Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Jannnu

Kinesioteippaus kenelläkään kokemuksia

Recommended Posts

1 tunti sitten, kimmoke kirjoitti:

Olet melko varmasti oikeassa. Olisihan sitä ihottumaa ollut myös teipin alla olevissa kohdissa.

Samaa veikkailin. Teipin "ankkurointi" pitää tehdä juuri noin: "no tension". Lisäksi suositellaan, että ihokarvat olisi sheivailtu edellisenä päivänä, jolloin ihoärsytys on pienempää.

Pääsin eilen testaamaan uudenlaista dynaamista teippausta, jossa ideana ihoon liimattava teippi auttaa kehoa tunnistamaan ja pitämään oikeanlainen liike. Mielenkiintoinen tuttavuus. Idea vähän sama kuin kinesioteippauksessa, mutta itse teippimateriaali vahvaa ja palautuvaa.

Joku vuosi sitten tutkin netistä kinesioteipin vaikutuksista tehtyjä tutkimuksia. Teippauksen hyödyistä ei löytynyt yhtään näyttöä, mutta ns plasebo-vaikutusta oli kyllä. Lieneekö tilanne muuttunut. Itse en usko että ihon päälle laitettava teippi edistää tulehduksen paranemisessa pätkän vertaa. Liikeratojen ohjaamisessa voi olla jotain vaikutusta mutta venyvä teippi ei estä väärien liikeratojen tekemistä. 

Huvittavinta kinesioteipissä on sekin että eri värinen teippi muka vaikuttaa eri tavalla. Teipeissä kun ei ole muuta eroa kuin väri. Näin silloin muutama vuosi sitten tehtyjen tutkimusten mukaan. 

Minusta koko kinesioteippi on yhtä huuhaata kuin vaikkapa akupunktio.

10 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Jos siihen uskoo, niin siitä voi olla hyötyä. 

Juuri näin. Eli moni hoito perustuu siihen että sen uskoo vaikuttavan.

akupunktiosta on tutkimuksia vaikka kuinka, mutta tuosta kinesiosta vähemmän.

https://www.livescience.com/3254-acupuncture-works-placebo.html

https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=kol00120&p_listatyyppi=kol

Itse käytän ajoittain kinesioteippiä ja uskon siitä olevan itselleni jonkin verran hyötyä mm kivun lievityksessä ja kevyenä tukielementtinä. Olen käyttänyt sitä myös asiakkaille jalkaterapeutin harjoitteluissani ja käytän jatkossakin. Helppo ja halpa menetelmä, jonka riskit ovat käytännössä olemattomat. 

• Like 2

Minusta kinesioteippaus on huuhaata. Perustelen väitteeni sillä, että teippauksella ei ollut mitään vaikutusta tenniskyynärpääoireisiin, eikä jännetuppitulehdusoireisiin. Rasituksen välttäminen (eli lepo) auttoi paremmin ja jännetuppitulehdukseen auttoi rannetuki yöksi. Ja juuri teipin venyminen ja se että se ei pysy,  tekevät siitä huuhaata. 

2 tuntia sitten, tatteus kirjoitti:

Liikeratojen ohjaamisessa voi olla jotain vaikutusta mutta venyvä teippi ei estä väärien liikeratojen tekemistä

Jotta liike tapahtuu oikein, niin myös lihashermotus on tärkeää. Tukilihasten hermotukseen olen kokenut saavani apua, ja siihen fyssarini sitä käyttää. Ei kannata tuomita jos ei ole kokemusta esim kivun aiheuttamasta lihashermotuksen puuttumisesta.

Toinen mihin sanotaan auttavan on nestekierto. Tästä ei ole kokemusta, mutta saattaisi vaikuttaa noiden tulehduksellisten vaivojen hoidossa.

Kipeä polvi on tullut kivuttomaksi minulla aina muutamassa päivässä. Toki samalla on ollut myös kisaan valmistava harjoittelun keventäminen. Itse juoksutapahtumissa se tuo varmuutta siihen että polvi ei kipeydy kesken suorituksen.

Eli... placebo, nestekierto ja lihashermotus... riittävästi syitä mulle uskoa. Moneen muuhun suhtaudun kriittisemmällä insinööriasenteella.

2 tuntia sitten, sk kirjoitti:

Helppo ja halpa menetelmä, jonka riskit ovat käytännössä olemattomat. 

Olen myös käyttänyt kivunlievitykseen, tehokasta, mutta olisi hyvä tietää, miksi joku paikka kipuilee. Itselläni teipattiin pakara, diagnoosina pakaran ylirasitus (?) tuossa 10 vuotta sitten ja kipu poistui oikeastaan välittömästi, kunnes tein uinnissa volttikäännöksen ja selkä sanoi poks eli välilevyn pullistuma sieltä sitten olikin.

4 tuntia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Jos siihen uskoo, niin siitä voi olla hyötyä. 

Joskus innostuin lukemaan lääketestejä, miten niitä tehdään ja miten esim. niitä tuloksia ns "pestään". Yllättävän useasti plasebo auttaa samalla tavalla, kuin oikea lääke ja sellaisia tuloksia ei lääketehtaat halua esittää, kun uusia lääkkeitä kehittävät markkinoille. Mielellä on varmaan paljon suurempikin merkitys ihmisen terveydelle, kuin vielä osaamme arvatakaan.

Tässä voi olla lisäsyy kinesioteipin toimivuuteen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Porttikontrolliteoria

Tekstissä on paljon hienoja sanoja, mutta siis yksinkertaistettuna teipin aiheuttama tuntoaistimus voi sulkea portin keskushermostoon kipuaistimukselta. Kun se kipu on tarpeeksi voimakas, sitä ei kyllä portit pidättele...