Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Oma valmistautuminen Vantaalle Tampereen puolikkaan jälkeen on mennyt lepäilyksi. Keskiviikkona kävin 6km kevyen aamulenkin tekemässä, mutta muuten olen pohjetta yrittänyt palautella, joka miltei kramppasi kisassa. Tiistaina hieronta ja muutama uintireissu toivottavasti ovat vähän auttaneet, mutta edelleen tuntuu venytellessä herkältä. Työ ja perhekiireet ovat pitäneet pois lenkkipoluilta ja huomisaamuna pääsen kevyen koittamaan. Jos tuntuu hyvältä, niin suunnitelmissa olisi kevyt 30km, josta 5km tavoitevauhtia sunnuntaina. Luulen, että kilometrejä karsin pois eli sellainen 25-27 siitä tullee. Ensi viikolle kevyttä ja 10km maravauhtinen viikonloppuna.

Henkisesti tämä viikko on ollut raskaampaa, kun ei pääse tekemään suunniteltuja harjoituksia, mutta ehkä lepo tekee hyvää puolikkaan jäljiltä. Sikäli tilanne on hyvä, että puolikkaalla tuli maukas ennätys ja vähän nälkää katosi jo siinä. Maralla en kuitenkaan pääse pitkän ajan tavoitteeseen 3h alle, mutta 3:15 ennätys pitäisi olla helppo alittaa jos paikat kestävät. Ensi vuonna jos 3h alkaa olla saavutettavissa en juokse puoltamaratonia 3 viikkoa ennen itse kisaa ainakaan ennätyskiilto silmissä.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 792
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

6,5v sitten avasin ketjun. 10,5kk sitten meni 10km 4.37/km kun aloittelin uudestaan harrastusta.   Tänään Helsinki Spring Marathonilla 3.09.14 (4.29/km) ja ketjusta ulos.

Jospa väliaikaisesti uudestaan tähän ketjuun haistelemaan, vaikka juoksukunto tällä hetkellä pystyy viemään vain 10km vaadittavaa vauhtia (4.37/km). Mutta koska vuoden kuluttua viimeistään pitää olla

Tämän vuoden ensimmäinen maraton toukokuussa meni 10s yli tämän ketjun tavoitteen, mutta eilen Joutsenossa 3:15 onneksi alittui. Melko tasaisella reitillä aikaa paloi kaikkiaan 3:11:xx, ja kaikki voim

täytyy kyllä hattua nostaa jmarin palautumis kyvylle, vaikka itte otin sellasen 85-90% puolimaran viimeviikolla, en ihan noin nopeesti palautunut. Nyt tänään jo alko olla rentoutta hommassa. Ja huomenna viimonen pitkä, mutta tosi hitaasti.

Onnea Jmar kisaan, toivottavasti nähdään ennen starttia.

Nähdään kun sovitaan, että nähdään...

Link to post
Share on other sites

Tänään lompsin matkaan ajatuksella, että juostaan puolikas maran alustavaa "tavoitevauhtia" ja sen perusteella, miten sykkeet käyttäytyy, päätän sitten maratonin tarkemman tavoitteen.

Aurinko paistoi vielä 30min ennen lähtöä, joten lyhyet kamat ja aurinkolasit päähän ja musiikkia mukaan. Ja kas, kun lähden liikkeelle, näen kuinka tumma pilvi lipuu taivaanrannasta kohti Helsinkiä. Jes. No eipä aikaakaan, kun alkaa tihuttaa ja parin kilsan jälkeen sataa reilummin. Olo muuttui tosi kurjaksi, koska oli lyhyet kamat niskassa ja alkoi vituttaa. Ajattelin hetken jo, että juostaan tänään taas lyhyempi lenkki, kuten tällä viikolla onkin jo kolmesti tehty. eli sellainen 5-10km ja huomenna uusi yritys.

Aurinko alkoi tulla pilvien takaa kuitenkin pikku hiljaa ja lopulta paistoi ja kuivatti vaatteet ja varustus oli juuri sopiva tuohon keliin lopulta.

Aiemmin tällä viikolla olen juossut vain 10 ja 11km lenkit, joista viimeinen 5km 4:15/km vauhdilla ja se on ollut todella raskasta. Eilen juoksin 8.5km 5:15 vauhdilla, jossa 9 ruskoa mukana.

Tänään vauhti lähti heti alusta asti kulkemaan n. 4:25-4:30 välillä, ja sykkeet pysyivät alusta loppuun 165 molemmin puolin, joka on yllättävän vähän, kun noilla 5km 4:15/km vauhdeilla syke on ollut 175 paikkeilla ja loppua kohden selvästi nouseva. Tänään kuitenkin vain pahimpiin ylämäkiin syke nousi yli 170 ja nopein kilometrikin tuli sitten viimeiselle täydelle kilometrille ollen 4:15.

Tästä enemmän hämillään olevana, millaisia puolikkaita olette juosseet n. 2vk ennen maratonia? Mikä on olltu vauhti suhteessa maratonvauhtiin ja millä sykkeillä olette sen päässeet? Tässä vähän pelkään, että sattui pöljä päivä, ja koska aiemmin viikolla ei ihan mahdottomasti ole tullut juostua, saattaisi tämä olla vain keveän viikon tulosta, vaikkei tarkoitus ollutkaan olla kevyt. Entä jos kuntohuippu tuleekin liian aikaisin?

Puolikkaalla keväällä juoksin muistaakseni HCR:n ~175 keskisykkeellä (nyt 167) ja vauhti oli silloin 4:18 (nyt 4:27). Millä tavoitteella tässä oikein kannattaisi lähteä? Alunperin oli tarkoitus juosta tänään 4:40 vauhtia, mutta kun ei.

Maratonilla tulee syke varmaan olemaan jotain tämän päivän luokkaa (?) joten olisiko mahdollista juosta puolta pidempi matka, jos pudotan tästä vielä tuon 10s/km vauhtia ja juoksisin tämän ketjun tavoitteen vauhdilla?

Link to post
Share on other sites

Kiihtyvä pitkis toteutui hieman suunnitelmia paremmin. 0-14km 5:20, 14-25km 4:45, 25-32,7km 4:02. Tarkoitus ei ollut juosta noin lujaa loppua, mutta askel "vain" kulki. Toki loppuvedon aikana täytyi hieman puristaa, mutta kaveri oli matkassa mukana ja jätin tiukimmat juoksemiset tekemättä, koska toinen alkoi tippua kyydistä.

Tämän viikon jälkeen sitten herkistelyä. Vantaan vauhtitavoite on nyt kyllä pahasti auki. Ei liian lujalla vauhtijaolla viitsisi pilata hyvää maratonia, mutta toisaalta marapohjat näyttävät juuri nyt aika hyviltä... 3h15 alle juokseminen ei siis vauhtijaon pohjaksi taida vielä ihan riittää.

Link to post
Share on other sites

Lähdin hakemaan vastauksia, enkä tullut juuri hullua hurskaammaksi, eli tarkoitus oli juosta puolikas 4:40 vauhtia.

21.1km @ 4:34 avg 158

Ensimmäisten kilsojen aikana tuli todella ilkeä kipua sääreen (penikat), moista en ole kokenut useampaan vuoteen ja piti aivan pysähtyä venyttelemään. Se sitten kuitenkin jatkui varmaan 8km saakka kunnes turtui tai hävisi muuten vaan.

Ensimmäiset 11km menin tavoitteen mukaisesti. Fiilistelin että tuntuupas helpolta ja kelikin on mitä mainioin, "olisipa kesän puolimaraton kisassa ollut tälläinen keli, eikä 25C porottava" kellossa taisi olla 51:xx sillä hetkellä. Siitä nopeasti laskeskelin päässä "jos menen lopun 10km alle 4:30 vauhtia niin se on 43min siitähän tulee 1:35 alitus (PB)", ja tuumasta toimeen. Pari kilsaa köröttelin tyytyväisenä kunnes kävin laskeskelemaan vauhteja uudelleen, 10km 4:30 kestääkin 45min, joten 1:37 osuisin vain tällä, paukut olisi riittänyt varmaan 2min nopeampaankin kymppiin mutta silloin olisi täytynyt laittaa enemmän paukkuja peliin mitä olisin halunnut. Vaikkei enkkaa ollutkaan enää jaossa niin jatkoin kuitenkin tällä alle 4:30 vauhdilla loppuun saakka.

Lopussa jalat alkoivat olemaan varsin käytetyn oloiset vaikka henki pihisi vielä varsin mukavasti.

Mikäli jalat vaan kestäisi niin 3:15 vauhti olisi varmaan kestettävissä, mutta mistäs sitä tietää kestääkö ne, 2 viikkoa aikaa kuntoutella niitä. Eli päätös lopullisesta vauhdista jäänee kisapäivälle saakka.

Jos ekat 30km juoksee 4:40 vauhtia, niin viimiset 12km pitäisi juosta 4:30 vauhtia jotta tuohon 3:15 tulokseen pääsisi, saattaisin ehkä haluta yrittää tuollaista strategiaa. Joskin on sanomattakin selvää että 30km:ssä jalat on jo niin muussia että vauhdin kiristäminen saattaa tehdä tukalaa, mutta se on sen ajan murhe ;)

Link to post
Share on other sites

Ajattelin hetken jo, että juostaan tänään taas lyhyempi lenkki, kuten tällä viikolla onkin jo kolmesti tehty. eli sellainen 5-10km ja huomenna uusi yritys.

Hah, mulle on käynyt nyt syksyllä noin jo aika monta kertaa, motivaatio niin vähissä että suunnitelmat pistetään uusiksi parin kilsan jälkeen. Kesällä ei ollut moista ongelmaa.

iso ongelma pitää kisassa tulla jos et alle 3:15 pääse.

Joo, näyttää kyllä JMarin vauhti niin jäätävältä että jos ei ylikunto iske päällensä niin kovaa tulee menemään! Eli varovaisesti nyt vikat viikot!

Link to post
Share on other sites

Kiihtyvä pitkis toteutui hieman suunnitelmia paremmin.

Näemmä. Vantaalla on hyvä aika odotettavissa!

Oma rontti 25 meni myös suunnitelmien mukaan vaikkakin paljon rauhallisemmin. Eka 20 (turhankin) rauhallisesti 5:30 ja sitten vitonen 4:17 vauhtia. Lenkin perusteella viikon takainen puolikkaan 1:26.x tuntuu kaukaiselta unelta eli täysin ei olla palauduttu. Nyt jäitä hattuun ja kohti Vantaata. Hieronta ja muutama hyvä harjoitus alle niin ehkä tästä vielä jotain tulee. Selkeää maratonpelkääväisyyttä havaittavissa. :)

Link to post
Share on other sites

Muistin ajat väärin, toka etappi ei kulkenut 4:45 vaan 5:00. Täten kiihtyvä eteni 5:20, 5:00 ja (karttatarkistuksen jlk) 4:05, yht. 4:56. Ostan veronpalautusrovoilla uuden lelun, että pääsee tuosta arpomisesta ja jälkitarkistelusta!

Hyvinhän toi kuitenkin meni. Loppuveto oli ainoa alle 5:00, joten tuskin pitkis oli yliraskas. Kävin juuri kävelemässä 4km ja varsin irtonaisilta tuntuivat paikat. Nyt tiedossa herkistelyvaihe, jossa en ole aiempina kertoina erityisen hyvin onnistunut. Olen pitänyt liikaa taukoa, siinä missä tavoite pitäisi olla "kevyitä, mutta aiempaan vauhtikehitykseen nähden johdonmukaisia, treenejä". Jos jollakulla on heittää vinkki, täällä ollaan pelkkänä korvana.

AR -hyvin vedetty kaksvitonen. Oman kunnon ja tuntemusten mukaan on treenilenkit mentävä.

Renska ja Spica -toi maravauhtien suunnittelu se on metka leikki. Kaksi viikkoa aikaa pohtia ja pähkiä, miten kannattaa edetä...

Sairanen -samaa mieltä, mutta jos jokin akuutti kramppi sattuisi iskemään, niin kyllähän se homma menisi poskelleen.

Link to post
Share on other sites

Toisaalta Jmar tuossa varmaankin 14km selvää pk.ta alussa mikä ei kuluta pahemmin energioita eli tuon (ja cityn) perusteella ei ihan varmaksi voi sanoa että paljon alle 3.15 onnistuisi. Jos 3.11 on sun ennätys niin ehkä tämän treenin perusteella uskallat juosta 3.13:n tahdilla 25km:iin ja jos tuntuu oikein hyvältä niin hitaasti hivuttaa lisää vauhtia niin että pystyt juoksemaan vielä enkan.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Perttu -maltti on valttia, olen samaa mieltä. HCM:stä nostan esille vain sen, että krampit hidastivat menoa lopussa vartin verran, olin 3h15 -vauhdissa vielä kolmessa kympissä ja viiden minuutin tsippaus olisi ollut todennäköistä ilman etureisien ja nivusten hallelujaa-laulua.

Uskoisin, että päädyn joko 3h10 tai 3h5 -vauhtiin ekalle puolikkaalle ja sen jälkeen seurailen miltä tuntuu. Omat pohjat tässä vaiheessa maraa ovat tältä haavaa parhaimmat, kenties poislukien kevät 2009. Tuolloin sihtinä oli kuitenkin 3h alitus. Tuolloinkaan ei pitkisten loput kulkeneet tuolla vauhdilla, mitä eilen (vaikka pk-tasolla tosiaan alku suunnitellusti meni), eikä varsinkaan viikkoa puolikkaan 1h26 jälkeen. Ripaus optimismia saa luvan olla mausteena Vantaa-keitoksessani.

Link to post
Share on other sites

Hyvältähän tuo näyttää, jos 25 km juoksun jälkeen pystyy vauhdin kirraamaan 4:02 tasoon niin 3:05 loppuaikaan tähtäävää vauhtia vaan liikenteeseen !

Kiihtyvä pitkis toteutui hieman suunnitelmia paremmin. 0-14km 5:20, 14-25km 4:45, 25-32,7km 4:02. Tarkoitus ei ollut juosta noin lujaa loppua, mutta askel "vain" kulki. Toki loppuvedon aikana täytyi hieman puristaa, mutta kaveri oli matkassa mukana ja jätin tiukimmat juoksemiset tekemättä, koska toinen alkoi tippua kyydistä.

Tämän viikon jälkeen sitten herkistelyä. Vantaan vauhtitavoite on nyt kyllä pahasti auki. Ei liian lujalla vauhtijaolla viitsisi pilata hyvää maratonia, mutta toisaalta marapohjat näyttävät juuri nyt aika hyviltä... 3h15 alle juokseminen ei siis vauhtijaon pohjaksi taida vielä ihan riittää.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy