Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeinen pitkä ennen maratonia?


Henkka78
 Share

Recommended Posts

Hei! Kuinkas paljon enemmin aiotte juosta viimeisen pitkän ennen maraa? Sain viime su kokeneilta jyriltä arvokkaita näkemyksiä viimeisestä pitkästä ja päätin ite juosta nyt sunnuntaina vipan pitkän (32km) ennen Tukholmaa, jonka jälkeen sitten alkaa todellinen keskittyminen muutamiin hyviin treeneihin ja lepoon, sillä aerobinen kunto ei laske tässä ajassa (4vko) ennen Tukholmaa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuo neljä viikkoa tuntuu kyllä aika varmanpäälle vedetyltä.

Sen kyllä ymmärtää jos pitkällä tarkoitetaan yli kahden tunnin hidasta lenkkiä. Niillähän tehdään nimenomaan aerobista pohjaa joka täytyy kyllä olla jo neljä viikkoa ennen maraa kunnossa.

Pari-kolme viikkoa ennen maraa kannatta kyllä mielestäni vetää lähes kahden tunnin ehkä reippaampi tai loppuun kiihtyvä lenkki, jotta kroppa ( ja ennenkaikkea pää ) ei unohda mitä kisassa vaaditaan.

Link to comment
Share on other sites

Ite oon käyttäny 10-14pv ennen h-hetkeä tuota parin tunnin tai vähän vajaan pitkistä, loppuun voi rykästä pätkän kovempaa. Neljä viikkoo ennen tuntuu tosiaan aika pitkältä ajalta. Ehkä tarkoittivat yli 30km:n peruspitkistä. Väitänpä, että jyrätkin tekevät vähän lyhkäsemmän pitkän vielä parisen viikkoa tai 10pv ennen kisaa.

Link to comment
Share on other sites

Mä meinaan vetää viimeisen superpitkän (3 - 3,5 h, erittäin erittäin matalasykkeisen) lenkin 13.5. ja sitten viimeisen normaalipitkän 10 päivää ennen h-hetkeä. :kitara

Niin siis Tukholmaanhan minäkin... Eli se viimeinen normaalipitkä on jossain helatorstain tietämissä tai vähän ennen. Sen jälkeen otetaan rauhallisesti kevyttä treeniä ja lepoa.

Link to comment
Share on other sites

Terve, itse olen käyttänyt periaatetta kaikille maratoneille, jotka olen juossut, että viimeinen pitkä 24-32km tehdään noin 14 päivää ennen h-hetkeä. Tämä ajoittuu muutenkin viimeiseen määrällisesti ja tehollisesti kovaan viikkoon. Tämän jälkeen alkaa hiljalleen valmistautuminen,siten että seuraavalla viikolla lenkit ovat 5-12km väliltä, mutta vielä niihin sisältyy puhtaita vk-osuuksia. Viimeinen viikko on lähes lepoa eli pari 5km lenkkiä, erityisen löysästi.

Minusta sinun kannattaa tunnustella, miltä jalat ja pää tuntuu, ettei tule vedettyä överiksi tai vastaavasti löysistely pääsee alkamaan liian aikaisin. Nää on todella yksilöllisiä juttuja!

Link to comment
Share on other sites

Hieman selvennystä:

Eli tässä tapauksessa vedän pitkiksen >30km (yli 2h), 4vko enemmin eli nyt sunnuntaina. Toki sen jälkeen juoksen rauhallisia 20km-25km lenkkejä vielä lähempänä maratonia.

Se miksi näin: Uskon että panostamalla lopun ajan hyviin vauhti-treeneihin, saan niitä ominaisuuksia vielä hinattua ylös, kun taas liian pitkät hitaat lenkit voivat "vahingossa" lipsahtaa liian koviksi ja näin ollen olla liian kuormittavia.

Summa summarum: Eli pää kylmänä vaan ja näin mennään...

Link to comment
Share on other sites

Hieman selvennystä:

Eli tässä tapauksessa vedän pitkiksen >30km (yli 2h), 4vko enemmin eli nyt sunnuntaina. Toki sen jälkeen juoksen rauhallisia 20km-25km lenkkejä vielä lähempänä maratonia.

Se miksi näin: Uskon että panostamalla lopun ajan hyviin vauhti-treeneihin, saan niitä ominaisuuksia vielä hinattua ylös, kun taas liian pitkät hitaat lenkit voivat "vahingossa" lipsahtaa liian koviksi ja näin ollen olla liian kuormittavia.

Summa summarum: Eli pää kylmänä vaan ja näin mennään...

Näin, ja jos homma menee reisille, niin seuraavalla kerralla voi kokeilla jotakin muuta.

Link to comment
Share on other sites

Minusta tuo kyllä kuulostaa ihan järkeen käyvälle vaihtoehdolle. Pidä vain oma linjasi. Mie en vetänyt viimekesänä kuin yhden pitkän ennen HCM:ää edellisen pitkän olin vetänyt jotain Helmikuussa. Sen jälkeen vain lenkkejä max 20 km ja ihan hyvin kulki 2.45.xx. Kaikki odottivat sellaista +-3h ja taas rapsautin V.Y:n.

Link to comment
Share on other sites

Vika pitkä eli yli 2 tunnin lenkki ajoittuu viikolle 19. Tuolloin tarkoitus juosta viikonloppuna 2.50 eli melkein 3 tunnin lenkki.

Tällä viikolla lauantaina testaan vauhtikestävyyttä puolimaratonilla, jossa tavoitevauhti 4 min/km.

2 viikkoa ennen Tukholmaa sitten vielä n. 1,5 tunnin kovavauhtinen. Tuossa siis nuo tärkeimmät välietapit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy