Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juoksutyyli, polven nosto, etukeno


karva
 Share

Recommended Posts

en hakurobotilla (taaskaan) löytänyt keskustelua otsikon aiheista, eli linkittäkää, jos asiasta on puhuttu muualla, kiitos.

olen siis miettinyt ja jopa itsepäisesti harjoittanut tietoista juoksutyylini muutosta maratonille: polven nostaminen mahdollisimman minimiin ja lievää etukenoa peliin.

jostakin olen saanut päähäni, että polvien nosto se vasta energiaa kuluttaakiin, joten hiivin sitten lyhyemmällä askeleella lievässä etukenossa.

rättiväsyneenä nämä (harha)opit tietenkin unohtuvat, mutta joskus lenkki sujuu tiukasti kuosissa.

etenkin tiukahkot ylämäet vedän ihan tikutussingerillä, otsa melkein rinteessä.

kokeilenko ihan huuhaa-juttuja?

Link to comment
Share on other sites

No, käsittääkseni pieni etukeno tasasella ei haittaa, jos se kuuluu omaan henkilökohtaiseen juoksutyyliin, joka vaihtelee yksilöstä toiseen. Sen sijaan ylämäessä nimenomaan olisi tärkeää olla nojaamatta kovin, koska juoksuvauhti laskee jos nojaat siihen mäkeen. Helpompaa olisi pitää katse tiukasti mäen päälle suunnattuna ja pyrkiä pitämään vartalo mahdollisimman vertikaalisena maanpintaan nähden. Tietty ihan selälleen ei kannata pötkähtää.

Lyhyt kadenssi eli nopea askelrytmi on ihan oppikirjoista, mutta tuosta polvennostosta en osaa sanoa. Tietty jos ei nosta polvea paljon, ei askelkaan voi osua liiaksi eteen jarruttaen vauhtia, joten en näe että siitä haittaa olisi. Askeleenhan tulisi tulla mielellään aika liki painopisteen alle siten että jalka liikkuu jo taaksepäin osuessaan maahan.

Yksi tapa nopeuttaa kadenssia on jalkaterän nostaminen ylemmäs taka-asennossa. Tällöin jalan heiluri lyhenee ja polvi palaa eteen nopeammin. Nämä voivat tuntua hifistelyltä, mutta jos askeleesta saa viilattua 1/100 sekunnin pois, lähtee maratonajasta n. 5 minuuttia että heilahtaa.

Link to comment
Share on other sites

no kiitos vinkeistä, joihin tietenkin suhtaudun sairaan epäluuloisesti!

ei vaiskaan. kävin eilen pururadalla ja testasin tuota ylämäkijuoksun vertikaaliasentoa (t.s. luonnollista asentoa?). osan mäistä vedin omalla syöksysipsutuksella.

ehkä vauhtia irtosi helpommin tuolla vertikaalisuudella, mutta reidet olivat mäen päällä enemmän hapoilla kuin oman nojatikutukseni jälkeen. tiedä sitten, oliko syynä vauhti, vai mikä.

eli, saatan pysyä noja-asennossani, koska se on kevyempää jaloille. jos häviän jotain ajassa uskon, että saan ajassa sitä taas kiinni mäen jälkeen, kun paikat eivät ole niin jumissa.

nyt muistan, että nämä polvennosto- ja juoksuasentotrippailut periytyvät viren/vainio-akselilta asti. virenhän ei nostanut polviaan ollenkaan ja säästi kuulemma hitosti energiaa, joten pikkupoikana päätin, että en minäkään nostele sitten joskus, kun alan juosta. vainio muistaakseni hioi tyylistään pahimman takanojan pois ennen losin kisoja, ja kaikkialla oltiin tietenkin tyytyväisiä vauhtia nopeuttavaan tyylifiksaukseen.

Link to comment
Share on other sites

eli, saatan pysyä noja-asennossani, koska se on kevyempää jaloille. jos häviän jotain ajassa uskon, että saan ajassa sitä taas kiinni mäen jälkeen, kun paikat eivät ole niin jumissa.

Ihan miten vaan, mutta kaikki ohjeet ja oppaat joissa aiheeseen olen törmännyt, ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että ylämäkeen ei kannata nojata. Juoksutekniikan muutos ei ole niin yksinkertainen juttu, että sitä voisi testata yhdellä lenkillä. Jos kehosi on tottunut menemään jollain tyylillä ja toinen tuntuu raskaammalta kokeillessa, kyse voi hyvinkin olla vain siitä tottumisesta.

Ylämäkeen kannattaa lyhentää ja madaltaa askelta entisestään.

Tai, no, kilpailussa kannattaa, treenilenkillä ylämäet kannattaa itse asiassa juosta joskus askelta liioitellen ja loppuun asti nilkalla työntäen. Tekee gutaa lihaksille ja liikelaajuudelle.

Kärjistettynä, jos juokset tarpeeksi yhdellä jalalla konkkien, tuntuu sekin ehkä ennen pitkää paremmalta kuin kahdella jalalla meno, muttei välttämättä tarkoita että se olisi kevyempää tai nopeampaa.

Link to comment
Share on other sites

muistan aikanani, kun päätin kokeilla ylämäkien nojatikutusta. se napsahti heti kohdalleen, enkä ole siitä luopunut.

eilisella peruslenkillä, kun kokeilin ylämäkiä pystyssä harppoen, vanhat ja ikävätkin muistot palasivat. en tiedä, pitäisikö tutkia vanhan tyylin etuja pidempään nyt, kun kuntokin on parempi.

toki juoksen lenkkejä purulla sitenkin, että vetelen ylämäet komealla askeleella lähes täysillä ja reitin muut osat palautellen. hyvää tekee.

maratonilla tuosta nojasta on etua etenkin 30 kilsan jälkeisissä ylämäissä, kun jalka ei muutenkaan nouse ja vauhti hiipuu. yleensä selkiä tulee nojaajasetää vastaan! eli juuri kuten sanoit: "Ylämäkeen kannattaa lyhentää ja madaltaa askelta entisestään".

Link to comment
Share on other sites

Karva,

vankkumattomana Pose running -tekniikan (www.posetech.com) kannattajana olen kanssasi tuosta ylämäkitekniikasta aivan samaa mieltä. Ilman muuta kannattaa hyödyntää etunoja myös ylämäessä eteenpäin vievänä voimana. Muutenkin polven tarkoituksellinen nosto juoksussa on aivan turhaa. Käy juuri niin kuin kerroit, eli reidet on tukossa ja lonkan koukistajat rasittuu. Tietenkään ei saa nojata vartaloa keskeltä taittamalla, vaan keskivartaloa (painopistettä) eteenpäin viemällä. Kun polvea tarkoituksellisesti nostaa ylös, askel painuu väkisin painopisteen eteen. Vauhti vain jarruuntuu ja askelkontakti pitenee. Ylämäessä ei tavitse oikeastaan askeltiheyttä edes tietoisesti nostaa, koska ylämäen vuoksi jalka osuu maahan muutenkin normaalia aiemmin. Kun askel pysyy painopisteen alla, on kroppa valmis kaatumaan heti lyhyen askelkontaktin aikana. Jalan nosto takareisien avulla vain mahdollisimman nopeasti ylös pepun alle, ja sitten jalka rentona maahan niin se automaattisesti tulee alas oikeaan paikkaan. Nilkalla (pohjelihaksilla) ei tarvitse työntää, vaan painopiste nostetaan ylös kimmoisan tukivaiheen aikana.

Eli pidä vain polvet alhaalla ja nojaat eteenpäin, se säästää energiaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy