Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aikatavoitteen asettaminen ensimmäiselle maratonille

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Tervehdys kipittäjät,

Juoksukärpänen puri tänä syksynä toden teolla, ja aloin ottaa treeneihin juoksua pari kertaa viikossa mukaan. Päälajina ollut maantiepyöräily kolmisen vuotta ja kunto on ihan kohtuullinen (ainakin kun se on huipussaan :D). Sanotaan nyt että tunnin pystyn ajamaan 39km/h keskarilla mäkisessä maastossa ja hapenottokyvyksi mitattiin joskus vuosi sitten 58 milliä. Juoksusta ei vielä mitään tuloksia juuri ole antaa, mutta 15km lenkki menee pk-sykkeillä about 1:30. Harjoitustunteja tuli tällä kaudella 350h, pääasiassa pyöräilyä.

Tilanne on seuraava: maratonin juokseminen on ollut haaveena jo pitkään, mutta en ole halunnut hidastaa pyörätreenejä juoksemalla kesäisin. Nyt on tulevasta kaudesta tulossa aikataulullisesti kiireinen, joten pyörätreeneihin ei paljoa jää aikaa ja päätin ottaa maratonin päätavoitteeksi. Onko ekaksi maratoniksi alle 3:30 mahdollinen aika, jos ohella tulee myös pari kertaa viikossa tehtyä pyörälenkkejä (esim.yksi 3-4h pk, ja yksi 2,5h pk tai vk-vedot). Kovat harjoitukset olisi tarkoitus sitten maratoniin valmistavalla kaudella etenkin tehdä tottakai lenkkarit jalassa. Paino heittelee vähän harjoitusmäärien perusteella 70-73kg tuossa kauden aikana, maratonin aikaan voi olla jopa allekin tuon 70. Jos jollakulla on kokemusta minunlaisista ongelmatapauksista niin kokemuksia ja mielipiteitä saa jakaa ja mielelläni niitä luen :)

Kiitos jo etukäteen

Eipä ole vastausruuhkaa ;-). No pyöräily on eri laji, kuin juoksu. Jalkojen kestävyys tulee varmistaa juoksemalla riittävästi. Ja se riittävästi riippuu niin tapauksesta, mutta 50km-100km/vko kisaan valmistavalla kaudella rytmityksellä 2:1 päästään lähelle. Hapenottosi ja haponsietosi on varmasti sitäluokkaa, että tulosta saat lyhyillä matkoilla (10k-puolikas), joidenka kautta sitten maratonille. Maratonin loppuajan arviointi on oma tieteenlajinsa, allekirjoittanut on kaikissa testeissä ja alimatkojen perusteella 3.40- kunnossa, mutta vasta 4h on plakkarissa. Parempi lähteä ensimmäiselle vaan avoimin mielin. Tsemppiä treeneihin!

• 2 weeks later...

Hei,

Hyvä kysymys. Varmasti lajikunnolla on merkitystä tässäkin. Itsellä kovat pyöräilytreenit tuntuvat "kiristävän" juoksun rentoutta aikalailla. Päälajinani ollut maastopyöräily ja nyt tuntuu siltä, että juoksu vie kuitenkin mennessään. Triathloniakin mietin, mutta vapaa-aikaa tuntuu olevan toistaiseksi liian vähän. Ehkä sitten parin vuoden päästä. :-)

Itse ajattelin aloittaa keväällä kympeillä ja puolikkaalla ja sitten kesän huhkimisen jälkeen juosta sen "päämatkan".

Tsemppiä minultakin! :-)

Naurettavaa laittaa tuollainen aika kova tavoite ekalle maratonille.Pyöräily ei auta mitään juoksemiseen(tai palauttavana teen itse).Hyvä tavoite on päästä maaliin.

Harjoitusjuoksu 10k antaa jotain mahdollisia aikatavoitteita,mielummin puolikas maratoni ensiksi.

Nöyränä itsekin aloitin treenaamaan tänä kesänä ja paljon myös pyöräillyt kilpapyörällä.

Juoksun tekniikka ja taloudellisuus kohdalleen pitkillä lenkeillä niin kyllä se siitä...

• 2 weeks later...

pyöräilijät on pyöräilijöitä ja juoksijat juoksijoita. Jos tavoite olisi 4 tuntia niin ok mutta alle 3.30 on jo ihan toista maata...

Toi pitää paikkansa sitte kun oikeasti mennään kovaa. Väitän että 3:30 on niin perus kamaa et hyväkuntoinen pyöräilijä/muu urheilija vetelee sen helpolla.En ole ite kokeillu mut silti...

Esitänpä jatkokysymyksen tähän ketjuun.

Juoksen Tukholmassa ensimmäisen maratonini, ja tavoitteena on alittaa 5 tunnin raja. Olen juossut toukokuusta lähtien yhteensä 390 km. Tässä välissä on ollut kaksi hiljaisempaa kuukautta (elokuussa leikattiin umppari ja lokakuussa haeskelin uutta motivaatiota juoksuun muilla liikuntamuodoilla). Nykyinen juoksuvauhtini on hieman yli 7:00 min/km. Toukokuussa vauhtini oli 10 min/km, joten jotain edistystä on tapahtunut. Siitä kiitos m.m. tämän palstan opista "vauhtia saa juoksemalla kovempaa".

Aion aloittaa ensi viikolla Szalkaisin 26-viikon maratonohjelman, mutta en tiedä kummalla: 4,5 tuntia tarvittaessa keventäen vai 5 tuntia tarvittaessa koventaen. Onko tuo 4,5 tunnin ohjelma sittenkin liian kunnianhimoinen, etenkin kun toukokuuta ennen en ole mitään liikuntaa harrastanut?

mä olen ihan täys noviisi mutta käytännössä mulla kyllä kroppa kertoo jos mennään liian kovaa tai tulee liikaa kilsoja. Mä olen aloittanut vasta parisen kuukautta sitten ja ensimmäisen kk:n aikana kilsoja tuli liki 230. Itse mulla on juoksija-lehdestä napattu maraton ohjelma muistaakseni alle 4h:n jonka mukaan olen pistellyt tosin pitkikset ovat jääneet vielä puolikkaaseen (ohjelmassa 25km) kun tuntuu etteivät paikat oikein vielä ole tottuneet uuteen harrastukseen. Ihan ekana kuuntelisin omaa kroppaa - jollainn voi kunto olla ihan nollassa mutta kropan rakenne sellainen että se kestää kovaakin rasitusta hajoamatta ja toisella paikat präkää helpommin. Mä äänestäsin sen kovemman ohjelman mukaan kroppaa kuunnellen. Voimia harjoitteluun Tukholma itelläkin tähtäimessä

Esitänpä jatkokysymyksen tähän ketjuun.

Juoksen Tukholmassa ensimmäisen maratonini, ja tavoitteena on alittaa 5 tunnin raja. Olen juossut toukokuusta lähtien yhteensä 390 km. Tässä välissä on ollut kaksi hiljaisempaa kuukautta (elokuussa leikattiin umppari ja lokakuussa haeskelin uutta motivaatiota juoksuun muilla liikuntamuodoilla). Nykyinen juoksuvauhtini on hieman yli 7:00 min/km. Toukokuussa vauhtini oli 10 min/km, joten jotain edistystä on tapahtunut. Siitä kiitos m.m. tämän palstan opista "vauhtia saa juoksemalla kovempaa".

Aion aloittaa ensi viikolla Szalkaisin 26-viikon maratonohjelman, mutta en tiedä kummalla: 4,5 tuntia tarvittaessa keventäen vai 5 tuntia tarvittaessa koventaen. Onko tuo 4,5 tunnin ohjelma sittenkin liian kunnianhimoinen, etenkin kun toukokuuta ennen en ole mitään liikuntaa harrastanut?

Miltä se itsestä tuntuu tuo 4,5h ohjelma? Jos jaksat sen mukaan hyvin juosta niin mikä ettei sitä voisi noudattaa. Ei tuokaan, että ei ole koskaan ennen liikuntaa harrastanut meinaa mitään vaan voit ajatella että et ole kerennyt liikunnalla särkemään paikkojasi ja nyt on hyvä aloittaa terveillä jaloilla :) Myös itse aloitin 2 vuotta sitten juoksuharrastuksen täysin nollasta ja n.11kk myöhemmin eka maraton läpi ja vielä ihan kohtuullisella ajalla ja tänä vuonna pari lisää ja ensivuodeksi pari suunnitelmissa. Siitä se lähtee ;)