Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Jannnu

Kinesioteippaus kenelläkään kokemuksia

Recommended Posts

^ Juu eihän teippi koskaan saa olla ainoa keino ongelmien parantamiseksi, mutta jos on syystä tai toisesta saanut jänteeseen tai lihakseen jonkinmoista tulehdusta niin niihin kokisin teipin nopeuttavan vaivan paranemista. Ei se mitään ihmeitä tee, mutta yksi lisä toipumiseen. Ihan niinkuin tavallinen urheiluteippikin, erona on vain se että kinesioteippi kun on joustavaa, niin se ei rajoita liikeratoja juurikaan.

Esimerkiksi minulla on isovarvas murtunut kun oli 4v vanha ja tästä syystä kääntynyt voimakkaasti sisäänpäin aiheuttaen sen että varpaan jänne ja sen sisällä olevat jänneluut (seesamiluut) ovat enemmän jalan alla. Tästä syystä isovarpaan tyvijänne on minulla aikaajoin tulehtunut ja aiheuttaa kipua isovarpaan tyveen. Kinesioteippi on verraton apu suoristamaan isovarvasta (jolloin jänne siirtyy vähän pois jalan alta) auttaen tulehduksen paranemisessa. Verrattuna tavalliseen teippiin kinesioteippi on joustavaa ja varpaan liikkumiskykyä ei liikaa rajoiteta tällä teippauksella.

En tiedä myöskään miksi sain kesällä ihan puskista plantaarifaskiitin, kun en paina juuri mitään ja juoksen varvastossuilla ja lisäksi tämä vaiva tuli lepopäivän jälkeisenä aamuna. No kuitenkin sen sain ja tottakai piti venytellä todella ahkerasti - ei tämä vaiva olisi pelkällä teipillä parantunut, mutta venyttelyn tueksi teippasin jalkaan plantaarifaskiittiteippauksen ja se selvästi pienensi kipua kantapäässä ja jalkapohjan sivussa ja näin helpotti ihan pelkästään kävelyäkin. Yöllä pidettävällä venytyssiteellä ja teipillä vaiva parani reilussa viikossa.

Eli siis mielestäni jotain apua teipistä on, vaikkakin hyötyyn nähden se on tosin aivan törkeän kallista, mutta toisaalta mitäpä sitä ei tekisi että pääsisi taas mahdollisimman nopeasti liikkumaan...

Kiitos Annukka, eiköhän kaikille ole jo tullut selväksi että edustat kinesioteippishop.fi:tä. Viisi viestiä foorumille ja jokaisessa muistat mainostaa firmaasi.

Annukka tuo liiankin hyvin mieleen nimimerkin Aurinkoa. Kyseinen nimimerkki on myös erikoistunut saman asian ajamiseen, eli maidon haittojen toitottamiseen ja kananmunien syömisen autuuteen, vai miten se meni. Liekö sama taho kyseessä?

^ Juu eihän teippi koskaan saa olla ainoa keino ongelmien parantamiseksi, mutta jos on syystä tai toisesta saanut jänteeseen tai lihakseen jonkinmoista tulehdusta niin niihin kokisin teipin nopeuttavan vaivan paranemista.

Kunpa se olisikin noin että sitä käytettäisiin paranemiseen mutta oikeastihan sitä käytetään lähinnä siihen että päästäisiin rasittamaan taas tulehtunutta kehoa enemmän ilman taukoa.

Mulle on toiminut ns. "huomioijana", kun teippaus kiristää, tietää että jotain on korjattava. Auttanut olkapäiden ja selän suhteen, jalkaakin olen teipannut. Järjenkäyttö on sallittua, itse en käytä jotta voisin hölkätä vammautuneenakin, vaan tosiaan huomion kiinnittäjänä. Tällä vammautuneena hölkkäämisellä en viittaa akilles-kokemuksiin :) Teippaustapoja (ja teippaajia on monia), joku sopii paremmin kun toinen :)

Mulla taas lähti kuukausia kiukutellut polvikipu kuin kuppa töölöstä, kun pidin siinä muutaman päivän pientä teipinriekaletta. Tosin jumppasin samoihin aikoihin armottomasti, joten en tiedä varmasti oliko se pelkästään teipin ansiota. Eikä kipua ole sittemmin tuntunut, vaikken tuon jälkeen teippiä ole koipeen liimannutkaan.

Fysioterapeutti kinesioteippasi mun polven, jonka olen 20v sitten loukannut taistelulajissa ja jonka kanssa olen yleensä pärjännyt kun en aktiivisesti enää ole rasittanut "turhia". Teippaus auttoi niin että saan nyt juostua jopa normaalisti. olkapäähäni siitä ei kuitenkaan ollut apua vaan se piti leikata. Taitaa olla vähäsen kiinni vamman laadusta mihin se auttaa ja kokeneesta fysioterapeutista.:character00264:

Mulla ensimmäinen kerta, kun tehty kinesioteippaus(eilen) alaselän jumien vuoksi. Pari raitaa tosta persuksen päältä ruodon molemmin puolin n.25cm teipit.

Itse olin aika epäileväinen, mutta täytyy sanoa, että tuntuu jo paremmalta. Teippi laitettiin niin, että selkä pyöreänä.

Nyt, kun seisoo normaalisti niin se on rypyssä. Fysioterepeutti sanoi, että se kuuluukin olla rypyssä ?

Mitä tuo teippi noin oikeasti tekee, kun selässä on vaan jumitila ?

47 minuuttia sitten, kimmoke kirjoitti:

Mitä tuo teippi noin oikeasti tekee, kun selässä on vaan jumitila ?

Kinesioteippauksesta on apua. Vaikutusta on ainakin nestekiertoon ja lihashermotukseen. Myös liikeratoja voidaan hieman muokata.

Itse olen juossut teippi polvessa kauden tärkeimmät kisat jo 4 vuotta. Pidemmällä matkalla aiemmat ruhjevammat alkaisivat muuten haittaamaan.

Nyt ollut 2 vuotta polvessa "patella femoral pain" tai "chodromelasia"..  meniköhän tavaus oikein. Kuitenki, kun laitan KT tape firman youtube ohjeiden mukaisen "full knee supporting" vaiva hellittää noin viikossa.

On 6.5.2018 at 13.52, kimmoke kirjoitti:

Lidlin kinesioteipistä, jossa lukee lateksivapaa tuli ihottumaa.Tuli vaan ihmekohtiin teipin päihin.

Allergiselle mitähän teippiä voisi käyttää ?

Arvelen (siis arvelen), että tuossa voisi olla kyse teipin kiristyksen aiheuttamasta mekaanisesta ärsytyksestä. Ei ole välttämättä allergista ihottumaa. Teipin päähän pitää jättää pari-kolme sormenleveyttä teippiä ilman venytystä. Arat ihoalueet ei oikein kestä mitään teippiä (esim. polvitaipeet)

3 tuntia sitten, rinieme kirjoitti:

Arvelen (siis arvelen), että tuossa voisi olla kyse teipin kiristyksen aiheuttamasta mekaanisesta ärsytyksestä. Ei ole välttämättä allergista ihottumaa. Teipin päähän pitää jättää pari-kolme sormenleveyttä teippiä ilman venytystä. Arat ihoalueet ei oikein kestä mitään teippiä (esim. polvitaipeet)

Olet melko varmasti oikeassa. Olisihan sitä ihottumaa ollut myös teipin alla olevissa kohdissa.