Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Voiko ultramatkoille harjoitellaa salaa?

memma
 Share

Recommended Posts

Voiko?

Olen antanut itseni ymmärtää että lyhyemmille alle 100 kilometrin ultramakoille tapahtuva harjoittelu on paljolti normaalin maraton harjoittelun kaltaista.

Mielessäni on pyörinyt suunnitelma että juoksisi vaikka ensi kevään ja kesän aikana ainakin 2-3 maratonia, niinsanotusti pitkinä lenkkeinä rennosti ja ilman mitään aikatavoittteita. Ja sitten jos kunto tuntuisi olevan noususuunnassa niin lähtisi mukaan vaikka Wihaan tai johonkin muuhun sopivaan tapahtumaan, ehkä vaikka Kolille jos vain rohkeus riittäisi. Tai Fjällräven Classic n. 130 km elokuun puolessa välissä. Kantava ajatus olisi kai se että maratooneja varten ei tarvitsisi liiemmälti kevennellä ja että niistä suht nopeasti palautuisi uudestaan normaaliin harjoittelu rytmiin.

Tällä hetkellä maratonin ollessa "päätavoite" vie jokainen maraton minulla keventelyineen (maratonjännittyneisyyksineen) ja palautumisineen lähes kuukauden. Kolmen maratoonin juokseminen vaatisi siis kolmen kuukauden keventelyn ja palautumisen. Eli jos maratooneja juoksisikin vain pitkinä lenkkeinä niin ehkä voisi syksyllä "ohimennen" osallistua jollekin ultramatkalle.

Ja miksikö salaa. Kun ei muille uskalla tunnustavansa että ultrajuoksu on alkanut kiinnostamaan enemmän ja enemmän. Rohkeus ei vain vielä riitä.

Ja mitä muuta. Paljonkin mutta en vain taas osaa pukea ajatuksiani sanoiksi. Mutta koittakaapa kommentoida.

• Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Erittäin kiinnostavia ajatuksia, samanlaisia on alkanut minunkin päässä pyörimään.

Taidan olla yksinkertaisesti maratonille liian hidas. Toisaalta Vaarojen Maralla huomasin, ettei tuo seitsemän tunnin liikkeellä olo tuntunut kovinkaan pahalta, vaan lopussa juoksu oli jopa nautittavaa.

Onko se niin, että maratonin voisi vetää ultratreeninä "ylipitkänä lenkkinä"? Hyvä idea tuo, että kokeilisi juosta muutaman rennosti ja sitten starttaisi kokeilumielessä johonkin ultraan. Itse ajattelin ensimmäisenä maratonia pidempänä tuota Hiekkaharjun 6 tunnin juoksua, mutta toisaalta olisi parempi jos ultra olisi syksyllä. Vaarojen ultra tuntui vähän liian hurjalta minullekin tässä vaiheessa, varsinkin kun voi olla niin että ensi vuonna matka on vielä pidempi kuin 86 km.

Taidan olla yksinkertaisesti maratonille liian hidas. Toisaalta Vaarojen Maralla huomasin, ettei tuo seitsemän tunnin liikkeellä olo tuntunut kovinkaan pahalta, vaan lopussa juoksu oli jopa nautittavaa.

Eka lause on suoraan niinkuin "ultrailun" ajattelen. Vielä olen toistaiseksi saanut napattua joitain minuutteja maratooniltakin pois, mutta nyt täytyy mennä jo vähän turhan kovaa, että siitä ehtisi nautiskelemaan. Lenkkeilynhän pitää tietenkin olla kivaa, vaikka kisaa =). Olen jopa ajetellut nyt, että ultrailuun siirtyminen ei pelkästään tule siitä, että hidastuu tai on liian hidas näille pikamatkoille, vaan ehkäpä siitäkin, että ehtii nautiskella liikkumisesta. Mitä pitempi matka, yleensä sitä hitaampi on keskivauhti.

Ei "ultrailuun" mitään kynnystä ole. Sehän on vaan matkoja muiden joukossa, jossa ei tartte ihan niin kauheesti rypistää kun noissa lyhyemmissä kisoissa.

Muokattu

Itse olen miettinyt ultrakisaan harjoittelun niin että ei ole väliä miksikä sitä kutsuu (maraton- vai ultratreeni), kuitenkin täytyy ihan samalla tavalla kerätä niitä kilometrejä. Kyse on vaan siitä mikä on oma tavoite ja sitten täytyy harjoitella juuri sen verran kuin kuvittelee että tavoite toteutuu.

Omalla mitättömällä ultratyyppisellä kokemuksella voin sanoa, että juuri noinhan se tapahtuu. Kun on niin hidas, että maralla ei saa kunnollista tulosta vaikka kuinka repisi, alkaa varovasti kokeilla ultraamista ensin kotiradan merkeissä, sitten Hiekkaharjussa (hieno tapahtuma, suosittelen!) ja/tai jossain viidenkympin kisassa. Niistä rohkaistuneena kokeilee sitten maraa leppoisana, huollettuna pitkänä lenkkinä. Ja jos se tuntuu hyvältä, riehaantuu ihan oikeasti suunnittelemaan vielä pitempiä matkoja.

Ja aina voi väittää treenaavansa "vain" maratonille, jos haluaa pitää hullutuksensa salassa. Toisaalta olen huomannut, että rispektiä - ja myös friikin mainetta - saa enemmän, jos tulee kertoneeksi tähtäävänsä vielä pitemmille matkoille :-)

Toisaalta olen huomannut, että rispektiä - ja myös friikin mainetta - saa enemmän, jos tulee kertoneeksi tähtäävänsä vielä pitemmille matkoille :-)

Mistä sen huomaa? Itse olen kertonut varmaan tuhannelle ihmiselle juoksevani Comradesin sen jälkeen kun maratonaika on kelvollinen, enkä ole huomannut mitään rispektiä tai friikin mainetta.

Tässä tänä kesänä sain kunnian juosta osan pitkiksestäni Janne Kankaansyrjän kanssa. Juteltiin siinä niitä näitä ja kysyin että miten "normaali" mara reeni poikkeaa ultrareenailusta. Janne vastasi marareeninomaisia pitkiksiä juostaan vaan enemmän / vko ja peräkkäisinä päivinä, näin kuulemma jalat oppii sietämään juoksua.

Mistä sen huomaa? Itse olen kertonut varmaan tuhannelle ihmiselle juoksevani Comradesin sen jälkeen kun maratonaika on kelvollinen, enkä ole huomannut mitään rispektiä tai friikin mainetta.

Tavan tallaajalle Comrades ei varmaan sano yhtään mitään. Sata kilometriä sen sijaan yleensä mielletään varsin pitkäksi matkaksi edetä jalkaisin, joten siihen suhtaudutaan jonkinlaisella kunnioituksella.

Ehkä suhtautumiseen vaikuttaa myös tapa, jolla asiasta kertoo. Hirveä uho ja egon pullistelu tuskin herättää ainakaan rispektiä.

Miksi sitä ultrailua pitäisi hävetä ja salailla? Rohkeasti vain aikatavoitteet julki ja sitten harjoittelemaan.

Tässä viimeisessä lauseessa tiivistyy mielestäni varsin hyvin se, mitä aloitteleva ultrailu ei missään tapauksessa ole.

Tässä viimeisessä lauseessa tiivistyy mielestäni varsin hyvin se, mitä aloitteleva ultrailu ei missään tapauksessa ole.

Nyt oon kyllä baldiinin puolella, syystä että ainakin itselle tavotteen julkituominen on osa koko juttua, laitetaan itsensä likoon. Mitä hävettävää siinä on että kertoo tavoittelevansa esim 100km juoksussa alle 15h aikaa? Tai kertoo vetävänsä comradesin läpi ja vieläpä kovaan aikaan. Ittensä psyykaamista toi on minusta, eikä mitää uhoa. Juoksu on siitä hyvä laji että uholla ei pääse edes maraa alle 3,5h se PERKELE pitää pystyä juoksemaan myös. Ittellä uho kävi omaan nilkaan, vai pitäskö sanoa polveen, mutta mitä sitten juoksuja tulee. Ja aivan varmasti yritän 3.5h alitusta seuraavassakin ja sitä seuraavassa jne. niin pitkään kunnes se menee.

Nyt oon kyllä baldiinin puolella, syystä että ainakin itselle tavotteen julkituominen on osa koko juttua, laitetaan itsensä likoon. Mitä hävettävää siinä on että kertoo tavoittelevansa esim 100km juoksussa alle 15h aikaa? Tai kertoo vetävänsä comradesin läpi ja vieläpä kovaan aikaan. Ittensä psyykaamista toi on minusta, eikä mitää uhoa.

Tavoitteita pitää olla, se oikein. Niistä voi ja kannattaa kertoa, siinäkään ei ole mitään väärää.

Mutta:

- matka tuo nöyryyttä

- ehkä ikäkin tuo nöyryyttä

- epäonnistuminen tuo tervettä nöyryyttä

- uhotut juoksut pitää vielä pystyä juoksemaan, ne comradesit ja muut

Kokeneet ultraajat kertokoon mielipiteensä, mutta ainakin meikäläisen tuollainen satanen vetää kyllä kohtalaisen hiljaiseksi. Siksi uhokin on melko vähäistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etten tosissani lähtisi tavoitteita saavuttamaan. Sitten kun ollaan viivalla niin kaikki laitetaan peliin eikä periksi anneta

Mitä hävettävää siinä on että kertoo tavoittelevansa esim 100km juoksussa alle 15h aikaa?

Ei kai siinä mitään hävettävää ole. Mutta jos ei ole koskaan juossut maratonia pitempää matkaa, niin mitään substanssia ei aikatavoitteilla ole. IMHO, sen verran eri asioista on kuitenkin kyse.

Niin ja 15h satasella ei ole mikään oikea aikatavoite. Se tarkoittaa 9 min/km vauhtia ja on siis käytännössä sama kuin läpipääsytavoite :-)

Muokattu