Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Laskuvarjojäkärien reppujuoksutestiin treenaaminen


Moonchild
 Share

Recommended Posts

Laskuvarjojääkäreihin hakee vuosittain 400 -500 henkilöä, joista valintakokeiden perusteella kurssille valitaan noin 80.

http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/xZHbjqJAFEW_pT-AprhIwSNiCSjFxaqChheiIoogaOMF-PrRSeZlkrYnmcx4zuM-O_tkbT7h71svr8V2eS6aelnxH3yipKaoqNYMCJo3x2Ngew4IoeMLRiDe9fhrHQh_4lYkNEeuKQumb8jAJhOmUQYlkyl_ke0t4DfuiP8Ackr2_dEeymGxBzcBD5mDP_UbniBwRrs52RNA0cgj4DxzaTxgur7RVQyAqgnhNEC6v975kfz2nIIpfvtJ8uzi4X-mPyg_9Gccn_h_knro4IvRAR_zCfzKL85Fnv5i2bSUiCdBX_fGHStLgz1TJTwkNnb0Dk90cC6P98-ISEvNJ6yauwMb8IT11FlLoO1xdsdKN2Pb_CZTeEGm9P8zDfCCzBf0abygT-MFfZJ_0-eMT4rV4f22PryDd0XWFKCoQIWSpMmjER-tmAJp6-rI70MCp1U-vVLQFQHCqGnCloy1lRR5Z9GRYVrv3BmhmT_kxcRP-3gIOH2LL312915OuLyZl3kUWLVd5Drq6sRrOH2hlmJy9fKcG5_yLSebWvdZhfvwVCkICZWUtJP0PN4U5s1vj3G8jYQpKdXYkrlOaUpj2ndHEkErMl0I3TSLPX3_mVl-rRWJZx_rS1YErsZmVVm3xdJsOThAZSZlm1Bk2ZAdmu4gWR2XuqPdJv-wFoh3reaw4Y8HxtjVURZooQq_rbR9e_sB2tEyUg!!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=e676b0804118bba19ccffde364705c96

Tärkein osa testissä on reppujuoksu, jonka voi huomata jo pisteytyksessä. Testissä juostaan sisähallissa 5km 10kg reppu selässä. Ensimmäiset 2km mennään kootusti ja johdetusti noin 5min/km vauhtia. Olen kuullut että vauhti saattaa käytännön tilanteessa olla kovempi joten kannattaa varautua ainakin 4.20min/km vauhtiin. Tämän jälkeen saatetaan pitää joku muodollinen 30sek tauko. Seuraavat 3km juostaan omaa vauhtia josta otetaan aika. Maksimipisteet saa kun juoksee 12min.

Minä ja varmasti moni muu joilla testit on edessä, miettii tällä hetkellä että miten saisi juostua maksimipisteet? Miten kannattaisi treenata jotta aika paranisi? Siihen haluaisin kaikki mahdolliset ohjeet ja vinkit.

Itse käytän kahta perussääntöä:

- 80% treenauksesta peruskestävyyttä ja loput vauhtikestävyyttä

- 7 päivän jaksossa pisin harjoituskerta on kolmasosa koko 7 päivän jakson yhteenlasketusta harjoituksesta

Lasken harjoitusten pituudet minuutteina. En siis mittaa matkaa etukäteen kilometreissä vaan juoksen aina tietyn aikaa. Lasken peruskestävyyden oikean suhteen vauhtikestävyyteen ja sijoitan vauhtikestävyysosion lenkkien loppuun. Lenkkien yhteiskestot vaihtelee 68min-82min. Tällaisten lenkkien lisäksi juoksen joka viikko yhden 5km lenkin 13kg reppu selässä maksimilla. Huomioin sen laskuissa kun sijoitan vauhtikestävyyden ohjelmaan.

Minulla on siis viikossa 3 pitkää lenkkiä, 1 lyhyt reppulenkki ja 3 lepopäivää.

Viikot on erilaisia. Niiden yhteiskestot vaihtelee 229min-271min. Niitä on kolme erilaista ja ne vaihtuu aina kevyestä raskaaseen. Neljäntenä palautusviikko jolloin on vain pari ihan lyhyttä hölkkää.

Vauhteja on 8 erilaista ja mittaan ne sykkeinä. Olen kehittänyt oman systeemin miten jaottelen ne (huom! se ei todellakaan perustu millekään viralliselle säännölle). Se näyttää tältä:

PK1: Peruskestävyys hidas (<65% maksimisykkeestä)

PK2: Peruskestävyys keskinopea (70% maksimisykkeestä)

PK3: Peruskestävyys nopea (75% maksimisykkeestä)

VK1: Vauhtikestävyys hidas (80% maksimisykkeestä)

VK2: Vauhtikestävyys keskinopea (85% maksimisykkeestä)

VK3: Vauhtikestävyys nopea (90% maksimisykkeestä)

MK: Maksimikestävyys (90%> maksimisykkeestä)

Ja itse ohjelma näyttää tältä:

1. Päivä: PK1 66min + VK3 2min

2. Päivä: PK2 61min + VK2 7min

3. Päivä: Lepo

4. Päivä: 13KG painolla 2km/9min + <MK 3km (~25min)

5. Päivä: Lepo

6. Päivä: PK3 56min + VK1 12min

7. Päivä: Lepo

8. Päivä: PK1 72min + VK3 3min

9. Päivä: PK2 67min + VK2 8min

10. Päivä: Lepo

11. Päivä: 13KG painolla 2km/9min + <MK 3km (~25min)

12. Päivä: Lepo

13. Päivä: PK3 62min + VK1 13min

14. Päivä: Lepo

15. Päivä: PK1 77min + VK3 5min

16. Päivä: PK2 72min + VK2 10min

17. Päivä: Lepo

18. Päivä: 13KG painolla 2km/9min + <MK 3km (~25min)

19. Päivä: Lepo

20. Päivä: PK3 67min + VK1 15min

21. Päivä: Lepo

Superkompensaatio (palauttava kausi):

1. Päivä: Lepo

2. Päivä: PK1 30min

3. Päivä: Lepo

4. Päivä: PK2 25min

5. Päivä: Lepo

6. Päivä: PK1 20min

7. Päivä: Lepo

Ennätykseni 5km reppujuoksussa 13kg repulla on 24.00min. Maasto on mäkinen ja oikeassa testissä reppu on 3kg kevyempi ja maastona toimii sisähalli. Juoksen cooperin 3400m. Meneekö repputesti läpi? Se tässä huolestuttaa ja testit on tammikuussa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Meenkö läpi? no tuolla treenaamisella ja tämän hetkisen kunnon perusteella menee varmasti _läpi_. Se, saatko täydet, riippuu olosuhteista, mutta niiden ollessa oletetut (on tasan 10kg painoinen reppu, se on kunnolla kiristettävissä selkään, ettei heilu [kuullut, että voi olla luokkaa intin selkäreppu jossa on telamiina sisällä]), kuvittelisin, että pääset tositilanteessa hyvin lähelle maksimia.

Tärkeintähän ei ole, että tuosta testistä juuri saa täydet, vaan että jaksaa myös muissa testeissä, jotka järjestetään peräkkäin, myös hyviä pisteitä. En muista, missä järjestyksessä näitä testejä tehdään, mutta kannattaa muistaa, että mm. hiihto ei ole millään huippusuksilla tehtävä, ja siinä pitäisi jotain paukkuja olla, jos ei ole selvästi keskivertoa parempi hiihtäjä (jolloin pitäisi tuosta 10km hiihdosta selviytyä helposti läpi).

Tsemppiä sinne testeihin, ja keskity samalla tavalla myös muihin testin osa-alueisiin :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Morjesta

Kurssikaverin kanssa tänään juttelin siitä kuinka hän reenas reppujuoksuun. Homma meni yksinkertaisuudessaan näin:

"Otin normaalin DaKinen koulurepun selkään ja tungin sinne 20kg edestä tavaraa. Sit juoksin kolme kuukautta kovaa lenkkiä ja vasta pääsykokeissa mulle selvis et siellä juostiinkin vaan 10kg reppu selässä! Tuntu juoksu aika kevyeltä ku oli reenannu 20kg repun kanssa niska limassa sitä ennen. Niin ja testin reppu oli aivan järkyttävän tukeva kaikkine kiinnityslukkoineen verrattuna siihen koulureppuun.. Täydethän siitä juoksusta tuli."

Tästä päätellen oon aika varma että läpäset testin kevyesti. Älä muuten aliarvioi psykologisia testejä!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy