Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Talvipyöräily

MurmeliPurmeli
 Share

Recommended Posts

Olen tässä harkitsemassa talvipyöräilyn kokeilemista. Lähinnä työmatkoja noin 12km suuntaansa.

Minkälaisella varustuksella pärjää? Ainakin nastarenkaat lienee must, tarpeeksi lämmintä päälle ja valot pyörään, mutta onko jotain muuta, mitä pitäisi huomioida?

Minkälaisilla kengillä ajatte? Lenkkarit lienee vähän liukkaat talvella. Kannattaisiko investoida lukkopolkimiin vai jäätyykö kengät niihin kiinni?

Onko talvipyöräily kamalan vaarallista kesäkeleihin verrattuna? Lähinnä hirvittää liukkaat kelit ja kaatumiset.

Minkälaisia kokemuksia teillä on?:bike:

Lukkopolkimilla, aina ja iankaikkisesti joka ikinen ajettu metri!

Kenkä ei kyl lukkoon jäädy kiinni, mutta ongelmaksi saattaa muodostua joskus lumen pakkaantuminen ja jäätyminen polkimeen kiinni jolloin lukkiintuminen ei onnistu helposti/ollenkaan.

Monta talvea ajoin ihan tavan kesäkengällä ja niin paksulla sukalla kuin mahtuu + kengänsuojilla. Nykyään korkeavartisemmalla Northwaven talvikengällä + useimmiten vielä kengänsuojat päälle (jalkani palelevat herkästi). Nyt tosin ostaisin vielä lämpimämmät kengät kuin noi NW.

Onhan se talvella ajelu pluikkaampaa kuin kesällä, mutta sopivalla tilannenopeudella ja pelisilmällä ei yhtään sen vaarallisempaakaan. Ja kaatuminenkin on todnäk pehmeämpää kuin kesällä ;-)

Jos poljet talven lukkopolimilla niin sit kannattaa ihan vakavasti suhtautua tuohon kenkäpuoleen. Metallinen poljin hohkaa aika mukavasti klossin kautta kylmää jalkapohjaan, eli kenkä pitää olla todellinen talvikenkä, eikä mikään keskieurooppalainen "talvikenkä", joka on tarkoitettu nollakeleille.

Minä pyöräilen 13,5 km työmatkaa ympäri vuoden ja mulla on kolmet klossikengät: Tavalliset maastokengät kesäksi, Eurooppalaiset talvikengät +10 to -5 asteelle ja talviklossit villasukkavaralla oikeille pakkaskeleille http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47344.

Sekin vaikuttaa missä päin suomea liikkuu. Helsingissä saattaa pärjätä ilman nastarenkaitakin, jos on on huonoluminen talvi. Itselläni oli viime talvena edessä nastarengas ja takana marathon plus.. Tuo yhdistelmä toimi tosi hyvin lumisinakin aikoina, kun laski vaan takarenkaasta ilmanpaineet pienemmäksi (m+ toimii silloin vähän niinkuin kitkarenkaana).

Polkimien suhteen paras valinta lienee kaksipuolinen poljin. Toisella puolella normi ja toisella lukko.. Silloin kun lumi paakkuuntuu klossiin/lukkoon, voi suosiolla ajaa normipolkimella, ja kuivemmalla kelillä klosseilla.

Itselläni ei ole talvikenkiä, mutta peruspyöräkenkää lämpimämmät kuitenkin. Sukilla saa lisälämpöä tarvittaessa, mutta sukkien pitäisi olla hengittävää materiaalia jotta hikoilu ei aiheuttaisi ongelmia kylmällä.

Suurimmat ongelmat mulla on ollut hanskojen kanssa. Alle 10 asteen pakkasessa rukkaset on ainoa oikea vaihtoehto (ainakin itselleni). Sormikkaat eivät silloin enää tehoa.

Minulla työmatka 9-12 km riippuen siitä tarviiko käydä mutkaa tarhalla ja tulee poljettua ympäri talven

Talvella paras asu on omasta mielestä windstopper tai vastaavantyylinen softshell asu, jonka alla lämpökerrasto ja sen päällä välikerroksia 1-2 riippuen pakkasesta. Jalassa on kalvolliset lenkkarityyliset kengät joissa lämpösukat ja villasukat. Kädessä nahkarukkaset. Päässä paksumpi kypärälakki ja kypärä. Pyörässä nastarengas edessä. Tällä setillä pärjää useimpina päivinä.

Alle -25 pakkasilla laitan kenkien päälle lämpösuojat ja rukkasiin toiset kinttaat alle. Samoin vaihdan softshell asun toppavaatteisiin, joiden alla riittää lämpökerrasto ja ohut välikerros.

Pohjoisessa kun asustelen niin pakkanen laski viimetalvena useasti alle -30 asteen. Silloin myös kasvot pitää suojata hyvin naamamaskilla missä suun ja nenän kohdalla reiät. Pyörän kanssa alkaa myös tulla ongelmia, kun pakkanen laskee alle -30. Omalle pyörälle piti antaa pieni alkuvauhti työntämällä tai muuten ei vapaaratas alkanut pitämään ja polkimet pyörivät tyhjää. Noilla pakkasilla nuorimmainen meinasi hermostua naamasuojiin mitä hänelle tarhamatkan ajaksi virittelin. Auto jäi silti noillakin pakkasilla käyttämättömänä pihaan seisomaan.

Kerrospukeutuminen on kaiken A ja O talvipyöräilyssä, ja kyllä viime talvenkin hirmupakkaset meni ihan kunnialla kun vaan pisti sopivat varusteet käyttöön. Niin matka itselläni kanssa noin 10 kilsaa ja matkan varrella hervannan ylämäki aamulla matkalla töihin. Ja nimenomaan ranteiden suojaaminen kannattaa miettiä kuntoon ja samoin juurikin mitä hanskoja käytää, kädet taitaa olla ainakin omalta osin se haasteellisin vaihtoehto suojata kun ylimääräiset kerrokset vaikeuttaa jarrujen käyttöä. Lukkopolkimia en käytä työmatkapyörässä vaan olen pyrkinyt pitään fillarin mahdollisimman simppelinä, eli yksi vaihde riittää...

Nastarenkaat on kyllä sinänsä ihan hyvä valinta varmuuden vuoksi, koska ne tuovat pitoa lisää jäiselle tiellä, mutta toki nopeudet on syytä pitää hallittuina.

Kesällä käytettävät irtohihat kaikkien muiden kamppeiden alle olen todennut hyviksi. Auttaa paljon ranteiden ja käsien lämpimänä pysymiseen.

Nastoista etelässä/huollon piirissä olevilla pyöräteillä ns. lyhyet nastat ovat bueno.

Kommandopipon valinta on itselleni ollut vaikea, kokeilun ja erehdyksen kautta... Pitäisi lämmittää&blokata tuulta, mutta samalla koko kasvo-osa ei saisi helposti kastua läpimäräksi hengityksestä, ettei tule jäätymisprobleemoja.

Itse olen pärjännyt 45min työmatkani kesäpyöräkengillä, jalassa lämpimät (tekniset) sukat ja kengän päällä on paksuimmat lämmittimet, mitkä kaupasta löytyy. Ohut 'välisukka' on toiminut myös hyvin, kerrospukeutuminen toimii siis jaloissakin. En kuitenkaan harrasta pitkiä pk-lenkkejä talvella, joten...

Itellä tuppasi aiemmin ohjaus jäykistymään ja vaihteet jäätymään jo -15c pakkasella. Aloin kuitenkin ottamaan pyörän eteiseen lämpimään yöksi ja aamulla pyörä oli "notkea" koko tunnin ajomatkan. Myös työpaikalla fillarin sai sisätiloihin päivän ajaksi sulamaan. Joku halpa matto alle kurankerääjäksi.

Noista kannattaa tietty neuvotella kotihallituksen ja pomon kanssa hyvissä ajoin jos on odotettavissa vastustusta..

Kukaan ei vielä kai maininnut ajolaseista. Itsellä semmoiset hiihtoon tarkoitetut toimineet hyvin. Etenkin lumisateella ja jäätävässä viimassa välttämättömät.

• 2 weeks later...

Kyllä talvella pärjää ihan hyvin ilman nastojakin vaikka lunta on kunnolla. Itse ainakin olen pyörällä talviharjoittelut tehnyt ilman nastoja ja ihan hyvin kulkee. Muutama kaveri jotka on nastoilla ajanut ovat lähinnä pettyneet koska tuntuma ei juuri muutu olipa ne nastat renkaissa tai ei. Puhutaan nyt siis lumella ajamisesta. Jos on tie täysin jäässä eikä hiekoitusta ole, silloin nastoilla on turvallisempaa toki!

Niin, kuullostaapi tosi kätevältä käydä talvella aina ennen pyöräilyä mittaamassa ja tutkimassa tienpinnan jäätilanne ja vaihtaa sitten tarvittaessa nastat alle;D Muutama kaveri myös ajaa talvet tyhjemmillä kumeilla kuin kesällä, jotta saavat paremman pidon. En kyllä ymmärrä tälläisiä ajatuksenjuoksuja, nastat vaan alle!