Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maastopyöräilijälle treenivinkkiä


Kuntomies76
 Share

Recommended Posts

Eli tuli nyt vihdoin käytyä kuntotestissä ja selvitettyä kunnon todellinen heikkous...

Maitohappomittauksella suoritettiin. Aerk 99 ja AnK 128 ja max syke 182.

Siinä perustulokset testistä, eli ei varmaan hyvältä näytä. Nyt kuitenkin tuota tulosta ruvetaan parantamaan jotta pyörä kulkis paremmin tulevana kesänä. Mutta kestävyysurheiluharjoittelu on vieras käsite minulle joten tarvitsisin pientä vinkkiä miten saadaan homma oikeasti käyntiin. Ettei käy niin että poljen vain itseni uuvuksiin ja seurauksena ylikunto ja treenien meneminen hukkaan. Tiedän että näitä samoja asioita kaikkii täällä kyselee ja miksen käytä hakua...? Niin miks en. Tiedän sen että noiden sykkeiden välissä kun pysyy niin ollaan ainakin turvallisella alueella, mutta pikkasen lisää haluis tietää. Kiitos ja anteeksi jo etukäteen.:conf:

Link to comment
Share on other sites

No jo on kynnysarvot. Missä ihmeessä tuommoiset tulokset on saatu mitattua? Kyllä täytyy hiljaa mennä lenkeillä noilla sykkeillä. Suosittelen ajelua helpossa maastossa, ehkä kävelylenkki, pitkää vaellusta vaikka metsässä. Päälle vaikka punttikselle parantamaan lihaskuntoa. Erittäin rauhallisesti liikkeelle, siitä luulis lähtevän. Pyörällä pienet välitykset ja pyöritykset 90-100.

Link to comment
Share on other sites

Paavo Nurmi keskuksessa mitattiin. Maastopyöräilyä olen vuoden harrastanut 1-3 kertaa viikossa. Lenkkien pituudet välillä 15-30km. Keskisykkeen ollessa noin 145-150 1-2 tunnin lenkillä. Eli kovaa lyö noihin kynnysarvoihin verrattuna. Eteenpäin on silti päästy jotenkin. Lihaskuntoa olen harrastanut nuoruudessani noin kymmenen vuotta eli voimaa on, muttei kuntoa. Tai miten voima sitten ikinä mitataankin. Painan 78kg ja saan edelleen penkistä 120kg,jalkakyykyssä 100kg 3*12 ja leukojakin viikko sitten 13 kertaa. Eli heikompikin voi olla,mutta noi kilot ei nyt liity tähän hetkeen eikä tän hetken treeni intresseihin. Noh lähden sit siitä liikkeelle et pidän sykkeet välillä 100-135. Kait se johonkin johtaa sekin. Tarkempaa treeniohjelmaa kyllä pitäis saada jotta pääsen tavoitteeseeni.

Link to comment
Share on other sites

Nuo kynnysarvot voi unohtaa samantien jos kerran 2h lenkillä on 145 keskisykkeenä niin ei siinä ole mitään järkeä että anaerobinen kynnys on 128bpm. Tuo 'anaerobinen kynnys' tarkoittaa suunnilleen tehoa jolla jaksaa juuri ja juuri liikkua yhden tunnin. Mielestäni tuollaisten testien tekeminen pitäisi lopettaa kuluttajansuojalain nojalla koska niistä peritään maksu ja sitä vastaan tulee tuollaisia tuloksia jotka on aivan järjettömiä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hyvä arvaus on että sellainen aerobisen kynnyksen ajatukseen sopiva syke on noin 50 lyöntiä alle maksimin eli sulle vaikka 132. Suurin osa lenkkeilystä saa olla alkuun sillä teholla ja vähän alempanakin tapahtuvaa peruskestävyyden hankintaa. Yhdessä treenissä per viikko voit mennä vähän aikaa kovemmallakin teholla.

Link to comment
Share on other sites

Valitettavasti yhtä vähän sain luotettavaa informaatiota samassa paikassa tehdyissä testeissä, joten perttua peesaten tulokset voi unohtaa ja harmitella n. 100€ menoerää.

Maastopyöräilyssä hankaloittaa pk puolta maastonvaihteleva rasittavuus sekä märällä aikaa raskas alusta, sykkeet tuppaa nousemaan liiankin herkästi. Joten pitkät hitaasti, helpossa maastossa tai kovalla alustalla. Kerran viikkoon vois sitten vaikka ajella tunnin lenkin kovaa ja nimenomaan metsäs oikein mutaisissa sekä mäkisessä maastossa, nauttien maastopyöräilystä kaikkine kaatumisineen. Tsemppiä ajoon!

Link to comment
Share on other sites

Jotain tällaista järkevämpää filosofiaa itsekkin ajattelin. 98e tosiaan köyhdyin tuosta testistä ja mitä sain??? Jos tosiaan noita arvoja seurailemaan lähtis niin tasamaalla pyörää taluttaen sykkeet nousis jo varmaan liikaa. Ja kuitenkin sen fillarin kanssa on päästy eteenpäin ihan oikeassakin maastossa. Summa summarum... Aloitetaan sitten niin että kolme treeniä viikossa 2-3h helpoilla poluilla ja alustoilla sykkeiden pysyessä alle 135 ja kerta viikkoon 1-2h vähän tiukempi intervallityyppinen treeni oikeassa metsikössä. Luulis sitä tuollakin alkuun pääsevän??? Ens kesänä olis siis tarkoitus ajella ainakin muutama mtb maraton läpi silla tasolla mihin itse pystyy.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy