Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko mahdollista?


Jaavi
 Share

Recommended Posts

Onko foorumilaisten mielestä mahdollista onnistua juoksemaan ensi kesänä (2011) ensikertalaisena 3 x 100 km? Ja lyhyesti vinkit lenkeistä yms harjoitteista mitä suositellaan.

Taustaa: 48 vuotias nainen. Juossut aktiivisesti 8 vuotta. 25 maratonia ( 4 h molemmin puolin), alle 10 kpl puolikkaita (1.45.xx paras),pari 20km maastoa, pari 10 km, 1 kpl 6h ( 56.7km).

Juoksua 40-70km/vk, kuntosalia, kahvakuulaa, tanssia x1/vk,pyöräilyä (lähinnä työmatkaa 22 km), hiihtoa (talvella), sauvakävelyä harvoin.

3-vuorotyö, jossa paljon yövuoroja. Työmatkaa voi hyödyntää, paitsi usein työvuorot esim. 16-01, 18-03 tai 7-14 ja samana iltana 22-07.

Oma ajatus: Pidentää lenkkejä, mutta epäsäännöllinen työ väsyttää. Kuinka paljon pitkiä/ kuinka pitkiä lenkkejä per vk.

Link to comment
Share on other sites

Sanoisimpa, että jatka samaan malliin. Harjoittelet jo nyt riittävästi selvitäksesi satasesta, olethan jo juossut 56.7km/6h. Juoksun määrää tietysti aina voi kasvattaa etenkin siellä pari kuukautta ennen kisaa, mutta ehkä vielä olennaisempaa on venyttää sitä viikottaista pitkää lenkkiä vielä vähän pidemmälle. Kokeile kerran kolmessa viikossa 3h lenkki (TOSI RAUHALLISESTI, vaikka välillä kävellen) jos on aikaa. Pitkiä 2-3h lenkkejä ei pidä tietenkään koittaa jo valmiiksi väsyneenä väkisin vääntää, vaan vaikka silloin vapaapäivän iltana.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos JariS.

Tuota itsekin ounastelin, että pitkiä pitemmiksi. Nyt olen tehnyt sellaisia vain 21-23km. Joskus siis aamuvuoron jälkeen tullut töistä 10,5km ja jatkanut siitä. Aikaa mennyt n. 2.00-2.15h. Lisäksi pitäisi varmaan peruslenkkejä hieman pidentää, kun palauutavat ovat olleet vain 7-8km. Aikaisemmin olen juossut aina vähintään 10-12km, mutta jotenkin vain hiipunut.

Nyt täytyy sairastumisen vuoksi tähdätä jo ensi vuoteen, mutta johan tässä tuli levättyä, joten voisi alkaa peruskuntokautta.

Link to comment
Share on other sites

Heippa Jaavi. Pohjat on Sulla hyvät ja riittävät 100 km ja pidempääkin juoksuun. Kolmen satasen juokseminen on minusta vaan pahuksen haastava homma saman kauden aikana. On oltava terveenä noina kaikkina kisapäivinä. Puolikuntoisena ei saa liikkeelle lähteä! Ja, jos on kaksi kunnialla juossut...niin kiusaus kolmannen juoksemiseen on suuri, vaikka ei ihan ideaali kunnossa olisikaan.

Lenkkien pidentäminen on hyvä idea. Kannattaa kuitenkin kuunnella tarkasti omaa kehoaan. Ja monipuolisuus on valttia ultrille treenatessa. Hyötyliikuntaa ei saa aliarvioida. Juokseminen on ihanaa ja terapeuttista. Ultrilla tarvitaan fyysisen kuunon lisäksi myös hyvää psyykettä ja malttia ja kykyä ottaa energiaa pitkän kisan aikana.

Hyvää peruskuntokautta Sulle!

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa hyödyntää noita työmatkoja juoksuun. Siinä saa "ilmaisia" kilometrejä, ja säästyy jopa joitakin euroja. Itse tein niin kun treenasin tämän vuoden Spartathloniin (työmatka 25km edestakaisin). Jos noita muita treenejä teet lisäksi niin muista myös lepopäivät. Työmatkat PK-vauhdilla (jaksaa tehdä sen duuninkin). Jos noihin Suomi juoksuun,Masokistiin ja Wihaan osallistumista meinaat niin kyllä pitäisi mennä läpi, vieläpä "heittämällä". Kisojen väli on kuitenkin riittävän pitkä palautumiseen ja uuden treenamiseen tuolla kunto pohjalla. Mutta muista hieronnat, venyttelyt ja muutenkin "terveelliset elämäntavat". Tavataan viimeistään Wihalla.

Link to comment
Share on other sites

On mahdollista. Kevääseen on pitkä aika!

Varmaankin yksilöllistä, että mikä on riittävä treeni sataselle. Multa tippui MasUlla rattaat 72 km kohdalla, vaikka mielestäni olin harjoitellut foorumin treenikommentointeihin verrattuna kohtuullisesti. Polvi hajosi (muuten fiilis hyvä). En tiedä mikä on syy. Voi se olla huonot kengätkin esim. Joka tapauksessa minun kohdallani on tarpeen varmaan tehdä hiukan enemmän lihaskuntoharjoittelua ja rypäsharjoittelua tai ylipitkiä, jolla varmistuu että ei riko paikkoja 50 km tuolla puolen. Wihalla 50 km hölkkä (4:55) tuntui tosi kevyeltä, joten peruskunto pitäisi olla ok - vielä kun saisi jalat kestämään.

Jaavilla varmaan tuo monipuolinen harjoittelu on erittäin hyvä lähtökohta. Ei pitäisi olla jostain "tyhmästä syystä" kuten lihasepätasapainosta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja kannustuksista.

Minulla varmaan nousee juuri tuo terveenä pysyminen haasteeksi. Ikäväksi joka syksy tullut jotain flunssaa tai tulehdusta.

Hyötyliikuntaa harrastan mahdollisimman paljon ja yritän ottaa ohjelmaan vaihtelevaa liikuntaa. Sulkapallo ja irlantilainen tanssi ovat intevallityyppisiä sykettä nostavia harjoitteita. Nyt olen innostunut kovasti tuosta kahvakuulasta ja yritän parantaa "korsettia". Näillä eteenpäin. Kohta päästään hiihtämäänkin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy