Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä olis realistinen aikatavoite puolikkaalla keväällä?


Focaccia
 Share

Recommended Posts

Nälkä kasvaa näköjään syödessä jne.

Eli taustat; kevyttä hölkkäilyä n.6kk viime talvipuolella, allergian ja kiireen takia 2kk tauko välissä ja sitten Sepon puolikasohjelmalla treenaten puolikas toissapvänä aikaan 2.19.18.

Jos nyt jatkan juoksemista ja vauhtiharjottelua pitkin talvea, niin mitähän uskaltaisin asettaa tavotteeksi kevään HCR;lle? Puolikkaalle siis edelleen. Alle 2h? Onkohan se vähän liikaa vaadittu?

Uskomatonta että edes ajattelen moista kun rappuset tekee tiukkaa vieläkin näillä pökkelöjaloilla...kele.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tuo tasaraha aikatavoite 2h alitus kuulostaa ihan hyvältä. Varo vaan, voi se mennä paremminkin. Nythän on kertaalleen tuo matka juostu ja pitkä aika kevääseen treenata. Mun mielestä kannattaa aloitella treenaus ilman tarkempaa aikatavoitetta ja juosta muutama kk. fiiliksen pohjalta ajatellen tulevan kesän ja kevään vauhtia. Sitten muutaman kuukauden jälkeen tai alkuvuodesta jokunen VK testijuoksu kelloa vastaan 10km. Sen pohjalta sitten voi alkaa tarkemmin miettiä sitä kevään kilpailuvauhtia ja tavoitetta. Jotkut kehittyy nopeasti tuollaisesta 2.20 aikaisesta juoksijasta reilusti alle 2 tunnin menijäksi, toisilla se ottaa enemmän aikaa. Ainakin itse juoksen nyt talvikauden enemmän peruskuntoa kehittäen ja juoksutuntumaa ylläpitäen, joskus tuossa maalinkuun aikaan sitten aletaan enemmän hakea tavoitevauhteja.

Kukin tyylillään, kuitenkin se 2 tunnin alitus tulee siellä jossain vaiheessa kunhan vaan jatkaa harrastusta!

Link to comment
Share on other sites

Ainakin tunnen yhden naishenkilön, joka juoksi elämänsä 2 eka puolikasta tänä kesänä. Ja toinen kulki reipas 10min nopeammin, eli todella hyvä kehitys ja ehkä suurin osa nopeuden lisäykseen voi olla vaan tieto siitä että on aikaisemminkin juossut matkan läpi. Toki olosuhteet oli myös erona, eka helteessä ja toinen optimaalisessa kelissä. Tarpeeksi monipuolista juoksuharjoittelua niin vauhti kehittyy kyllä ens kesään mennessä.

Link to comment
Share on other sites

Voihan keväälle jonkun aikatavoitteen laittaa, että tulee lähdettyä talvella lenkille. Jukka79 on oikeassa sen suhteen, että kisataktiikkaa ei vielä kannata alkaa punoa, kevään testit näyttää kunnon. Kahta tuntia ei kannata varmaan lähteä alittamaan, jos ei ole realistisesti siinä kunnossa. Alle kaksi tuntia on kova tavoite, Jussi Utriainenkin juoksee jatkuvasti alle kahden tunnin puolikkaita...

ks4640:lle. En usko, että kuntourheilussa naisten ja miesten kunnon kehittymisessä on suuria eroja, fyysisessä mielessä. Ehkä miesten tulosparannukset on kovempia, koska kilpailu, tuloskeskeisyys ja heikon ajan häpeäminen ovat miehelle tehokkaita motivaattoreita. Naisten motivaattorit ovat erilaiset, eikä niihin tavoitteisiin pääsy vaadi välttämättä mäkijuoksua, intervalleja tai muuta luukutusta.

10-12 viikon harjoitusohjelmat ovat viime hetken heränneille. Jos tietää jo nyt, että haluaa juosta keväällä kovaa, kannattaa suunnitella 32 viikon ohjelma!

Link to comment
Share on other sites

10-12 viikon harjoitusohjelmat ovat viime hetken heränneille. Jos tietää jo nyt, että haluaa juosta keväällä kovaa, kannattaa suunnitella 32 viikon ohjelma!

Tämähän tässä aloittelijana mietityttää: kesän juoksut on juostu tuloksellisesti (kop, kop, yksi kisa vielä juoksematta) ensin omatekoisella ja sen jälkeen Sepon ohjelmalla, mutta tuo talviharjoittelu on vielä täysin auki. Jotakin ohjeita löytääkin eri lähteistä: lähinnä pk-vauhtia ja nousujohteisesti sekä erilaisia viikkoja vuorotellen niin että korkeimmat kilometrimäärät vastaavat sitä ensi kesän harjoitusohjelman kovimpia määriä. Mutta muuten tuntuu, että enemmän löytyy kieltoja ja varoituksia: älä juokse liian kovaa, älä unohda lepoa, jne.

Jonkinverran keskustelua palstalla ollaankin jo syksyn myötä tästä käyty, mutta lisää ideoita ja ajatuksia tuollaiselle 32 viikon suunitelmalle lukisi mielellään!

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen ajatus tuollainen 32 viikon ohjelma. Kuten jo tuossa aikaisemmin totesin omasta talvikauden ohjelmasta, perusajatus on pitää kunto nousujohteisena. Oon miettinyt vähä sellaista että sulan maan aikana vielä harjoittelussa on juoksulenkkien kaikkia eri variaatioita, mutta kun liukkaammat kelit alkavat niin jätän Intervallit ja Vk lenkit pois. Sykevaihtelua harjoitteluun saa talven aikana hiihtäen ja pallopelejä pelaamalla. Jos lunta sattuu tulemaan kuten viime talvena niin hiihtoon vois panostaa myös vähän enemmän ja mahdollisesti käydä jossain hiihtotapahtumassakin kokeilemaan miltä meno maistuu.

Näillä korkeuksilla pyörätiet sulaa yleensä huhtikuun alkupuolella ja sillois voi juoksuharjoittelussa taas ottaa mukaan vedot ja vk lenkit. Eli talvikauden juoksut on pk lenkkejä. Yleensä sitten huhtikuun lopussa ja toukokuun alkupuolella tulee käytyä joku lyhyemmän matkan juoksutapahtuma niin silloin näkee vähän vauhdin suhteen missä mennään. Ensi kevään tavoite puolikkaalle on 21.5.2011 oulun terwassa, siellä täytyis taas omaa ennätystä parantaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy