien oikeaa nimeä), sitten Finnoontietä Suomenojalle asti, ja Martinsillantietä melkein Kivenlahteen, josta vesitornilta hiekkatiepätkä moottoritien vierustaa Kivenlahteen, Kivenlahdentietä Kauklahdenväylälle ja takaisin Kökkeliin, n 20 km. Voi lyhentää poikkeamalla Finnoontieltä Latokasken kohdalla, Latokasken läpi/taakse Vuoriharjuntielle joka tulee Kökkelinväylälle. Tai ennen Vuoriharjuntietä vaikka Pellavakaskesta radiomastolle ja sieltä Vanttilaan ja kotiin.

Lyhyt n. 7 km paikallinen lähtee Kökkelin keskustasta vanhaa Kuninkaantietä pohjoiseen, Espoon kartanon hienon vanhan koskimaiseman läpi Finnsinmäelle, ja alas Kökkelinväylän yli kohti Masalaa mutta melkein heti (ennen ylämäkeen kaartumista) hiekkatietä vasemmalle (hyvä spurttisuora!), Kehä kolmosen yli ja hiekkateitä seuraten kohti Mankin seisaketta, siitä yli ja eteenpäin josta löytyy urheilukenttä jos haluaa ihan rataa - ja sieltä takaisin hiekkateitä Kökkelinväylän yli ja Hansatielle kohti asemaa. Sorry - tästä pitäisi varmaan olla gps-träcki...

Sieltä radiomaston kyljestä olevaa ulkoilureittiä olen joskus mennyt, mutta nyt taitaa se junaradan ylityspaikka olla remontissa. kauklahdesta itse lähtisin ehkä ennemmin Gumbölen läpi, Oittaa/ Bemböle / Solvalla suuntiin ulkoilukartan kanssa, ainakin pitkiksillä olen itse tehnyt niin Espoon keskuksen suunnasta. Siis vanhaa tietä Espoon keskuksen Lidlille, siitä Gumbölen kartanon ohi esim Karhusuolle, sieltä metsän läpi Bemböleen, sieltä ennen Oittaalle menevää tietä, kävelytunneleita vanhan Turuntien ali, Ikean ohi, Lehtimäen ja Kirkon kautta pikkutietä Finnoontien varteen, 500m vartta etelään ja sitten Pajutien kohdalta ulkoilureittiä pitkin Latokaskea kohti ja Radiomaston lenkin kautta Vanttilaan ja kotiin. Voin yrittää raapustaa tuon, jollain nettireitittimellä. Tuo radan kohta on nyt se jota en ole aikoihin kulkenut, kun koirista lähti henki.

Jos tykkäät juosta kevyen liikenteen väylillä, niin viime kesänä juoksin pitkiksiä ensin Kökkelistä Espoon keskustaan vanhaa Kuninkaantietä (en muista tien oikeaa nimeä), sitten Finnoontietä Suomenojalle asti, ja Martinsillantietä melkein Kivenlahteen, josta vesitornilta hiekkatiepätkä moottoritien vierustaa Kivenlahteen, Kivenlahdentietä Kauklahdenväylälle ja takaisin Kökkeliin, n 20 km. Voi lyhentää poikkeamalla Finnoontieltä Latokasken kohdalla, Latokasken läpi/taakse Vuoriharjuntielle joka tulee Kökkelinväylälle. Tai ennen Vuoriharjuntietä vaikka Pellavakaskesta radiomastolle ja sieltä Vanttilaan ja kotiin.

Joo, tämä on pääpiirteittäin tuttu reitti fillarilenkeiltä ja onhan näillä suunnilla tullut autoiltuakin aika paljon. Vaatii tosiaan sen, että haluaa lähteä juoksemaan kevyen liikenteen väylille.

Lyhyt n. 7 km paikallinen lähtee Kökkelin keskustasta vanhaa Kuninkaantietä pohjoiseen, Espoon kartanon hienon vanhan koskimaiseman läpi Finnsinmäelle, ja alas Kökkelinväylän yli kohti Masalaa mutta melkein heti (ennen ylämäkeen kaartumista) hiekkatietä vasemmalle (hyvä spurttisuora!), Kehä kolmosen yli ja hiekkateitä seuraten kohti Mankin seisaketta, siitä yli ja eteenpäin josta löytyy urheilukenttä jos haluaa ihan rataa - ja sieltä takaisin hiekkateitä Kökkelinväylän yli ja Hansatielle kohti asemaa. Sorry - tästä pitäisi varmaan olla gps-träcki...

Itse asiassa ei tarvitse trackiä, koska eilen sattumalta kartoitin Helsingin seudun ulkoilukartasta (linkki tuolla aikaisemmassa viestissä) juuri tuon reitin ennen lenkille lähtöä. Lisäsin loppuun vielä hieman pituutta poikkeamalla Kehä III:n varressa kiertämällä tämän kierroksen ja palaamalla sen palloiluhallin kautta. Mittaa tuli Foren ilmoittamana karvan alle 9 km. Asutaan siis nykyään Kuninkaankartanontien varressa, Ramsaynkujalla.

Kauklahdesta itse lähtisin ehkä ennemmin Gumbölen läpi, Oittaa/ Bemböle / Solvalla suuntiin ulkoilukartan kanssa, ainakin pitkiksillä olen itse tehnyt niin Espoon keskuksen suunnasta. Siis vanhaa tietä Espoon keskuksen Lidlille, siitä Gumbölen kartanon ohi esim Karhusuolle, sieltä metsän läpi Bemböleen, sieltä ennen Oittaalle menevää tietä, kävelytunneleita vanhan Turuntien ali, Ikean ohi, Lehtimäen ja Kirkon kautta pikkutietä Finnoontien varteen, 500m vartta etelään ja sitten Pajutien kohdalta ulkoilureittiä pitkin Latokaskea kohti ja Radiomaston lenkin kautta Vanttilaan ja kotiin. Voin yrittää raapustaa tuon, jollain nettireitittimellä. Tuo radan kohta on nyt se jota en ole aikoihin kulkenut, kun koirista lähti henki.

Tämä reitti tulee taatusti käyttöön. Saa nyt sitten nähdä, miten toimii kun tulee lumi (jos tulee) ja ladut. Tarkoititko tällaista reittiä tuolta Ikealta pois ja Turunväylän eteläpuolelle? Tuolta voisi tosiaan sitten suunnistaa maston ja Vanttilan kautta kotiin.

Ihraliskon reittiohje on hyvä, mutta hieman harhaanjohtava, että oikeasti tarkoitetaan "Espoonväylän varteen eikä "Finnoontien varteen". Finnoontie alkaa vasta Sunan risteyksestä (Hösmärintie), vaikka paikalliset kutsuvat myös Espoonväylän osuutta Fiinnoontieksi.

Lisäys: Siis IhraLisko ei tarkoita tuota piirtämääsi reittiä. Kuukkelin kartta on siinä mielssä huono, että siinä ei näy Pajutien ja Lugnetintien välistä kulkeva kevyen liikenteen reitti (hiekkatie), joka yhdistyy Latokasken ja keskuspuiston yhdistävälle reitille (joka sekään ei näy tuossa kartassa), joka siis kulkee Finnoontien alitse (Lehdeskujan pohjoispuolella) keskuspuistoon päin. Aiemmin linkkaamassa kevyenliikenteen reittikartassa ne kyllä näkyvät.

Muokattu

Tervehdys!

Olen muuttanut Turun seudulta juuri näille seuduille (Tuomarilaan)

Olisi hauskaa tulla joskus mukaan näille pitkiksille...

Mun mukaan tuskin haluut, kun sulla näkyy olevan tuplavauhti muhun verrattuna ;) Tuo herra porukka varmaankin passaa paremmin. Siitä Finnoontie/espoon väylä nimistä mulla ei ollut harmainta hajua, kun olen vasta 10 vuotta asunut tässä niiden vaihtumiskohdassa. mun reitti kulkee Espoon väylä, Pappilantie, Kirkkopuisto, Kirkkomäentie, Lehtimäentie, Espoontie ja sitten ojan kohdalta ali Myllytielle, joilta paikkeilta joko suuntaan Gumböleen/ solvallaan tai suoraan metsään kohti Oittaata tai Karhusuota. Koirien kanssa tuli kuljettua myös umpihangessa, jota tosin on ollut hyvin harvoin ja silloin on hyvin vaikea päästä mihinkään, kun jopa alueen metsäautotiet ja jokaikinen kulkukelpoinen polku on varattu joko hevosille tai hiihtäjille. Latokasken lenkillä on myöskin ollut aina hyvin vähän lunta sekä hiihtäjiä. En usko että kukaan on ehtinyt mua bongata juostessani siellä laidassa joskus, ko alueella on onneksi myös polkuja vielä, joissa koirien kanssa pääsi talvisin. Mulla ei ole koskaan ollut tarvetta kulkea laduilla, mutta hiihtäjillä tuntuu kyllä olevan tarve tehdä latu jokaikiselle koirankusetuspolulle. Ymmärrän senkin, että niissä on hyvä hiihtää, kun ne on hyvin tallattu verrattuna siihen umpihankeen. Lisäksi niissä on rauhallisempaa kuin kaupungin hoitamilla laduilla, mutta sitä en ymmärrä, miksi niillä ei saisi juosta. Onneksi tuo lumiongelma on täällä Espoossa äärimmäisen harvinainen ja ohimenevä ilmiö. Ja toisaalta se on vähän elämän asenne mahtuuko tälle pallolle muiden kanssa, suomessa henk.kohtaista tilaa riittää yleensä aika paljon kaikille. Itseäni ladulla limalautoja raahatessa lähinnä ärsyttää oma huono kunto, ei muu. Mutta olenpa kerran Karhusuolla kiinniolevine koirineni, keskellä minun nähdäkseni umpimetsää saanut kuulla kunniani itseäni vanhemmalta ukkelilta siitä, ettei ollut sukset jalassa. Ehkä pitäis varuille pitää miniskimbat repussa :) Elämä on, lähden jumppaamaan...

Tässä muutamia Kauklahden lenkkejä

"Golf-kentän kierros, vajaa 9 km"

Lähdetään Kauklahden pururadalta, puraradan pohjoispäästä uudelle leveälle polku/latu-uralle, kohti Kehä IIIstä ja kehän ali kohti golfkenttää, käydään Gumbölentiellä, sitä muutama sata metriä, ja sitten Engelin puistotielle. Kohti ratsastustallia, talli vasemmalta kiertäen ja tallin takaa vasemmalle kääntyvään ja nousevaan ylämäkeen (Vanha Myntintie). Mäki ylös ja mäen jälkeen tieuraa vasemmalle. Golf-kenttä näkyy välillä vasemmalla, kun mennään metsässä. Ja Mynttiäläntielle, Mynttiläntie muuttuu Kauklahdentieksi Kehä IIIsen kohdalla. Ja takaisin pururadalle. Ja Kauklahden pururata (1,3 km) löytyy Bassenmäen päältä. Kannattaa kiertää valoisalla, jotta tulee reitti tutuksi. Itse olen vedellyt nyt iltaisinkin vielä lampun kanssa.

"Vanhan Turuntien kierros" vajaa 15 km

Lähdetään vaikka Kauklahdentien ja Kuninkaankartanontien risteyksestä. Kuninkaankartontietä kohti Espoon kartanoa, ennen kartanoa Kehä IIIsen alituksen jälkeen käännytään Peringintielle (hiekkatie). Ja juostaan pitkin Peringintietä, muuttuu jossain vaiheessa Forsbackantieksi. Ja sitten pitkin Forsbackantietä, ei poiketa mihinkään. Kunnon autotie loppuu isohkolle maatalolle, mutta tie jatkuu hyvänä traktoriurana, maatalolle reilut 4 km lähtökohdasta. Ja sitten traktoriuralle, tämä muuttuu jossain vaiheessa Mustapurontieksi. Traktoriura hienoa juostavaa varsinkin kesällä. Alitetaan Turunväylä (n. 7 km juostu). Ja Vanhalle Turuntielle (110), 8 km juostu. Ja 110-tietä Gumbölentielle asti, ja taasen Turunväylän alitus. Ja loppuosa takaisin samaa reittiä kuin "Golf-kentän kierroksen" loppuosa.

Tässä pari, reittejä riittää Kauklahdessa. Kesällä tuli käytyä Karhusuon kautta Oittaalla ja Pirttimäessä. Oittaalta voi palata vaikka Espoon keskuspuistoon ja sieltä Latokasken ja Vanttilan kautta takaisin Kauklahteen.

• 2 months later...

Keitäs foorumilaisia juoksee täällä Kauklahden suunnalla? Lähes joka lenkillä tulee sen verran ammattilaisen näköistä porukkaa vastaan, että on pakko olla foorumilta :)

Minut tunnistaa näin talvisin kokokeltaisesta "heijastintakista", La Sportivan kengistä ja usein päässä on otsalamppu. Saa moikata.

Nythän lenkkeilyreitit taas Kauklahden suunnalla paranee, kun pääsee radan ali Vanttilaan. Ainakin Espoon keskuksen päässä ulkoilureiteille oli vedetty ladun viereen kelkkaura kävelijöille. Siinä vaan tuppas välillä kavio uppoomaan 50cm syvälle ykskaks yllättäin, joten vauhtia oli pakko laskea. Mua ei kyllä nää tuolla "ammattilaisen näköisenä" ja mun lenkit tuppaa oleen semmoisiin aikoihin/keleihin, ettei juuri kukaan oo tullut vastaan.