Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lämmittely ennen maratonin starttia


Iacobus
 Share

Recommended Posts

Mitä arvon foorumilaiset tekevät ennen maratonin starttia? Lämmittelettekö, verryttelettekö ja jos vastaus kyllä, niin millä tavalla? Kuinka paljon uskallatte käyttää energiaa ennen lähtöä?

Minulla on ongelma. Olen menossa toiselle maratonille, ja ensimmäiselle sellaiselle, jossa tosissaan yritän juosta kohtuullisen vauhdikkaasti koko matkan. Kuvittelemani ongelma on se, että minusta tuntuu, että lämpiän juoksemaan lähtiessä todella hitaasti. Mietin, olisiko järkevää lämmitellä lihakset kunnolla ennen lähtöä jollakin tavalla, ja näin saada juoksuun sopiva lämpö päälle heti alusta. Toisaalta voisin lähteä vain liikkeelle, ja normaalin lenkin tapaan odotella, että juokseminen alkaa lihasten lämmettyä tuntua mukavalta siinä jossain puolen tunnin jälkeen. Auttaisiko, jos todella kevyttä juoksua ottaisin pari-kolme kilometriä alle? Meneekö siihen energiaa, jota tarvitsisin varsinaisen maratonin aikana?

Näkökulmia, kokemuksia, mielipiteitä yms. kaivataan.

P.S. Mietin kyllä sitäkin, onko tavoitevauhti liian kova, jos tätä pitää erikseen miettiä, mutta tavoitteisiin en enää koske.

P.P.S. Tästä aiheesta en ainakaan otsikoiden perusteella löytänyt mitään ketjua foorumilta. Selasin kaikki läpi tästä kategoriasta.

Link to comment
Share on other sites

Mitä arvon foorumilaiset tekevät ennen maratonin starttia? Lämmittelettekö, verryttelettekö ja jos vastaus kyllä, niin millä tavalla? Kuinka paljon uskallatte käyttää energiaa ennen lähtöä?

Taisin ennen Finlandia marathonia vähän jännitykseen "venytellä" ja otin 20 juoksuaskelta samalla kun juteltiin muiden Seppolalaisten kanssa ja sitten kävin vielä viime hetkillä vessassa. Olihan siinä lämmittelyä tarpeeksi.

Kyllä kuulema kannattaisi hieman viritellä itseään ennen starttia, mutta ainakin tässä vaiheessa vielä elän siinä uskossa, että ehdin kyllä lämmetä ihan tarpeeksi siinä matkan varrella.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä olen venytellyt vähäsen lähtöpaikalla ja ehkä hölkännytkin vähän ennen sitä. Nyt ei ollut aikaa ja lähtökarsinassa ei ollut tilaa. En tiedä syy-seuraussuhdetta, mutta takareisi kramppasi. Olen kyllä sitä mieltä, että jos lähtee kaasu pohjassa niin on syytä lämmitellä ja venytellä. Muuten lihaksissa voi tapahtua ikäviä. Kyllähän nimittäin moni suosittelee lenkeillekin verryttelyä, en oo sitäkään juuri koskaan tehnyt kuin vetoharjoituksiin, muuten lähtenyt heti aina suoraan treenaamaan.

Esko Ahon Siperia opetti minua eli thumbs up venyttelylle ja lämmittelylle.

Link to comment
Share on other sites

Tulee tehtyä kevyttä juoksentelua ja muutama kevyt kiihdytyskin, joitain lyhyitä venytyksiä ja vähän nivelten liikelaajuuksia läpi. Ihan jo senkin takia, jotta tuossa vaiheessa saa vaihtaa juoksun vielä kävelyks, jota ei muutamaan seuraavaan tuntiin tule tehtyä (toivottavasti). Muutoinkin nuo ruuhkassa lähdöt, nopeat mutkat, korokkeet jne. saattaa aiheuttaa nopeita liikkeitä heti alussa, jolloinka on mukavampi olla kroppa valmiina niihin... ainakin yritän...

Link to comment
Share on other sites

Noin 10 minuutin lämmittelyn olen tehnyt sisältäen vähän hölkkää ja tämän lisäksi venyttelyjä tms. eli ainakin olen huolehtinut siitä, että juoksussa tarvittavat liikeradat ovat auki eli mikään lihas ei ole niin jäykkä, että otaisi vastaan. Alkukilometrit otan sitten vielä yleensä hiukan rauhallisemmin, esim. tavoitevauhti + 5 s / km.

Link to comment
Share on other sites

Alkukilometrit otan sitten vielä yleensä hiukan rauhallisemmin, esim. tavoitevauhti + 5 s / km.

Massamaratooneilla ensimmäinen km tulee usein luonnostaan niin. Ite kyllä pyrin jo sitten tokasta km alkaen juoksemaan tavoitevauhtia, jotten hukkaa aikaa eli voi olla, että minulle olisi ns. vielä tärkeämpää lämmitellä. Taas pantiin rahaa pankkiin, kun opin uutta.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuo riipu millaista vauhtia aiot juosta kisassa. Viiden minuutin km-vauhtisille varmasti riittää muutamn minuutin hölkkä ja venyttely. Mitä kovempi vauhti sitä enempi hölkkää kiihdytyksiä ja venyttelyä. Nuorna miehenä verryttelin 30min mutta nyttemmin Fat Ass juoksijana en enää kehtaa ees venytellä.

Link to comment
Share on other sites

Itse ajattelen että lämmittelyn pitää olla niin pitkä että se käynnistää elimistössä suoritukseen tarvittavat prosessit kuluttamatta kuitenkaan liikaa voimavaroja. Vantaalla tämä tarkoittanee minun kohdalla 5-10 km lämmittelyä. Lämmittely alkaa tunti puolitoista ennen starttia, hölkkää, pyrähdyksiä, tavoitevauhtista, kävelyä niin että sillä saa SamuelSia kompaten kaikki liikeradat auki ja jäykkyyden pois. Samalla saa vihjettä onko suolistossa liikaa tavaraa. Vähän ylipukeutumista niin ei tarvitse niin paljoa tuhlata energiaa. Sitten kun juoksumoodi on saatu kytkettyä niin loppu 20-30 minuuttia vain sen verran liikehdintää että pieni hiki pysyy koko ajan ja nestettä samalla. Ylipukeutuminen pois kaksi minuuttia ennen starttia.

Link to comment
Share on other sites

Massamaratooneilla ensimmäinen km tulee usein luonnostaan niin. Ite kyllä pyrin jo sitten tokasta km alkaen juoksemaan tavoitevauhtia, jotten hukkaa aikaa eli voi olla, että minulle olisi ns. vielä tärkeämpää lämmitellä. Taas pantiin rahaa pankkiin, kun opin uutta.

Mulla eka kilsa meni 23 sekunttia nopeampaa kuin mitä oli tavoitevauhti. Sen jälkeen oli paikat "ihan lämpöisenä". No ainakin opin sen, että seuraavalla kerralla muistan säätää satelliitit kohdilleen ennen starttia, tai ainakin toivottavasti muistan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt vantaalle ajattelin testata naapurin konstia, eli muutama tunti aiemmin 2-3km kävely+muutama spurtti. Ja kisapaikalla 15-30min ennen starttia 10min köpöttelyä+venyttelyt.

Mutta esim ekoille maroille lähtiessä ei tullut lämmiteltyä mitenkään, koska matkavauhti oli samaa kuin peekoo. Tai sanotaanko näin että kaikki tekemäni marat on tultu maaliin valmistelujakson ka. vaudilla. Toivotaan että nyt murtuu tuo myytti

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy