Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Niin, vielä pieni lisäys. Ei minulla ole tarkoitus mitään runsaasti jarrutella alussa, mutta mm. muutaman Tukholman flopin jälkeen olen huomannut, että rauhalliset pari ekaa kilometriä auttavat ehkä sekä energian säästössä että hyvän juoksurytmin saamisessa. Alun jänismäinen säntäily tuhoaa sen. Tukholmassa pari kertaa pitkin ojanpohjia ja nurmikoita alun kiihdytellen huomasi jo ekalla kierroksella, että tämä oli tässä, taas. Joku tätä on perustellut myös vähän tieteellisemmin. Tarkoitus on siis se, että rasva-aineenvaihdunta lähtisi myös heti käyntiin, eikä mentäisi pelkillä hiilaritankeilla. Olen eri tieteenalan miehiä, joten tähän en osaa ottaa sen paremmin kantaa. Hyviä syysmaroja kaikille, lähditte matkaan millä taktiikalla tahansa!

• Replies 792
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

6,5v sitten avasin ketjun. 10,5kk sitten meni 10km 4.37/km kun aloittelin uudestaan harrastusta.   Tänään Helsinki Spring Marathonilla 3.09.14 (4.29/km) ja ketjusta ulos.

Jospa väliaikaisesti uudestaan tähän ketjuun haistelemaan, vaikka juoksukunto tällä hetkellä pystyy viemään vain 10km vaadittavaa vauhtia (4.37/km). Mutta koska vuoden kuluttua viimeistään pitää olla

Tämän vuoden ensimmäinen maraton toukokuussa meni 10s yli tämän ketjun tavoitteen, mutta eilen Joutsenossa 3:15 onneksi alittui. Melko tasaisella reitillä aikaa paloi kaikkiaan 3:11:xx, ja kaikki voim

Tarkoitus on siis se, että rasva-aineenvaihdunta lähtisi myös heti käyntiin, eikä mentäisi pelkillä hiilaritankeilla. Olen eri tieteenalan miehiä, joten tähän en osaa ottaa sen paremmin kantaa.

10v niin tulee sellaisia rannetietokoneita mitkä online laskeskelevat veriarvoja ja näyttävät näytöllä että mitkä tankit on käytössä ja mitkä on pitoisuudet, niinkun Toyta Priuksessa ;)

Eikö diabeetikoille ole jo sellaisia mitkä ovat jatkuvasti kiinni eikä tartte joka kerta piikitellä erikseen?

Kuten eräs kokeneempi maratoonari viime vuonna Vantaan maraa katsottaessa totesi "Maratonilla ei juosta koskaan aikaa varastoon". Niin se vaan menee. Mara juostaan parhaalla mahdolliseella vauhdilla ja se, minkä alussa juoksee liian lujaa, kostautuu loppumatkasta yleensä moninkertaisesti. Joku 20s parilla ekalla kilsalla on se ja sama isossa kokonaisuudessa, vaikka voisi tuntuakin isolta jutulta sen parin kilsan jälkeen.

Mä olen kummallakin tämän kesän maralla juossut aikaa varastoon 30 kilsaan asti, tarkoituksella. Tämä sen takia että yli 30 km matkoista on niin vähän kokemusta että loppu on ollut herran haltuun, menee miten menee. Olen myös arvaillut että jos pääsen 30 km tiettyyn aikaan niin pääsen tavoitteeseeni vaikka vauhti sen jälkeen hyytyisi. Molemmilla vauhti on kestänyt noin 37 km asti ja tavoitteisiin päästy. Ehkä tulos olisi ollut parempi tasaisemmalla juoksulla mutta olen ollut tyytyväinen tähän taktiikkaan. Teillä kokeneemmilla ja kovemmilla menijöillä asia on varmasti toisin kuin minulla. Tähän ketjuun pääsen aikaisintaan kesällä 2014...

Mä olen kummallakin tämän kesän maralla juossut aikaa varastoon 30 kilsaan asti, tarkoituksella. Tämä sen takia että yli 30 km matkoista on niin vähän kokemusta että loppu on ollut herran haltuun, menee miten menee. Olen myös arvaillut että jos pääsen 30 km tiettyyn aikaan niin pääsen tavoitteeseeni vaikka vauhti sen jälkeen hyytyisi. Molemmilla vauhti on kestänyt noin 37 km asti ja tavoitteisiin päästy. Ehkä tulos olisi ollut parempi tasaisemmalla juoksulla mutta olen ollut tyytyväinen tähän taktiikkaan. Teillä kokeneemmilla ja kovemmilla menijöillä asia on varmasti toisin kuin minulla. Tähän ketjuun pääsen aikaisintaan kesällä 2014...

Niin siis tavoitteisiin pääsy voi olla hyvin erilaisen lähestymistavan tulos itse kullakin. Tasaisemmalla vauhdinjaolla olisit ehkä päässyt parempaan aikaan, ehkä et. Pääsit tavoitteeseesi tuolla tavalla ja jos se tyydytti, se toimi. Pikaisesti arvioiden sinulla olisi ollut rahkeita hiukan paempaankin. Psykologisesti ymmärrän vallan hyvin tuon lähestymistavan. Voi olla henkisesti helpompaa lopussa, kun on voinut hankkia aikaa varastoon ja tietää, ettei ole pakko mennä enää niin kovaa ja silti pääsee tavoitteeseensa.

Mutta sitten kun se tavoite on tarpeeksi kovalla tasolla omiin kykyihin lähden, on tilanne toinen. Jos juoksee liian lujaa, ei kykene loppumatkasta pitämään tarpeellista vauhtia yllä. Eli oleellista on se, missä se tavoite itse kullakin on. Jos tavoite on suhteessa omaan kuntoon hiukan helpompi, voi juostakin varastoon. Jos tavoite on asetettu sinne realistiselle maksimille, noin suunnilleenkin, ei varastoon voi juosta. Tämä siis yleisenä toteamuksena. Toki varastoon saa lähteä juoksemaan, jos sen kokee itselle parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Itse en niin tekisi.

Puolikkaissa oon huomannut että kun en ole edes yrittänyt lähteä hakemaan ennätystä vaan tehnyt jotain ihan muuta (kuten testannut maravauhtia, tai juossut siskon vauhtia kaverina) olen päässyt lähes samaan tulokseen kun oma maksimisuoritus huomattavasti leppoisemmalla juoksulla, koska vauhti on ollut joko tasaista tai loppuun saakka kiihtyvää, eipä päinvastoin.

Parhaat fiilikset vauhdista on saanut omista kovista lenkeistä jossa 20km kohdalla kun lenkki loppuu on voinut arvioida että "jos olisin nyt ollut maralla niin olisinko päässyt (tai halunnut) juosta vielä toisen mokoman samaa vauhtia", yleensä vastaus on että ei, joten se vauhti olisi ollut liian kova maravauhdiksi.

Tsemppiä, ketäs siellä olikaan tätä rajaa hakemassa Renskan ja Herran lisäksi?

Täytyypä seurailla huomenna, kun väliaikoja tulee nettiin aina kierroksen täyttyessä. Milläs meinaatte lähteä liikkeelle? Paljon on taulussa 1.kierroksen lopussa?

4:40 ekat 30km, sitten 4:30 jos riittää paukut. Eli mitä tosta nyt tulee, alle 50min ainakin.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy