Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Valmistautumisjakson merkitys vs. pitemmän aikavälin harjoittelu


Kipkap
 Share

Recommended Posts

Kirjoittelin juuri päivitystä blogiini - ja kirjoituksen postattuani tuli mieleen, että ehkä noihin (lähinnä ääneen ihmettelynä) heittämiini kysymyksiin löytyisi mielenkiintoisia pohdintoja & aiheeseen liittyviä kokemuksia, täältä Juoksufoorumin puolelta (vaikka "kysymykset" ovatkin sellaisia, että tuskin niihin keltään kovin yksiselitteisiä vastauksia löytyy).

Eli ensin kysymysten taustaksi oma tilanteeni:

Olen suuntaamassa Vantaalle, elämäni toiselle maratonille. Flunssat ja muut ongelmat ovat tehneet varsinaisesta valmistavasta jaksosta (laskettiinpa sen mitaksi 8 tai 12 viikkoa) kovin katkonaisen & onnettoman. Tuon jakson juoksukilometrien ja pitkiksien lukumäärän osalta suuntaan Vantaalle heikommin valmistautuneena, kuin maraton-debyyttiini viime syksynä! Ainoa meikäläisittäin todella hyvä juoksuviikko tuona aikana oli toissaviikko, jolloin kilometrejä kertyi 61 ja juoksin mainiolta tuntuneen reilun 25 kilometrin pitkiksen.

Ja sitten se pohdinta/kysymykset: (suora copypaste blogista)

Maratonia edeltävien 8-12 viikon harjoittelu on maratonin sujumisen kannalta ratkaisevaa. Sitä mieltä näyttävät olevan kaikki juoksukirjat, -oppaat ja treeniohjelmat. Mutta olisi mielenkiintoista tietää, kuinka iso merkitys on pitemmän aikavälin harjoittelulla? Osansa toki silläkin, se on selvä, mutta kuinka merkittävä osa? Itselläni vuoden paras treenijakso oli huhti-toukokuussa. Tulokset näkyivät selvästi: Suvi-illan puolimaratonilla tuli mukava ennätys (1:51). Mutta mitä roolia nuo alkuvuoden treenit näyttelevät kahden viikon kuluttua Vantaan maratonia taivaltaessani? Entä paljonko hyödyn heinäkuun pyöräilystä, jolloin sotkin maantiepyörälläni liki 400 kilometriä, rasitusmurtuman pakottaman juoksutauon aikana? Ja paljonko tulee takapakkia tästä viimeisimmästä flunssasta ja loppuviikkojen olemattomista juoksumääristä?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Heittäisin oman kokemukseni perusteella sellaisen ajatuksen, että ilman tuota maratonspesifistä viimeistelyjaksoa maraton liikahtaa ihan pk-lenkin vauhdilla. Eli minkäänlaista vauhdiinlisäystä ei normilenkkeihin tule. Maraton tosin voi olla helppo, kun saa juosta sitä omaa luontaista vauhtiaan.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Maratonia edeltävien 8-12 viikon harjoittelu on maratonin sujumisen kannalta ratkaisevaa. Sitä mieltä näyttävät olevan kaikki juoksukirjat, -oppaat ja treeniohjelmat. Mutta olisi mielenkiintoista tietää, kuinka iso merkitys on pitemmän aikavälin harjoittelulla? Osansa toki silläkin, se on selvä, mutta kuinka merkittävä osa? Itselläni vuoden paras treenijakso oli huhti-toukokuussa. Tulokset näkyivät selvästi: Suvi-illan puolimaratonilla tuli mukava ennätys (1:51). Mutta mitä roolia nuo alkuvuoden treenit näyttelevät kahden viikon kuluttua Vantaan maratonia taivaltaessani? Entä paljonko hyödyn heinäkuun pyöräilystä, jolloin sotkin maantiepyörälläni liki 400 kilometriä, rasitusmurtuman pakottaman juoksutauon aikana? Ja paljonko tulee takapakkia tästä viimeisimmästä flunssasta ja loppuviikkojen olemattomista juoksumääristä?

Harjoittelutaustalla on erittäin suuri merkitys. Kestävyyskunnon rakentaminen vaatii pitkähköä työrupeamaa. 12 viikon keskittyminen kisoihin ja siihen tähtäävät harjoitteet on jäävuoren huippu. Takana olevat pyörälenkit, kuntosalit, soudut ja vaellukset, mitä nyt porukka tekeekin peruskuntokaudella, auttavat kroppaa kestämään sen 12 viikon harjoittelujakson. Hatapalla on monta vuotta ja tuhansia kilometrejä takana, joten maratoninkin voin juosta sillä omalla PK vauhdilla ongelmitta, toki maraton olisi suotavaa jossain vaiheessa juosta vähän reippaammin :-). Aloittelijalle pelkkä jalkojen kestävyys voi olla ongelma verenkiertoelimistön kunnosta puhumattakaan. Tästä ns harjoittelun perusideastahan on kaikki maratonoppaat pullollaan tietoa. Minusta nykyään keskitytään liikaa tähän "hokkuspokkus- teen itsestäni maratoonarin 12 viikossa"- ohjelmaan. (en tark sua ap) Se 12 viikkoa voi turmella/viimeistellä koko projektin, asiaanhan vaikuttaa tuhat asiaa. Mutta ei ne aiemmat treenit mene koskaan hukkaan. Tsemppiä Vantaalle!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kyllä niillä aikaisemmilla treeneillä on merkitystä, ja korvaavilla myös.

Itse juoksin nyt syksyllä toisen maratonini 5 viikon nousujohteisella viimeistelyllä ennen loppukeventelyä. Sitä ennen meni kaksi kuukautta mitättömillä viikkokilometreillä (0-15km) rasitusvamman vuoksi. Korvaavaa liikuntaa yritin tehdä sen verran, että liikettä tuli 3-5h vko joka tapauksessa. Lähinnä kävelyä, pyöräilyä, uintia. Koko vuodelta harjoituskilometrejä kertyi neljännes vähemmän kuin ennen edellistä maratonia. Aika parani silti 17 minuuttia. Oma arvioni on, että edellisen vuoden pohjat antoivat keväällä mahdollisuuden treenata tehokkaammin ja korvaavat lajit kesän aikana estivät työn valumisen hukkaan rasitusvammasta toipumisen aikana ja ne mahdollisitivat myös pikaisen kovahkon viimeistelyn ennen syyskuun maratonia.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni ei ole niinkään vastauksia aloittajan aiheeseen, mutta samaan aihepiiriin liittyvä jatkokysymys: mistä ohjelma, jossa on huomioitu pitkän aikavälin harjoittelu? Juoksin alkukuusta ensimmäisen maratonini, koukkuun jäin ja haluaisin suunnata ensi toukokuussa uudelle koetukselle uusin aikatavoittein, maraton aikaan 4.30. Aikaa olisi noin 32 vkoa ja vaikka motivaatiota harjoitteluun on, haluaisin sitä lisää kunnon ohjelmasta. Onko aloittajalla tai muilla vinkkejä asiaan? Tai onko jossain joku toinen ketju, jossa asiaa on käsitelty? Uusi tulokas kun foorumilla olen. :)

Link to comment
Share on other sites

Yhden maratonin olen juossut. Viimeisten kahden kuukauden aikana juoksin yhteensä alle 100 km (flunssaa ym). Sitä ennen olin 1,5 vuoden aika juossut säännöllisesti pitkiä lenkkejä ja muutenkin treenaillut säännöllisesti maratoniin tähdäten ja toki lenkkiä olin juossut aikaisemminkin elämässäni enemmän ja vähemmän säännöillisesti. Ja itse maraton oli sitten rauhallinen mukava pk-lenkki. Vauhtia ei vaan löytynyt, vaan vauhti oli todella rauhallinen omaan tasooni nähden. Ei vaan yksinkertaisesti lähtenyt. Maaliin kuitenkin tultiin erittäin hyvillä mielin, mitään muureja ei ollut, jalat kesti hyvin, vielä olisi vähän voinut jatkaa ja viimeisellä puolella kilometrillä jaksoi vielä kiristää vauhtia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mistä ohjelma, jossa on huomioitu pitkän aikavälin harjoittelu? Juoksin alkukuusta ensimmäisen maratonini, koukkuun jäin ja haluaisin suunnata ensi toukokuussa uudelle koetukselle uusin aikatavoittein, maraton aikaan 4.30. Aikaa olisi noin 32 vkoa

Ainakin Kirsi Valastin kirjoittamassa Naisen juoksukirjassa on peräti 40 viikon maratonohjelma. Ekasta viikosta lähtien näyttää ohjelmassa olevan sekä pitkä lenkki että vauhtikestävyyden kehittäminen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy