Jump to content
Juoksufoorumi.fi

5 KM keväällä


EsaP1
 Share

Recommended Posts

Urheilutaustaa on, mutta kovempi/rankempi liikkuminen on jäänyt nyt hieman vähemmälle.

Liikun melkein päivittäin. Määrät vaihtelee. Sauvakävelyä, kävelyä, hölkkää ja talvella hiihdellään.

Ihan aloittelija en ole :)

Mutta nyt kilpailuvietti alkanut pyrkimään juoksun puolella esille :)

Keväällä on yksi tavoite ja ensi syksynä päätavoite. Matkat max 5km. Maratoonit vielä unohdetaan.

Harjoittelussa apuna sykemittari...

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ok. Jos siis oletetaan, että varsinaista juoksutaustaa ei ole, niin jo sillä, että juoksee enemmän ja säännöllisesti pääsee pitkälle. Nyt talvella kannattaa luoda pohjaa kovemmalle juoksentelulle, ja vasta kevään korvilla alkaa miettimään niitä varsinaisia 5 km harjoituksia. Eli lähtisin siitä, että aerobinen pohja laitetaan kuntoon. Mutta edelleen taustatietoja tarvitsisi enemmän. Minkä ikäinen olet? (On eri asia antaa ohjeita 15-vuotiaalle kuin 50-vuotiaalle) Kuinka pitkä on pisin hölkkä lenkkisi tähän mennessä? Minkä pituisia lenkkejä teet tavallisesti? Kuinka usein luulisit pystyväsi juoksemaan viikossa?

Link to comment
Share on other sites

Ikää 35v

Tunnin hölkkä menee.

Lenkit ovat yleensä puolesta tunnista tuntiin. Matkoja en ole mittaillut. GPS sensori on hankinnassa.

3-4 kertaa juoksua viikossa onnistuu.

Joka päivä pitää hieman lenkkeillä. Koirat pitää siitä huolen :)

Ja varsinaista juoksutaustaa ei ole. Viime syksynä tuli juostua jonkin verran.

Cooper taisi mennä viime syksynä n.2900. Joskus kauan aikaa sitten mennyt 3400m.

Apua aloin täältä kyselemään helpottaakseni treenaamista. Olisi jokin ohjelma mistä pitää kiinni -> Motivoi

Oma tietämykseni juoksemisesta ei riitä ohjelman suunnittelemiseen.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

5 km ohjelmia löytyy vähän huonosti netistä, paitsi ihan aloittelijoille, jolloin tarkoituksena on lähteä sohvaperunatasolta ja ylipäätään juosta se matka. Mutta jos 3-4 kertaa / vk pystyy juoksemaan, niin jotain tämän tapaista yrittäisin:

Ma: lepo / muu liikunta

Ti: 20-30 min reipasta juoksua, rennolla tuntumalla

Ke: 40-60 min kevyttä hölkkää

To: lepo / muu liikunta

Pe: 30 min kevyttä hölkää, seassa 100 m rentoja vetoja, ei puristaen

La: lepo / muu liikunta

Su: 60-90 min kevyttä hölkkää

Tämä on siis vain idea ja päivillä ei ole muuta väliä kuin se, että haastavampien harjoitusten välillä tulee lepoa. Joka kolmas tai neljäs viikko olisi lepoviikko, ja tällöin esim. tiistain reipas jätetään väliin ja sunnuntain kevyt hölkkä juostaan lyhyempänä. Alussa kannattaa tehot pitää maltillisina ja sitten ajan myötä kiristää tahtia tai pidentää lenkkejä, kun ohjelma alkaa tuntumaan helpolta.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Päivää.

Olen aloitteleva juoksija, ja olen asettanut tavoitteekseni myös tuon 5km juoksemisen. SamuelS:n ohjelma periaatteessa vaikuttaa hyvältä, mutta epäilen jaksaisinko juosta tuntia vielä putkeen :o

Eilen kävin juoksemassa n 3km - matkaan meni aikaa 20min. Vauhdin hahmottamisessa on vielä ongelmia, esim eilen alkumatka meni ehkä turhankin nopeasti kun "tuntui niin helpolta".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy