Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Theo

TT / Maantiepyörä?

Recommended Posts

Tervehdys,

Ja jo etukäteen pahoittelut jos tätä aihetta on käsitelty loputtomiin, mutta nopsalla haulla en liiemmälti löytänyt itselle vastauksia.

Vähän taustaa ensin: ikää 36, juoksua muutaman vuoden ja hillitön triathlon kärpäsen purema viime syksynä ja menneenä kesänä Kiskon ja Nokian pikamatkat kokemuksena triathloneista. Nämät tuli vedettyä läpi nykyisellä hybrid/fittness pyörällä ja kun nälkä kasvaa syödessä on tarkoitus päivittää kalustoa ensi kesäksi.

Pidemmällä tähtäimellä mulla on tavoitteena koko matka, mutta ensin pitää kahlata onnistuneesti perus ja puolikkaatkin. Tarkoitus on kilpailla kuntosarjoissa.

Tässä pyöräjutussa olen ajautunut pienoiseen umpikujaan, sillä pienintäkään ajatusta ei ole lähteä ajamaan erikseen esim. kunto pyörä kisoja, vaan keskittyä triathloniin ja siten TT pyörän osto olisi varmasti järkevää, mutta miten noiden sääntöjen kanssa on, saanko osallistua useimpiin Suomessa järjestettävien kisojen kuntosarjoihin TT pyörällä? (esim. Nokian kisa oli peesivapaa, mutta porukalla oli myös TT pyöriä..)

Tulipas pitkähkösti sepustusta, mutta josko joku malttaisi lukea lopun varsinaiseen kysymykseen asti..

Kiitoksia ja terv. Tero

Osta maantiepyörä ja asenna triathlon tangot. Jos peesivapaa kilpailu niin ei saa turvallisuussyistä käyttää TT- pyörän aerotankoa eikä myös triathlon tankoa mutta tankothan voit helposti irottaa. Maantiepyörä sopii myös paremmin harjoitteluun koska ajoasento on mukavampi.

Katso myös: http://www.seponkotisivut.dreamhosters.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1126157253

Muokattu

Maantiepyörä sopii myös paremmin harjoitteluun koska ajoasento on mukavampi.

Mihin tämä väite perustuu?

En olisi tästä nimittäin samaa mieltä.

Omasta mielestäni maantiepyörä on turha kompromissi jos tavoitteet on triathlonissa - maantiepyörä on ensisijaisesti suunniteltu pyöräksi, joka täyttää pyöräkisojen tiukat säännöt, ei ensisijaisesti nopeaksi eikä mukavaksi.

Oikein säädetty triathlon-pyörä nimenomaan antaa mukavan ajoasennon kun voi olla levossa kyynärpäiden varassa, ja paino jakautuu oikein käsien ja satulan varaan.

Muokattu

Mun mielestä kysymys on ajetaanko pyörällä porukkalenkeillä, kaupunkiajossa tai peesivapaissa kisoissa.

Porukkalenkeille ja kaupunkiajoon tripyörä ei ole sopivin vaihtoehto.

Pitkät lenkit ajelen mieluummin nimenomaan tripyörällä mukavamman ajoasennon vuoksi.

Alkuun tietty pääsee maantiepyörä+aerotankombollakin...

Mun mielestä kysymys on ajetaanko pyörällä porukkalenkeillä, kaupunkiajossa tai peesivapaissa kisoissa.

Porukkalenkeille ja kaupunkiajoon tripyörä ei ole sopivin vaihtoehto.

Pitkät lenkit ajelen mieluummin nimenomaan tripyörällä mukavamman ajoasennon vuoksi.

Alkuun tietty pääsee maantiepyörä+aerotankombollakin...

Mites sen ajoasennon saisi Tri-pyörässä mukavaksi (Cervélo P2). Muutoin meno maittaa, mutta kädet ja varsinkin ranteet meinaa puutua. Olen yrittänyt säätää aerotankoa jos johonkin suuntaan... Maantiepyörällä ei ole mitään puutumisongelmia.

No tuota, TT-pyörässä voi kyllä oleskella kivasti levossa kyynärpäiden varassa, ei vastaväitteitä. Mutta jos on aikomusta vähän treenaillakin, eli ajaa toisinaan tuntikaupalla, ja vieläpä muuallakin kuin suljetuilla tieosuuksilla, niin muutamia huomioita:

-jos maantiepyörän ajoasento rassaa ihmisten niskaa, niin TT-pyörä tekee sitä reippaasti enemmän. Tämä pätee tietenkin vain, jos on aikomus katsoa eteensä.

-kun kroppa sanoo pidemmän ajelun tuloksena "nej, tack", maantiepyörällä voi ajoasennon nostaa melkoisen pystyksi ja rennoksi. TT-pyörällä hankalampaa.

-Ellet asu maantien varressa/siirry lenkkireitin varrelle autolla, siirtyminen kaupunkialueelta treenireitille on TT-pyörällä tuskaisempaa jarrujen ja vaihdevipusten sijaitessa jokseenkin eri paikoissa. Tähän tietysti tottuu.

-Jos ajelet kuntosarjoissa, eikä aivan niiden viimeisten sekuntien tiristämiseen ole polttavaa tarvetta, kuinka paljon lopulta häviät TT-pyörälle maantiepyörä+lisätangot -yhdistelmällä?

Itse ostin tältä palstalta TT-pyörän, kun halvalla joskus sain, ja lähinnä olen käyttänyt sitä starttiviivalla, lenkit ajan AINA maantie/maastopyörällä, juurikin yllä mainituista syistä.

Mites sen ajoasennon saisi Tri-pyörässä mukavaksi (Cervélo P2). Muutoin meno maittaa, mutta kädet ja varsinkin ranteet meinaa puutua. Olen yrittänyt säätää aerotankoa jos johonkin suuntaan... Maantiepyörällä ei ole mitään puutumisongelmia.

Ovatkos tankosi suoraa mallia vai päästä taivutetut? Päistään taivutetuilla tangoilla ranteiden asento säilyy melkoisen luontevana.

Mites sen ajoasennon saisi Tri-pyörässä mukavaksi (Cervélo P2). Muutoin meno maittaa, mutta kädet ja varsinkin ranteet meinaa puutua.

Mites ylipäätään ton P2 rungon sopivuus pilotille? Kyseessä on matala & pitkä runko.

Tuleeko kurkottelua liikaa, hartiat ja kädet puutuu.

Paljonko on droppia satula - lepuuttajien padit?

Onko satula etukenossa -> käsivarsille tulee liikaa painetta

Onko käsivarret vaakatasossa ajaessa?

Mites ylipäätään ton P2 rungon sopivuus pilotille? Kyseessä on matala & pitkä runko.

Tuleeko kurkottelua liikaa, hartiat ja kädet puutuu.

Paljonko on droppia satula - lepuuttajien padit?

Onko satula etukenossa -> käsivarsille tulee liikaa painetta

Onko käsivarret vaakatasossa ajaessa?

54 kokoa on pyörä. 51 oli selvästi liian pieni. 178 on lyhyyttä ja inseam n 82. En ole mitannut droppia, mutta aikas paljon sitä tulee. Tanko on alimmaisessa mahdollisessa asennossa (spacerit pois). Voisin heitellä spacerit takaisin ja hakea asentoa uudelleen. Satula on vaakatasossa. Käsivarret on suunnilleen vaakatasossa.

No tuota, TT-pyörässä voi kyllä oleskella kivasti levossa kyynärpäiden varassa, ei vastaväitteitä. Mutta jos on aikomusta vähän treenaillakin, eli ajaa toisinaan tuntikaupalla, ja vieläpä muuallakin kuin suljetuilla tieosuuksilla, niin muutamia huomioita:

-jos maantiepyörän ajoasento rassaa ihmisten niskaa, niin TT-pyörä tekee sitä reippaasti enemmän. Tämä pätee tietenkin vain, jos on aikomus katsoa eteensä.

Nojuu, tässä maantiepyörällä on etu. Mutta eipä ainakaan itseltäni mennyt kauaa että niska tottui, parilla ekalla lenkillä vähän tuntui, sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

-kun kroppa sanoo pidemmän ajelun tuloksena "nej, tack", maantiepyörällä voi ajoasennon nostaa melkoisen pystyksi ja rennoksi. TT-pyörällä hankalampaa.

Nojuu, ehkä. En ole vaan vielä ehtinyt ajaa tarpeeksi että tämä olisi tulut vastaan ;)

-Ellet asu maantien varressa/siirry lenkkireitin varrelle autolla, siirtyminen kaupunkialueelta treenireitille on TT-pyörällä tuskaisempaa jarrujen ja vaihdevipusten sijaitessa jokseenkin eri paikoissa. Tähän tietysti tottuu.

Tähän tottui hyvin nopeasti.. kaupunkiajossa sivukahvoilta ajaessa vaihteenvaihto on aika nopea operaatio missä käsi hyvin pikaisesti käväisee aerotangoilla ja friction-shiftaa monta vaihdetta kerrallaan kun ajotilanne muuttuu selvästi (ylämäki, alamäki, liikennevaloon pysäytys, sen jälkeen kiihdytys). Tällaisessa ajossa ei kuitenkaan tarvi optimoida sitä kadenssia ihan optimaaliseksi koko ajan, riittää että on suurin piirtein oikean suuruusluokan vaihteella.

-Jos ajelet kuntosarjoissa, eikä aivan niiden viimeisten sekuntien tiristämiseen ole polttavaa tarvetta, kuinka paljon lopulta häviät TT-pyörälle maantiepyörä+lisätangot -yhdistelmällä?

Itselläni tässä on enemmän kyse siitä, että kuinka paljon helpompaa se juokseminen on sen pyöräosuuden jälkeen, ja kuinka mukavasti se pyöräilyosuus menee, kuin siitä paljonko sillä itse pyöräosuudella menee aikaa.

Itse ostin tältä palstalta TT-pyörän, kun halvalla joskus sain, ja lähinnä olen käyttänyt sitä starttiviivalla, lenkit ajan AINA maantie/maastopyörällä, juurikin yllä mainituista syistä.

Itse taas ostin reilu kuukausi sitten triahtlon-pyörän, ja ihmettelen, kuinka olen joskus selvinnyt ilman ;)

Tosin maantiepyörää en ole koskaan omistanut.

Ihan ilman kiirettäkin "työmatka-ajossakin" nuo aerotangot on vaan niin kivat, tosin vaatiihan se vähän ennakointia että ennen risteystä vaihtaa sivukahvoille yms. (tosin työmatkani ajan siti usein vanhalla pyörällä, kun se oikea työmatka on vain 1.5km, mutta jos lähtee käväisemään vaikka 10km päässä keskustassa, valinta on aina tuo triathlon-pyörä)

Muokattu

Mä en myöskään ole koskaan pitänyt tripyörää epämukavana. Aina kun sillä ajelee kippurasarvella ajelun jälkeen, se vaan tuntuu niin ergonomisesti mukavalta. Ei satu mihinkään tai paikat väsy, pääseepähän vain lujempaa.

Taajamasiirtymät tietty eivät ole yhtä mukavia kuin maantieajo, vaan enpä niistä käppyräsarvellakaan pahemmin nauti. Itse asiassa mua häiritsee keskustassa lukkopolkimetkin enemmän kuin aerotangot.

Jos perussäädöt on kunnossa niin usein kyse voi olla ihan vaan tottumisesta.

Ihmistä ei ole luotu (tai mistä minä tiedän) kananmuna-asentoon pyörän päälle, joten se vaatii vähän totuttelua.

Kokemusperäinen perustelu: Kesällä ajoin paljon omalla tempopyörällä, ja ajo-asento tuntui tosi hyvältä. Pidin pari kuukautta taukoa, mutta nyt kun ei pysty juoksemaan niin kaivoin pyörän ja vastuksen esille. Ekoilla kerroilla puutui paikat, vaikka kesällä ajoi suht paljon ja tauko oli suht lyhyt. 4-5 kertaa kun olin pyöritellyt niin alkaa taas tuntua omalta.

Ihmistä ei ole luotu (tai mistä minä tiedän) kananmuna-asentoon pyörän päälle, joten se vaatii vähän totuttelua.

Ei mutta, ehkä tähän pätee sama kuin vauvauintiin ja sukellusrefleksiin: mehän olemme kohdussa jo valmiiksi aeroasennossa!

Eli jos heti kätilöopistolla olisin alkanut toteutella aeroasennossa ajoa, voisin nyt pitää tankoa puoli metriä satulaa alempana, eikä tekisi edes tiukkaa :huh:

Mulla tuo aeroasento (11 cm dropilla, 173-senttisellä kaverilla) on kyllä aina luonteva heti kauden ekalla ajolla. Tai ainakin parempi kuin normi maantiepyörän asento.