Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kannattaako uintia harjoitella?


artturi
 Share

Recommended Posts

Jos ei ole tavoitteena kilpailla ihan Suomen huippujen tasolla, niin kannattaako uintia harjoitella lainkaan? Jos omaa kohtuullisen uintitaidon ja ei kilpaile peesivapaissa kisoissa, niin onko uintiharjoittelusta mitään hyötyä? Nämä kysymykset heräsivät itselläni, kun kokeilen viime viikolla uimahallissa uintikuntoani. Viime talvena en uinut kertaakaan uimahallissa ja menneenä kesänä uin järvessä yhteensä noin 2 km kroolia. Näinollen voi sanoa uintiharjoittelun viimeisen vuoden aikana olleen olematonta. Kun nyt sitten kokeilin uida yhden kilometrin sellaista vauhtia, mitä jaksaisin uida suurinpiirtein tunnin ajan, niin aikaa kului 19,5 minuuttia. Kun kaksi vuotta sitten harjoittelin talven 1-2 kertaa viikossa uintia, niin ajat samalla teholla olivat noin 18 minuutin luokkaa. Eli koko täyden matkan triathlonin matkalla häviäisin harjoittelemattomana noin kuusi minuuttia kohtuu harjoitteluun nähden. Kannattaako tuon kuuden minuutin vuoksi ajaa 25 kilometrin päähän uimahalliin 1-2 kertaa viikossa uimaan? Jos tuonkin ajan käyttää juoksun ja pyöräilyn harjoitteluun, niin tuloksena on varmastikkin parempi loppuaika triathlonissa. Pelkästään ajomatkoista saisi puolitoista tuntia "ylimääräistä" harjoitteluaikaa viikossa . Meikäläisen harjoittelu on tällä hetkellä sen verran laiskan puoleista, että lihakset eivät varsinaisesti kaipaa monipuolisempaa treeniä. Ehkä sitten kun saan itseni useammin lenkille, niin silloin uinnilla saa kokonaisrasitusta kovennettua ilman loukkaantumisriskiä.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni ei myöskään ole aikomusta saada triathlonista leipää itselle ja perheelle vaan motivaattori treenaamiseen löytyy lajin monipuolisuudesta ja ennenkaikkea siitä että se on kivaa. Yksi lajin suola on juuri se että VOI harjoitella monipuolisesti ja yhdistää eri osa-alueet sitten yhdeksi onnistuneeksi suoritukseksi. Jos uiminen ei maistu eikä siinä halua kehittyä niin olisikohan Duathlon enemmän lajisi?

Treenaa uintia vaikka sen vuoksi että saisit siihen enemmän taloudellisuutta, jotta voisit sitten laittaa enemmmän paukkuja itse fillarointiin tai juoksuun, jossa se kilpailu varsinaisesti vasta alkaa (ainakin itsellä). Uinti jakaa muutenkin kehon kuormitusta jaloilta yläkroppaan ja vahvistaa niitä keskivartalon lihaksia, jotka jeesaavat kovasti myös fillarin selässä kuin juoksussa.

Link to comment
Share on other sites

Luulen että artturi uinti kulkisi lopulta nopeamminkin kuin 18min/km jos jatkaisit tuota harjoittelua. Noin satunnaisesti tehtynä siitä ei tosiaan varmaan paljon ole hyötyä uintiajan kannalta. Toisaalta olisi liian yksinkertaista sanoa että tuosta uinnista ei ole mitään hyötyä koska se kuitenkin harjoittaa koko kehon lihaksia ja hengitys-ja verenkiertoelimistöä aiheuttamatta suurta rasitusta jaloille. Ts. siitä uimisesta voi olla kuitenkin hyötyä muidenkin lajien, palautumisen ja vaikkapa niska-hartiaseudun jumien kannalta. Tietysti jokaisella on omat tavoitteensa mutta itselleni harrastajana tuo loppuaika ei välttämättä ole ykköstavoite vaan omien taitojen kartuttaminen ja onnistumisen elämykset.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Voi olla, että jos jatkaisit tuota neljälle kilometrille sopivan tuntuista uintia sen 4 kilometriä, niin silloin uintiharjoittelun totaali puute vaikuttaisi enemmän, kuin tuon ensimmäisen kilometrin aikana. Etenkin uimattomuus voisi kostautua pyöräilyssä ja juoksussa. Kerta viikossa uintia ei kyllä sinun uintivauhtia paljon paranna, mutta kuten onceagain sanoi niin uinti harjoittelulla saat uintiin helpoutta ja taloudellisuutta, joka palkitaan myös pyöräilyssä ja juoksussa. Jos aika on tiukoilla, ja et halua kuluttaa aikaa hallille ajoon, niin kannattaa käydä uimassa vaikka kerran viikossa, ja uida silloin vähän enemmän kilometrejä, esim. 4-5 km. Toki noin vähillä kerroilla uinti on ainaista tervanjuontia, mutta se yksikin harjoitus on parempi kuin ei mitään. Itse olen vähän samassa tilanteessa oman uintini kanssa. Olen käynyt uimassa yleensä vain pari kilometriä viikossa, jolloin uintikuntoni on koko ajan melko surkea, mutta tuo vähäinenkin uinti pitää jotenkin yllä kykyä aloittaa määrällisesti enemmän uintiharjoittelua. Nyt olen parina viikkona uinut noin 10 km, ja uintivauhti on parantunut noin 30-40 sek./km, mutta kyllä se vieläkin on aika vaikeaa.

Uinti on siinä mielessä aika karu laji, että altaassa pitäisi viettää aika paljon aikaa, jotta treenaaminen eri tehoalueilla olisi "helppoa" tai siis ylipäänsä mahdollista. Nyt kun olen uinut esim. 1500 m 22 min 30 sek., eli 1.30/100 m vauhtia, niin pulssi on lopussa vain noin 130, mutta kun lajinomaista voimaa ei ole, niin paljon kovempaa en edes pääsisi. Kun yleiskunto on hyvä juoksun kautta, niin pulssi ei voimattomassa uinnissa nouse. Alhainen pulssi osoittaa, että uinnissa on paljon piiloreserviä, jonka esille ottaminen vaatisi vaan lisää lähes jokapäiväistä uintitreeniä. Pääosin kelaamista, mutta myös kovempia sarjoja. Eikä tässä tilanteessa auttaisi yhtään se, että hankkisin voimaa punttisalilta ja kuvittelisin, että sillä tulee uintiin lisää vauhtia ja helppoutta. Tuo lajivoiman puute on nimenomaan sellaista, joka kehittyy vain uimalla.

Jos kuitenkin päätät olla syksyllä ja talvella uimatta, niin sekin auttaa paljon, jos teet parin kuukauden uintijakson keväällä hiihtokauden päätteeksi esim. huhti-toukokuussa. Tuo tarkoittaa esim. 3 kertaa viikossa uintia. Tämä jakson jälkeen sitten 1-2 järviuintia/viikko aina kisaan asti.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Itselläni menee hiukan erilailla tilanne ton uinnin harjoittelun suhteen, vuoden vaihteessa uimataitoni oli luokkaa "200m koiraa", touko-kesääkuun vaihteessa pystyi altaassa kroolaamaan 2.3 km/h -vauhtia, nyt menee jotain 2.5 km/h.

Minulla ei triathlon(mikään järkevänpituinen matka) olisi alkuvuoden uimataidolla ollut mahdollinen, ja itse olisin hyvin tyytyväinen, jos johonkin tuollaiseen km/19.5 min -vauhtiin pääsisin esim. ensi kesään mennessä..

Uinnissa pätee ehkä muita lajeja enemmän se, että kun hyvän tekniikan on kerran oppinut, se säilyy vaikka sitä ei aktiivisesti teekään, kun taas pyöräilyssä ja juoksussa jotka on enemmän kuntolajeja, treenin vähentyessä ja sen yötä kunnon laskiessa myös tulokset laskee enemmän.

Uimahallimatkoista:

Jos sinne uimahallille kulkee polkupyörällä, ei mene se "ajomatka" hukkaan vaan toimii pyörätreeninä?

Link to comment
Share on other sites

Jos vaikka minuutin satasella alittanut uimari on pari vuotta kokonaan pois altaasta, niin hänen uintinsa voi veden päältä näyttää ihan hyvältä, ja 50 metriä voi kulkea aika kovaakin, mutta siihen se riemu päättyy. Tuon hyvän alun jälkeen alkaa lajivoiman puute haittaamaan, ja vedenalainen tekniikka huononee hyvin pian, kun etenkin alkuveto menee harakoille. Sellaista liikerataa ja lajivoimaa, jolla vapaauinnin alkuveto otetaan kyynärpää korkealla, ei oikein pysty harjottamaan muuten kuin uimalla. Sitten kun alkuveto tippuu, niin vauhtikin alkaa hidastumaan ja kroppa ehkä myös kyntää syvemmällä. Kilometrin kohdalla voi olla jo varsin sippi, vaikka yrittäisi uida rauhallisesti. Käännöksissäkin loppuu happi, eli hyvä liukukin jää vajaaksi, kun on pakko tulla pintaan. Sanoisin, että uinnissa huomaa kaikkein nopeiten sen, jos on pois altaasta. Ihan huippu ei voi montaa peräkkäistä välipäivää pitää, ettei sitä välittömästi huomasi. Juoksussa on minusta enempi niin, että jos edes kävelee jonkin verran, niin viikon tauko ei vielä ole mitenkään mahdoton. Kyllä juoksussakin alkaa tietenkin kunto laskemaan, ja mitä kovempi on kunto, niin sitä nopeammin tauon negatiiviset vaikutukset huomaa, etenkin aa-alueen kyvyt häviävät nopeiten. Varmaan riippuu myös henkilöstä ja muista harrastuksista se, mitkä ominaisuudet juoksutauolla eniten huononevat.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on oikeastaan vähän sama tilanne uintivauhdin suhteen kuin Artturilla. Jotta pystyisin parantamaan nykyistä matkavauhtiani 15 min/1000 m, puolellatoista minuutilla, eli 13.30/km vauhtiin, niin se vaatisi huimasti uintitreeniä, ja olisi vain noin 6 minuutin ero täydellä matkalla. Saman 6 min ja enemmänkin voisin todennäköisesti saavuttaa sillä, että satsaisin senkin uintiajan pyöräilyyn. Mutta olen melko vakuuttunut, että jos lähtisin nykyisellä uintikunnolla täyden matkan kisaan, niin tuo uintiosuus vaikuttaisi huomattavasti pyöräilyä ja juoksua huonontaen, eli kyllä kaikissa lajeissa olisi hyvä olla jonkinlaista kuntopohjaa jos haluaa tehdä "ehyen" suorituksen.

Link to comment
Share on other sites

Itseasiassa uinti ei ole mulle mitään tervanjuontia, vaan uimattomuus liittyy enemmänkin elämäntilanteeseen, jossa aikaa ei tunnu helposti löytyvän uimiseen. Tai lopulta kysymys on ehkä laiskuudesta, sillä jos oikeasti olisi halua harjoitteluaikoihin, niin kyllä sitä varmaan löytyisi.

Meikäläisen uintitekniikka ei ole mitenkään loppuun hiottua, sillä minkäänlaista kilpauintitaustaa mulla ei ole. Ainoastaan lapsuudessa mökillä vietetyt kesät ovat kehittäneet tekniikan keskiverto suomalaista paremmaksi. Joten pitempikään uintitauko ei varmaan olennaisesti heikennä mun olematonta tekniikkaa.

Link to comment
Share on other sites

Eikö asiaa voisi ajatella niinkin, että onko triathlon oikea laji jos ei uinnista nauti niin paljoa, että treenaisi uintia ihan vaan sen takia, kun siitä nauttii.

Kun on kolme lajia, niin monella joku niistä kolmesta tai jopa kaksi ole hieman sellaista pakkopullaa? Mutta toisaalta jos sitä huonointa/ikävintä lajia treena paljon, niin sekin saattaa muuttua rakkaammaksi.

Link to comment
Share on other sites

niin kannattaa käydä uimassa vaikka kerran viikossa, ja uida silloin vähän enemmän kilometrejä, esim. 4-5 km.

Miten joku jaksaa uida noin pitkän matkan? Itse uin kerralla 1000m, siihen menee ehkä 30min. En lopeta sen takia, että olisin väsynyt, vaan siksi, että se tuntuu jotenkin tylsältä uida aina sitä samaa väliä edestakaisin. Mielummin sitten kaksi kertaa viikossa se kilsa kuin kerran viikossa kaksi kilsaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy