Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palautuminen puolikkaalta maratonille


stoki
 Share

Recommended Posts

Kaipaisin kokeneempien juoksijoiden mielipidettä seuraavanlaiseen kysymykseen:

Kuinka kauan arviolta menee puolikkaalta täydelliseen palautumiseen? Tai oikeastaan, kuinka monta viikkoa pitäisi olla puolikkaan ja maratonin välillä taukoa?

Ensi vuonna olisi tarkoitus lähteä juoksemaan Tukholmaan maratoni ja sitä ennen olisi suunnitteilla käydä kokeilemassa myös puolikkaan ennätyksen parantamista. Itselle sijainnin ja ajankohdan puolesta sopisi joko Helsinki City josta on kolme viikkoa Tukholmaan tai sitten Ideapark-juoksu Lempäälässä josta on kaksi viikkoa Tukholmaan. Nyt mietiskelin, riittääkö tuo kaksi viikkoa vielä palautumiseen maratonille? Kolme viikkoa luulisi riittävän, mutta meneekö silloin arvokasta treeniaikaa hukkaan puolikkaalta palauttelun takia?

Mielipiteiden tueksi pohjatiedoista sen verran, että ikää on ensi keväänä 30v ja juoksuharrastusta takana puolitoista vuotta eli kaksi kesää. Kuitenkin urheilua ja liikuntaa olen harrastanut koko ikäni, joten siinä mielessä pohjat on ihan kohtalaiset. Puolikkaan ennätys 1:41 on vuoden takaa syksyltä, tosin sen jälkeen en ole sitä koittanutkaan parantaa, kun tänä kesänä ei osunu omien aikataulujen kanssa yhteen yksikään potenttiaalinen puolikas. Neljännes matka (10,55km) tuli tänä kesänä juostua n. 43:30. Maratoneja on takana kaksi, molemmat tältä kesältä, josta ensimmäinen tuli juostua nautiskellen läpi ja jälkimmäinen omien kykyjen mukaan tässä loppukesällä 3:28:30. Tämän maratonin puolikkaan aika oli 1:41, joten nykykunto puolikkaalle on varmaan jossain alle 1:40 ajassa.

Link to comment
Share on other sites

Luulen, että 3 vkoa olisi optimaalisin aika. Jos on enemmän aikaa niin haittaa maraharjoittelua. Itselläni ihan sama tänä vuonna, kun en päässyt harjoittelemaan muutenkaan, joten tuli 4vkoa väliä.

Tuota kahden viikon väliä pidän vähän riskialttiina. Jos tulee jotain mietoa jalkaongelmaa niin siinä on aika vähän aikaa toipua.

Link to comment
Share on other sites

Minusta saat elävän esimerkin lauantain jälkeen 2 viikon riittävyydestä. Juoksin 11.9 levillä puolikkaan ja vedin siinä juoksussa kaikki mehut irti mitä miehestä lähti ja viikon päästä juoksusta en ollut palautunut juoksusta. Nyt lauantaina juoksen kiimingissä ja palaan juoksun jälkeen raportoimaan tuntemuksia tähän ketjuun. Nyt olo tuntuu täysin palautuneelta, mutta lauantai sen näyttää..

Link to comment
Share on other sites

Kiitos jo näistä mielipiteistä!

Molemmista ehdit palautua Tukholmaan, kunhan et vaan innstu tuossa välissä enää hirveään reenaamiseen.

Joo näin olin ajatellutkin, että jos 2 viikkoa ennen juoksee niin loput kaksi viikkoa menee vain palautellessa ja herkistellessä.

Tuota kahden viikon väliä pidän vähän riskialttiina. Jos tulee jotain mietoa jalkaongelmaa niin siinä on aika vähän aikaa toipua.

Tätä itsekin mietin, että se riski siinä kyllä on jos joku paikka kipeytyy, että aikaa toipumiseen on vähän. Toisaalta ainakin toistaiseksi (kop, kop) on aika hyvin säästynyt juoksuissa kaikilta rasitusvammoilta.

Minusta saat elävän esimerkin lauantain jälkeen 2 viikon riittävyydestä. Juoksin 11.9 levillä puolikkaan ja vedin siinä juoksussa kaikki mehut irti mitä miehestä lähti ja viikon päästä juoksusta en ollut palautunut juoksusta. Nyt lauantaina juoksen kiimingissä ja palaan juoksun jälkeen raportoimaan tuntemuksia tähän ketjuun. Nyt olo tuntuu täysin palautuneelta, mutta lauantai sen näyttää..

Loistavaa! Näitä kommentteja odotellessa. :)

Itselläkin oli kyllä jo vajaan viikon jälkeen tuosta omasta maratonista kaikin puolin ihan hyvä olo, jalat tuntui tuoreilta ja olo oli pirteä. Joten sitä mielessä tuo kahden viikon palautumisaika ei kuulosta itsestäkään mahdottomalta.

Link to comment
Share on other sites

Tätä itsekin mietin, että se riski siinä kyllä on jos joku paikka kipeytyy, että aikaa toipumiseen on vähän. Toisaalta ainakin toistaiseksi (kop, kop) on aika hyvin säästynyt juoksuissa kaikilta rasitusvammoilta.

Ei aina rasitusvammoja, mutta voi tulla joku inhottava kramppi. Mulla kävi keväällä niin, että n. 3vkoa ennen maratonia tuli ratavedoissa joku takareiteen. Se meni niin etten pystynyt juosta yhtään. Vedin ensin pari kasisatasta, sitten muutaman kuussatasen ja päälle nelisatasia, joissa yhdessä sitten napsahti. Se ei olisi ollut kahden viikon päästä vielä varmaankaan juoksukunnossa, mutta 3 vkoa riitti hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Noniin kaksi esimerkkiä tarjota: Itselläni palautuminen ei ollut tapahtunut lähellekään 2 viikossa ja jipijii paranteli enkkaa lähes 5min 2 viikkoa puolikkaan jälkeen. Jos pystyy juokseen puolikkaalla tai kovalla lenkillä jalat alta kuten itse pystyn niin ei kannata ainakaan täysillä juosta puolikasta 2 viikkoa ennen. Jos taas palautuu nopeasti niin näköjään 2 viikkoa riittää hyvin..

Link to comment
Share on other sites

Noniin kaksi esimerkkiä tarjota: Itselläni palautuminen ei ollut tapahtunut lähellekään 2 viikossa ja jipijii paranteli enkkaa lähes 5min 2 viikkoa puolikkaan jälkeen. Jos pystyy juokseen puolikkaalla tai kovalla lenkillä jalat alta kuten itse pystyn niin ei kannata ainakaan täysillä juosta puolikasta 2 viikkoa ennen. Jos taas palautuu nopeasti niin näköjään 2 viikkoa riittää hyvin..

Paljon kiitoksia näistä "testituloksista"! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy