Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Punttia ja lenkki + rasvanpolttoo


Zubrus
 Share

Recommended Posts

Heips kaikki juoksufoorumilaiset taas kerran pienen tauon jälkeen palaan tänne häritsemään....

Jees elikkä olen Lahden suunnalta 20 vuotias pojankloppi , joka jo monta kuukautta sitten pähkäili oman kuntonsa parissa täällä ja käteen jäikin jotain mutta nytten sitten asioita on jäänyt kaivertelemaan joten päätin uudestaan tulla neuvoja kyselemään viisaimmilta... Aiheena tällä kertaa on puntti , talvilenkkeily ja rasvapoltto/laihtuminen.... Voisin tässä kertoa taustoistani jotka eivät ole kovin suurenmoiset :)

Taustat

eli aloitin koripallon pelaamisen toisella luokalla kaverieni painostuksen ansiosta. ensimmäiset vuodet menivät nopeasti lajin ja koulun parissa kunnes sitten ammattikouluun asti pelasin korista jolloin taakka sitten koulun ja harrastuksen parissa alkoi olla painava joten päätin lopettaa koriksen. Paino kuitenkin nousi koriksen aikana kun treenien jälkeen maistui ruoka ja sitä sit syötiin sipsistä lihikseen mitä vain nopeasti sai tehtyä jonka jälkeen pehkuihin tai koneelle.... vietin monet vuodet myös koneellakin joka oli yksi syy painon nousuun mutta paino räjähti käsiin kun ammattikoulu alkoi ja koris loppui. sitä istuttiin joka tauolla munkilla ja kahvilla kahviossa ja aamullakin oli pakko ottaa herkkui , tuohon lisätään vielä lähikaupassa syödyt ruuankorvikkeet. paino nousi kolmessa vuodessa 102kilosta aina 132kiloon jonka mittasin 4.6.2009 ja 6.6.2009 eli 30kiloa 3.5vuodessa :o olin itsekki hämilläni käytin koulussa pukua kokoa 62 ja limut ja herkut maistuivat siihen tahtiin että

4.6.2009 päätin tehdä muutoksen ekana tavoitteena oli 5kilon tiputus , tämä onnistui jonka jälkeen päätin saada painon 122kiloon eli 10kilon pudotuksen. tämäkin onnistui mutta sitten ratkesin syömään herkkuja ja paino nousi takaisin 132kiloon. No ei siinä mitään ostin töihin hanna partasen keittokirjan ja tein sen mukasta ruokaa töihin seuraavan kuukauden ja aloin liikkumaan aluksi latasin ja tulostin porin liikuntaviraston liikuntaohjelman 10kilometriä juoksua 12viikossa, mutta voitten kuvitella ettei 132kilon painolla jaksanut hölkätä edest minuuttia ja polvet oli kovilla joten päätin aloittaa kävelyn aluksi kävelin 3.5kilometrin lenkkejä ja viikonloppusin 9kilometrin joskus jopa 2kertaa... omistauduin täysin laihdutukselle ja työni loputtua 9.8 päätin että en töitä hae vaan vedän lenkkiä 2x päivässä ja omistaudun kokonaan vain laihdutukselle... Tuli sitä sitten liityttyä kiloklubiinkin ja kirjattua gramman tarkkuudella ruokia ylös.

päivät kuluivat 1700-2000kalorin tarkalla määrällä ja tulostakin oli syntynyt. 10kiloa tiputettuani lokakuun alussa lokakuun alkuun mennessä laitoin kaiken peliin koska paineet ennen armeijaa olivat kovat.... tahdoin painoksi ennen armeijaa 110kg. aloin liikkumaan entistä kovempaa ja kyllä sen kävellesäkin huomasi 5.5kilometrin lenkki alottaessani 1h 12min nopeimmillaan 43minuuttia... siinä sitten paineltiin läpi loka , marras ja jouluukun pakkasten olin päättänyt että oli pakkasta kuinka paljon hyvänsä lähden lenkille jotta saavutan unelmani. no päivät kuluivat ja 11.1.2010 tuli ja armeijassa sitten punnittiin paino jota olikin 111.6kg. en todellakaan ollut pettynyt koska olin laihtunut 20kiloa puolessa vuodessa.

armeijassa sitten kuvioon astui kaikenlaiset liikunnat ja olin toiveikkaana mukana kaikessa liikunnassa mitä vain oli sisätiloissa... kokeilin juosta talvella muitten perässä mutta ei vain pystynyt... aina kun alkoi juosta tuntui että ei saa henkeä ja oksensin. sain vapautuksen ulkoliikunnasta (juoksusta/hölkästä) päivät kuluivat ja tuli maaliskuu jolloin sitten testasin yksikseen hölkkäillä , aluksi tuntui etten saa henkeä mutta se meni heti ohi päätin jutella vielä lääkärin kanssa joka antoi luvan aloittaa hölkän muitten kanssa. Päätin siinä sitten aloittaa kuitenkin maltillisesti joten hölkkäilin omaa vauhtia vain liikuntakoulutus siirtymiset jotka yleensä olivat vain 2-300 metriä. toukokuussa. päätin kokeilla sitten 5.8kilometrin lenkkiä josta saa liikuntapisteitä hölkkäsin noin 200metrin pätkän jonka jälkeen kävelin loput parin päivän päästä sain kaveri mukaan ja juoksu tuntui mukavalta. joten matkahan siitä sitten piteni päivä päivältä ja heinäkuussa juoksin jo ekan 9kilometrin lenkin. painokin oli tippunut samassa ryskeessä 87kiloon. siinä se sitten on pysynyt ja lenkkeily muuttui heinäkuussa punttiin joten en ole sen jälkeen oikeastaa hölkkäilly kuin liikuntakoulutuksissa.

coopperrissa juoksin 2350metriä 570metriä paremmin kuin alussa joten olin tyytyväinen aloitin salilla käymisen kiinteytymisen takia. ajattelin että niillä tiedoilla ja taidoilla jota olen tämän 45kilon ja reilun vuoden laihdutuksen aikana saanut saan itseltäni painoa pois ja rasvaa poltettua. mutta paino onkin heitellyt herkuttelun takia 87-92kilon välissä mutta olen päättänyt laihduttaa 80kiloon jonka jälkeen vetäisin 5-10kilon bulkkikauden. eli niinkuin huomaatte olen urheiluhullu välillä liikaakin jos syön epäterveellisesti niin tulee helvetin paha olo ja alkaa suoraan sanottua vituttamaan.... ainoa vain että heti kun aloitin puntin reidet(63cm) on pysynyt samassa samoin lantio (106cm) ja vyötärö (97cm).

olen treenaillut viimeiset 2 kuukautta säännöllisesti 3-4x viikossa ohjelmalla:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2

-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2

-Etukyykky / kyykky / prässi x 3

-Reiden ojennukset / x3

-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2

-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2

-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3

- Ylätalja / leuanveto x3

- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3

- Koukistukset x 2

- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4

- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3

- rannekäännöt / kohautukset x2

mutta tulosta ei ole tullut tiedän että paino tippuu salilla miinuskaloreilla ja että rasvapalaa tasaisesti.... perus paskaa mitä on tullut luettua lehdistä pakkikselta ym sivuilta ja lehdistä. ainoa ongelma on että en saa läskireisiäni mahaa ja persettä yhtään pienemmäksi onko kellään neuvoja? Armeijaa olisi jäljellä sen 30päivän verran jonka jälkeen aloitan salilla käymisen 4-5kertaa viikossa. myös ehkä juoksu astuu kuvioihin kenties vielä armeijan aikana , jos vain joku voi neuvoa miten kannattaa se hoitaa treenailun lomassa. ongelmana on että armeijassa voin käydä salilla ma-to lenkillä aina ma-to la-su viikonloppusin mahdollisuus harrastaa paljon muutakin koska olen kotona eli nyt kaipaan apuja miten sana perseeni reiteni ja mahani pienemmäksi laitan kuvan vielä tuohon alle josta näette ruumin rakenteeni jos se vaikka auttaisi

kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea tämän pitkän selostuksen/vuodatuksen. nyt laitan vielä sen kuvan kehiin.

post-9629-14304184876817_thumb.jpg

eli painoa tuossa sen 87-90kiloa ei tietoa koska en ole päässyt puntariin 2 viikkoon.... pituutta on se 186senttimetrin verran. kiitos kaikille jotka voivat neuvoa ohjelman teossa ja parhainta olisi kenties valmiin pohjan teko viikonpäiville :)

Link to comment
Share on other sites

Kun paino on ollut reilusti yli satasen, ovat iho ja muut kudokset venyneet. Siinä voi olla yksi syy siihen, että maha ja perse tuntuvat roikkuvan edelleen. Olet kuitenkin niin nuori, että sinulla on hyvät mahdollisuudet ihonkin palautumiseen. Ei nyt ehkä niin piukaksi kuin ,jos ei ollenkaan olisi ollut ylipainoa, mutta varsin siistiin kuntoon kuitenkin. Kärsivällisyyttä siis.

Hyvä keskivartalon ryhti auttaa paljon. Siis vatsoja. Kannattaa tehdä perinteisen vatsarutistuksen (vaikuttaa eniten ylävatsaan) myös alavatsaa ja syviä vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä.

Link to comment
Share on other sites

eli miten duunaisitte salia kun tosiaan salilla kerkeen käydä seuraavat 4 viikko ma-to ja lenkkii ma-to ja la-su puolimara tais treenit olla Ma: lepo

ti: treeni 30min

ke: lepo

to:lepo

pe: 45min

la:lepo

su: 70min

noin ne suurin piirtein menevät joka viikko elikkä minkälainen treenailu olisi parasta. ongelmiakin löytyy jonkun verran muummuassa hartiat/olkapäät kipeytyy yli 7kilsan lenkeillä vaikka annan käsien heilua 90 asteen kulmassa vapaasti... toinen on lantion kohdilla oleva kipu joka esiintyy siinä 7-8kilsan kohdilla olisiko kenelläkään neuvoja näihin vaivoihin?

Link to comment
Share on other sites

Tuolla on keskustelua punttireenistä ja hyviä neuvoja 226:lta joka tietää mitä puhuu. http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?18102-Punttikuuri

Sivulla 4 löytyy oma punttireeni runkoni. Itse suosin perusliikkeittä.

Jalkoja ei kannata tehdä kuin kerta viikkoon, äläkä silloinkaan tee ihan loppuunasti, muuten et ehdi palautuun lenkkien ohessa. Kertoja nyt voi sinulla olla 3-4 tunteen mukaan, mutta muista nyt pitää ainakin yksi lepopäivä viikossa. Välillä voit yhdistääkkin nuo reenit, eli vaikka ensin puntii ja päälle tuo lyhyt 30min lenkki. Tai vielä parempi jos mahdollista, niin juosten salille (lämmittely) ja puntin päälle sitten tuo lenkki.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy