Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kova kunto?

ForrestG
 Share

Recommended Posts

Mitkä ovat kovan kuntoisuuden rajat, vai onko niitä ollenkaan?

Omasta mielestä olin kovassa kunnossa vuonna 97.

Pystyin juoksemaan aamuisin 10-16km, tein päivänvalon ajan (loka-joulukuu) harvennusta ja illalla juoksin 16-20km. Silloin tunsin olevani kuningas, vaikka maraton ei olisikaan kulkenut alle 2.45.

Milloin teidän mielestänne ollaan kovassa kunnossa?!

Näin puolen vuosisadan ikäisenä hyvän/kovan kunnon rajat ja muutkin urheilulliset ambitiot tulee vuosi vuodelta alas. Nykyään olen mielestäni hyvässä kunnossa jos pysty(isi)n treenaamaan 10 tuntia viikossa, ja kovaan kuntoon pääseminen edellyttäisi treenin määrän nostamista parin kolmen viikon ajaksi 15 tuntiin per viikko. Tehoa näissä treeneissä ei voi olla kovin paljoa, ylikunto iskee tosi helposti tässä iässä.

Hyvä kuntoni on sellainen, että minulla on mahdollisuus selvitä kunnialla noin vuorokauden mitaisesta ultrakisasta. Kovassa kunnossa epäonnistumisen mahdollisuus on pienempi, tai saatan selvitä jopa 1½ vuorokauden mittaisesta kisasta.

Viime vuoden joulukuussa olin aika hyvässä kunnossa, tammikuun alussa yritin kääntää sen kovaksi kunnoksi ja tästä tyhmäilystä seurannut ylirasitus sotki alkuvuoden treenit. Keväällä sain kuitenkin ajoittaisista ylikunto-oireista ja selkävaivoista huolimatta itseni toukokuussa niin hyvään kuntoon että Olympia-juoksu Kreikassa meni tosi hyvin. Sen jälkeen olen parannellut selkä/perse/jalkavaivoja, ja harrastanut pieniä määriä korviketreenejä ja muuta kuntoutusta.

Tällä hetkellä en ole hyvässä kunnossa, mutta vaivat ovat helpottaneet niin paljon että pystyn taas juoksemaan. Tavoitteena on luoda marraskuussa pohjaa, jonka jälkeen saisin joulukuussa treenattua 35-40 tuntia ja pääsisin hyvään kuntoon. Jos tämä onnistuu, yritän olla fiksumpi kuin viime vuonna ja vain varovaisesti hienosäätää hyvän kunnon hiukan paremmaksi tammikuun lopun E24 kisaan. Kovaan kuntoon en itseäni edes yritä saada, tällaisen kesän ja syksyn jälkeen se ei ole mahdollista.

ForrestG:n vuoden 1997 tai 2010 treenitunteihin ja varsinkin tehoihin verrattuna tämä on tietysti kovin vaatimatonta puuhastelua, mutta enempään ei pysty eikä kykene!

Mitkä ovat kovan kuntoisuuden rajat, vai onko niitä ollenkaan?

Omasta mielestä olin kovassa kunnossa vuonna 97.

Pystyin juoksemaan aamuisin 10-16km, tein päivänvalon ajan (loka-joulukuu) harvennusta ja illalla juoksin 16-20km. Silloin tunsin olevani kuningas, vaikka maraton ei olisikaan kulkenut alle 2.45.

Milloin teidän mielestänne ollaan kovassa kunnossa?!

Jännä homma miekii ajattelin itteni kovimpaan kuntoon kun tehtii isäukon kanssa hankintakauppaa tammi-huuhtikuun välissä. Vuosina 89-93.

Jännä homma miekii ajattelin itteni kovimpaan kuntoon kun tehtii isäukon kanssa hankintakauppaa tammi-huuhtikuun välissä. Vuosina 89-93.

Taannoin yksi tuttavakin (keski-ikäinen toimistotyötä tekevä nainen) totesi, että koskaan hän ei ole ollut niin hyvässä kunnossa kuin nuorena, kun jakoi mainoksia kesätyönä. Hän tosin ei muutenkaan harrasta urheilua, ainakaan tietääkseni.

Selvästikin nyt pitäisi ensin ratkaista se, mitä tarkoitetaan kovalla kunnolla. Jotain spesifistä kovaa kuntoa jossain tietyssä urheilulajissa, vaiko kovaa kuntoa kovana yleiskuntona. Jälkimmäistä ei välttämättä esim. pelkillä juoksuharjoitteluilla saavuteta.

Mulle se kovan kunnon raja on aina pari pykälää kovempi kuin oma kunto.

Näillä mennään. :D

Ihan sillein oikeesti muistelen kaiholla muinaisia suunnistus- ja hiihtoaikoja, jolloin oli kunto hurja. Toista se on nykyään.

Vastaavaan tilaan en taida enää koskaan kyetä itseäni saattamaan vaikka kuinka temuan. On se uskottava vaikka ei haluaisi. :)

Muokattu

Kaiholla muistelen aikoja, jolloin olin kunnossa, mutta silloinkaan en pitänyt itseäni hyväkuntoisena. Jälkeenpäin noita aikoja muistelee vähän eri tavalla. Toisaalta hyvä juoksutulos ei kerro vielä hyvästä kunnosta mitään jos ei vaikka jaksa kunnolla kantaa kauppakasseja kotiin. Siinä mielessä en ole ollut hyvässä kunnossa koskaan.

Kaiholla muistelen aikoja, jolloin olin kunnossa, mutta silloinkaan en pitänyt itseäni hyväkuntoisena. Jälkeenpäin noita aikoja muistelee vähän eri tavalla. Toisaalta hyvä juoksutulos ei kerro vielä hyvästä kunnosta mitään jos ei vaikka jaksa kunnolla kantaa kauppakasseja kotiin. Siinä mielessä en ole ollut hyvässä kunnossa koskaan.

Mulla on aina vähän sama juttu. Vaikka juoksu kulkee, niin jotain kauppakasseja ei todellakaan jaksa kantaa tai portaita nousta, ja näytän ihan kuolleelta.

Selvästikin nyt pitäisi ensin ratkaista se, mitä tarkoitetaan kovalla kunnolla. Jotain spesifistä kovaa kuntoa jossain tietyssä urheilulajissa, vaiko kovaa kuntoa kovana yleiskuntona. Jälkimmäistä ei välttämättä esim. pelkillä juoksuharjoitteluilla saavuteta.

Ei todellakaan, saattas olla ropalle järkytys mennä nyt moottorisahan kanssa 8h mettään riehumaan. No pari/kolme viikkoa ja "kunto olis kova kuin kävyn syöjällä" oli isällä tapana sanoa =) Ja 10-15kg hän aina savotan jäläkeen oli keppeempi. Vielä eräs isäukon sanonta ennen savotan alkua "3kk piästä tyvipiä on yhtä keppee kun nyt latvapiä"

Ei todellakaan, saattas olla ropalle järkytys mennä nyt moottorisahan kanssa 8h mettään riehumaan. No pari/kolme viikkoa ja "kunto olis kova kuin kävyn syöjällä" oli isällä tapana sanoa =)

Itseasiassa kropalla on aika hyvä muisti; toissa viikolla olin taas metsätöissä (edellisestä kerrasta aikaa varmaan puoli vuotta, viimeaikoina lähinnä luennoilla istumista), eikä ensimmäisen päivän "järkytyksen" jälkeen tuntunut enää ollenkaan pahalta. Tuntui kuin ikänsä olisi niitä hommia tehnyt.

Mulle se kovan kunnon raja on aina pari pykälää kovempi kuin oma kunto.

Tässähän tuo tuli melko tyhjentävästi sanottua.

Yksi ääni myös tälle. Ennen pidin kaikkia alle 4h maratonilla juoksevia aika kovakuntosina. Nykyään tuo raja on ehkä jossain 3:ssa tunnissa. Sitten jos joskus pääsen sinne 3h:n rajoille niin se kovan kunnon raja on varmaan jossain tasossa 2.40-2.50... riippuen tietenkin mihin itse pääsen.

Sama juttu noilla ultramatkoilla. Vielä vuosi sitten kaikki Wihassa 100km läpi juosseet olivat silmissäni kovakuntoisia. Nyt kun itse pääsin 10.26.36 ja sijoituskin (vaikka sitä nyt juuri ei seurattu) oli kympin sakissa, niin pidän itsenäni kuitenkin aika turistina. Kärkitrio veti kyllä kovaa = kovakuntoisia, nyt ja aina.