Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Onhan tuo 4.16/km vauhti niin kovaa tahtia pitää yllä 42,2km :kumarrus: , että unohdetaan se (ja alle 3h-ketju) hetkeksi ja avataan tuon ja 3.30-ketjun väliin oma harjoitteluketju, jossa tavoitellaan pääsyä iskuetäisyydelle, eli 3.15 alle. En tiedä onko tällaista ketjua Seppolassa jo olemassa, mutta nyt on. Tähänkin ketjuun varmasti löytyy tunkua ja tämän vuoden epäonnekkaat 3.30-rajan pinnassa olevat (Baldini, Sairanen, Iacobus...) voivat myös ängetä tänne, kun kuitenkin ovat ensi vuonna kevyesti alle 3.30-kunnossa. Ei se pohjakunto mihinkään häviä...:thumbsup: Ja eikös Bostonin raja ollut 3.16, joten alle 3.15-juokseminen sopii myös siihen tarkoitukseen.

Itse todennäköisesti juoksen tasan yhden maratonin ensi vuonna, joka on toukokuussa Tukholmassa. Tosin osallistumisoikeus on myös tältä vuodelta siirtynyt Hml:n kaupunkimaratonille, joten ehkä myös siellä. Tai mistä sitä tietää. Tulihan tuo Finlandiakin aika puskista tuohon tänä vuonna, parin viikon varoitusajalla.

Tukholmassa tavoite on 3.10, mutta minimitavoite on päästä ehdottomasti alle 3.15. Ja näitä tuloksia lähdetään hakemaan. Tosin ei mitenkään niihin tähdäten, vaan ultrajuoksujen "kylkiäisinä". Tai oikeastaan en tähtää edes niihin, yritän vain monipuolisella treenauksella saada kaikki matkat (800m - 24h) kulkemaan nopeammin ja paremmin.

Ja koska laskurit ovat järjen korvike, niin laitetaan nyt vielä tähän näkyville mitä mr. McMillan sanoo siitä miten jalan pitäisi liikkua hieman lyhemmillä matkoilla päästäkseen tuohon 3.15-tasoon:

1000m: 3.24 (3.24/km)

3000m: 11.28 (3.49/km (Cooper n.3130m)

5000m: 20.00 (4.00/km)

10000m: 41.33 (4.09/km)

1/2: 1.32.28 (4.23/km)

Maraton: 3.15.00 (4.37/km)

Itse uskoisin olevani tällä hetkellä noilla jokaisella alimatkalla aika lähelle tuossa kunnossa. Eilinen kotiratapuolikas treeniviikon päätteeksi (1.34.58) voisi keventelyillä ja kisassa mennä 1.32-1.33 tasoon. Samoin kymppi 41.33, koska tuo ennätykseni (42.20) on juostu n. 800km sitten. Vitosen enkka (20.29) taas on edellisen kymppiennätyksen viimeinen vitonen..... Mutta koska juoksussa ei ole kyse uskomuksista vaan tuloksista, niin nuo rajat ovat vielä saavuttamatta. :viheltely: Toivottavasti ei kuitenkaan pitkään.

Tähän ketjuun paljon lisää kaikesta mahdollisesta. Peli on avattu...

Muokattu
Link to post
Share on other sites
  • Replies 792
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

6,5v sitten avasin ketjun. 10,5kk sitten meni 10km 4.37/km kun aloittelin uudestaan harrastusta.   Tänään Helsinki Spring Marathonilla 3.09.14 (4.29/km) ja ketjusta ulos.

Jospa väliaikaisesti uudestaan tähän ketjuun haistelemaan, vaikka juoksukunto tällä hetkellä pystyy viemään vain 10km vaadittavaa vauhtia (4.37/km). Mutta koska vuoden kuluttua viimeistään pitää olla

Tämän vuoden ensimmäinen maraton toukokuussa meni 10s yli tämän ketjun tavoitteen, mutta eilen Joutsenossa 3:15 onneksi alittui. Melko tasaisella reitillä aikaa paloi kaikkiaan 3:11:xx, ja kaikki voim

Voisi olla itselläni myös 3:15 tavoite ensi vuodelle(ja 3:00 2012lle)

3000 on jo mennyt puoli minuuttia tuota laskelmaa nopeammin, kympillä olen 9sec tuosta jäljessä, puolikkaalla n. puolitoista minuuttia(tosin tulos toukokuulta)

Maratonilla sitten ero tuohon onkin reilut 10min, selvästi pitäisi treenata enemmän pitkää matkaa/rasvanpolttokykyä..

Link to post
Share on other sites

Lyödäänpä oma viesti kanssa tähän uuteen ketjuun. Mitä noita Millanin vauhteja katselee, niin kovilta vielä vaikuttavat.

Mulla on ensi vuonna tavoite 3:15 alitus finlandiassa (tarkemmin 3:14 alitus, sekuntikin riittää) ja Tukholmassa hakea ehjä suoritus.

Niinkuin juuri nyt näyttäisi, pääsen eka kertaa harjoittelemaan myös talven juoksuhommia. Tarkoitus on painella 60-80 km viikkoja läpi talven. Kaikki on tietysti ja taas kiinni siitä, pysyykö terveenä. Motivaation kanssa en usko tulevan vaikeuksia.

Reippaan juoksemisen kehitys on meikäläisellä vasta alkutaipaleella, eli mitään asiaa ei vielä noihin vauhteihin ole. Hitaaaaat solut..

Link to post
Share on other sites

Niin se 3.15 alkuinen eli sekunnit päälle hyväksytään on se päätavoite. Ollut jo siitä asti, kun 2009 lenkkeilyyn taas päätin ryhtyä. Se on nimittäin niin, että numeroilla ei ole mitään väliä, mutta jos sillä numerolla irtoaa kisapaikka niin se on yhtä juhlaa sitten. Luulin, että aiheesta oli jo ketju, mutta ehkei sitten.

Pitäisi nyt saada vain jalat oikeasti kuntoon ja sitten harjoittelua. En tiedä kumman maltan suorittaa ensin: jalkojen kuntoon saattamisen vai harjoittelun aloittamisen.

Link to post
Share on other sites

Tämä ketjuhan tuli kuin tilauksesta! Toisaalla jo pohdiskelinkin, miten pitäisi lähteä keväisessä Rotterdamissa hakemaan Bostonin rajan alitusta, ja on tosi mielenkiintoista nähdä, miten muut tavoitteeseensa suuntaavat.

Tarkoitus oli syyskuisen hiljaiselon jälkeen käynnistää treeni toden teolla lokakuun alussa, mutta juuri kun olin saanut kilometrejä nostettua, iskivät kaikki mahdolliset taudit värihaukottelusta alkaen, ja kaksi viikkoa meni toipuessa. Nyt on viimeisetkin flunssan rippeet karkotettu (lepäsin periaatteella "mieluummin pari päivää liikaa kuin pari päivää liian vähän"), joten tänään iltasella lähden taas kokeilemaan, vieläkö osaan ottaa juoksuaskelia.

Taustat on vähän samanlaisessa kuosissa kuin Tombellakin. Puolikas meni kesähelteillä 1.33 ja risat, kymppi syyskuun alussa 42.20. Maratonenkka on 3.37 tämän vuoden HCM:ltä.

Olen päätynyt suunnilleen seuraavanlaiseen runkoon, jota sitten muokkaan fiilisten mukaan:

Viikkokilsat: 40-50-60-50-60-70-55-65-75.

ma: lihaskunto

ti: aamu-pk + illalla lihaskunto

ke: aamu-vk (intervalli, maratonvauhtinen, kiihtyvä tms.) + illalla lihaskunto

to: LEPO

pe: aamu-pk + illalla tosi kevyt pk

la: salitreeni

su: pitkis ~5.30 min/km

Joulukuun puolessavälissä katsotaan sitten, missä mennään, jollei sitä ennen ole tullut mitään ihmeellistä vastaan. Samaan aikaan tarttis myös vatsamakkarasta riipaista sellainen pari kolme kiloa pois (nyt 180/75).

Mun 3.15-yritykseen on muuten tänään jotakuinkin tasan kuusi kuukautta aikaa. Sehän on jo ihan hetikohta!

Link to post
Share on other sites

miten muut tavoitteeseensa suuntaavat.

Viisaampana varmaan kuin viime keväänä. Avasin keväällä ketjun "kannattaako nyt ruveta jo rakentamaan ensi kauden kuntoa". Vastaus kuuluu: olisi kannattanut. Jänistin ja sitä kautta pilasin loppukauden juoksut/jalat. Ongelma on edelleen sama kuin keväällä ja suorituskyky on monen kuukauden telakoitumisen takia vain mennyt taaksepäin. Olennaista tässä on nyt se, että olen huomannut sekä keväällä Rotterdamissa, että nyt syksyllä Berliinissä 24 alkuisten minuuttien olevan vitosella sellaista mukavuusalueella tapahtuvaa etenemistä. En ole ihan varma, mitä pitäisi tehdä harjoitusvauhtien suhteen, jotta toi mukavuusalue, jolla juoksu sujuu itsekseen siirtyisi nopeampaan etenemiseen ja toisaalta kuinka jalat kestävät kauemmin. Eli siis:

- nopeus ja kestävyys

Jos puhutaan nopeudesta eli ehkä tässä tapauksessa kuitenkin vauhtikestävyydestä niin sitä ei ole kovemmille vauhdeille. Tässä on taustalla se sydänlihastulehdus ja se, että sen jälkeen lähdin hyvin hitailla vauhdeilla hakemaan kestävyyttä takas. En ole oikeastaan varmaan lähes neljään vuoteen tehnyt punttitreenejäkään. Pitäisi siis keksiä mitä teen nyt syksyllä, jotta saan vauhtia lisää. Luulen, että harjoittelen hyvin vähäisillä kilometreillä 10km ohjelmaa ja teen siihen lisäksi jalkaprässiä ja kyykkyjä kovilla painoilla kerran viikossa. Lisäksi vähän pulikointia altaassa.

Toinen ongelma on sitten se vähäiset kilometrit. 1300 taitaa olla tältä vuodelta ja se on ennätys. Koskaan en ole enempää juossut. Eli jalat eivät kestä jäykistymättä 42km rasitusta. Siksi yritin lähteä keväällä AM 55-75 mailin ohjelmaa tekemään, mutta jalat eivät kestäneet. Luulen, että tuosta joulukuusta alkaen alan sitten lyödä määrää koneeseen, mutta miten sen tekee niin, että jalat kestävät. Ehkäpä kaksi kertaa päivässä. Se ei ehkä kehitä samalla tavalla kuin yksi lenkki, mutta jalat voivat pysyä parempina. Pitää myös olla entistä tarkempi alustojen kanssa. Hangossa on ongelmana se, ettei ole juurikaan muuta kuin assua. Helsingissä sen sijaan on mitä alustaa vain. Sitten on tietysti hallikausi, jolloin pitää pohtia suurempaa mattotreenin määrää.

Luulen, että teen niin, että lähden hakemaan aikaa vasta Berliinistä. Menen keväällä Zürichiin, mutta se on enemmänkin väliporras. Määrää teen kuitenkin vasta sen verran myöhemmin, etten voi oikein olettaa kehittymisen tapahtuvan jo huhtikuuhun mennessä. Aktiasta voisi kauden aloittaa. Jos ottaisi vaikka ensi viikon ma alkaen 10km ohjelman ja satsaisi siihen, että joulukuussa tulee kympillä parempi aika. En ole kyseistä matkaa varten ikinä treenannut ja vain kerran kokeillut juosta (43 ja risat).

Lähtötaso siis:

maratonit: 4/10: 3.33 (puolikkaan väliaika 1.42), 9/10: 3.34 (puolikkaan väliaika hieman alle 1.43)

kymppi: 9/10 43.29 (vitosen väliaika 21.18)

lyhyempiä en ole kokeillut

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Totta puhut. Vuorokausi jälkeenpäin on huono pohtia jotain. Kannattaa ajatella jotain muita asioita vaikkapa pari viikkoa. Vaikkei mulla tullut mitään keskeyttämistä tms. niin itsellänikin meni nyt pari viikkoa siihen, että into tuli takaisin. Se tuli oikeastaan eilen, kun ensin seurasin Vantaan onlineseurantaa ja sitten katsoin Chicagon marathonia streamilta. Tänään on jo hirveästi intoa, mutten viitsi vielä harjoitella. Eilisellä kevyellä kympin lenkillä oli sen verran paljon kipuja vielä ja laiskotuttaa muutenkin.

Link to post
Share on other sites

Ensi vuonna en vielä tässä vaiheessa lupaa juosta yhtään maratonia Tukholman lisäksi, mutta jos tuo WMA2012-projekti etenee toivotulla tavalla, niin eihän sitä koskaan tiedä, vaikka syyspuolella kokeilisi vielä maraakin tosissaan. Tämän kettingin tavoiteaika olisi ehkä silloin sopiva.

Link to post
Share on other sites
  • Seppo featured and unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy