Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuntoko romahti vai missä vika?

Focaccia
 Share

Recommended Posts

Niin, siis tosiaan. Harjoittelin säännöllisesti Sepon puolikkaan ohjelmalla 1/2maratonille jonka juoksin 25.9 ajalla 2.19. Ihan hienosti siis, vaikka loppu ei ihan suunnitelman mukaan mennytkään. Kuitenkin..

Pidin pari viikkoa juoksutaukoa, tein pitkähköjä kävelylenkkejä ja kerran yritin hölkällekin, mutta meno oli kuin tervassa tarpomista ja luovutin jo km:n päässä perinjuurin pettyneenä. Vähän oli flunssan aavistustakin välillä mutta kun ei päälle iskenyt niin jatkoin yritystä. Jatkoin siis pitkiä kävelylenkkejä ja nyt vikat pari vkoa olen yrittänyt taas enempi juosta, 4km, 6km..nippanappa menee (iskee epätoivo ja epäilys olenko koskaan puolikasta juossutkaan!!), jalat on painavat ja hyydyn heti alkumetreillä, aiemmin ekat pari km oli tarpomista ja sitten helpotti, nyt ei helpota - sama tarpominen jatkuu km toisen perään enkä minä sitä jaksa!

Missä on vika?? Puolikas oli mulle kova, mutta eikai sen palautumiseen nyt yli kk mene? Miten jatkaisin eteenpäin? Kävellen, myöhemmin hiihtäen, kuntosalilla? Haluan juosta mutta kun ei suju niin ei..mikä tähän auttaa? Vai aloittaako taas nollasta - hölkäten ensin 500m jne?

Alkaa kuulkaas tulla jo tippa linssiin, niin paljon tein töitä saavuttaakseni kohtalaisen kunnon ja nytkö se on menetetty?

Focaccia - ja epätoivo, lähtee nyt KÄVELYLLE

On se vaan niin, että valittaminen auttaa aina.

Vauhti ei ole jäänyt päälle vaikka niin vähän toivoiskin, ikinä en ole juossu niin kovaa kuin puolikkaalla - nyt vauhti on olematonta, mummotkin menis ohi metrin hangessa. Ei voi mitään.

Vaan päiväinen kävelylenkki eteni niin, että reilun 6km lenkistä tuli hölkättyä n. puolet..kulki kivasti :) olisin hölkkäillyt enempikin, mutta vastuksena kulki nuorimmainen rattaissa - siksi kävelin ylämäet ja alamäet, reilu 12kg tavan rattaisssa ei helpota noita osuuksia ollenkaan.

Ehkä tämä tästä, aloittelen varoen, hiljalleen, fiiliksen mukaan

Ei huolta !

Minäkin liikun aika lailla, keski-ikäinen tavis. Mulla eka puolikas 2,17 jotain.Lähdin seuraavana päivänä hölkälle, ok.kuukauden verran tuntu jalat vähän pölkyltä, mutta kuuluu lajiin.

Minä olen sillä kannalla, että yhdistelmäharjoitukset säästää töppösiö ja kannattaa kuunnella peruskuntokaudella vähän omia fiiliksiä. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi yoiselle.

Pääasia on liike.

Ei hätää ei se kunto minnekään katoa. Alavireeseesi täytyy olla jokin syy, ehkä mainitsemasi tulehdustila. Minulla oli useita vuosia hiljaiseloa perheen takia. Innostuin uudelleen vuosien jälkeen ja kunto parani nopeasti. Ole vain kärsivällinen. Kyllä elimistöllä on pitkä ja hyvä muisti. Et ole tehnyt mitään turhaa työtä.

Niin, siis tosiaan. Harjoittelin säännöllisesti Sepon puolikkaan ohjelmalla 1/2maratonille jonka juoksin 25.9 ajalla 2.19. Ihan hienosti siis, vaikka loppu ei ihan suunnitelman mukaan mennytkään. Kuitenkin..

Pidin pari viikkoa juoksutaukoa, tein pitkähköjä kävelylenkkejä ja kerran yritin hölkällekin, mutta meno oli kuin tervassa tarpomista ja luovutin jo km:n päässä perinjuurin pettyneenä. Vähän oli flunssan aavistustakin välillä mutta kun ei päälle iskenyt niin jatkoin yritystä. Jatkoin siis pitkiä kävelylenkkejä ja nyt vikat pari vkoa olen yrittänyt taas enempi juosta, 4km, 6km..nippanappa menee (iskee epätoivo ja epäilys olenko koskaan puolikasta juossutkaan!!), jalat on painavat ja hyydyn heti alkumetreillä, aiemmin ekat pari km oli tarpomista ja sitten helpotti, nyt ei helpota - sama tarpominen jatkuu km toisen perään enkä minä sitä jaksa!

Missä on vika?? Puolikas oli mulle kova, mutta eikai sen palautumiseen nyt yli kk mene? Miten jatkaisin eteenpäin? Kävellen, myöhemmin hiihtäen, kuntosalilla? Haluan juosta mutta kun ei suju niin ei..mikä tähän auttaa? Vai aloittaako taas nollasta - hölkäten ensin 500m jne?

Alkaa kuulkaas tulla jo tippa linssiin, niin paljon tein töitä saavuttaakseni kohtalaisen kunnon ja nytkö se on menetetty?

Focaccia - ja epätoivo, lähtee nyt KÄVELYLLE

Koin itse samaa ensimmäisen puolikkaani jälkeen. Se oli mulle tosi kova kokemus ja pari viikkoa sen jlk oli ihan ok, mutta sitten ei enää kulkenut ei millään. Mut minun kohdallani elimistö kaipasi lepoa ensin ja sitten rauhallista alkua, melkein meni kaksi kuukautta kunnes aloin olla entiselläni. Ja kun näitä sivuja silmäilet, niin huomaat ettei sitä kävelyäkään pidä väheksyä, se tuo pohjaa sille juoksukunnolle, etenkin jos viel kärryjä työntää samalla...