Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Paras auto ulkoilijalle / liikkujalle / urheilijalle ..?

MarkoA
 Share

Recommended Posts

Älkääkä sanoko, että ei urheilija autoa tarvitse. Muuttakaa itse tänne kauas niin tiedätte mihin sitä tarvitaan ;)

Eli ihan mielenkiinnosta kyselen. Heittäkää kokemuksia, arvioita tai muuten vain ajatuksia. Taka-ajatuksena on ikäänkuin käytännöllinen auto liikkujalle. Ei siis urheiluautoa.

Pyöräilijät kehuu Skoda Roomsteria tai Citroen Berlingoa. No, ei ihme kun kurkkaa sisään noihin autoihin. Kajakkiporukat näyttää suosivan pitkiä farkkumallin autoja. Juoksutapahtumissa ei ole mitään stereotyyppi-autoa nähtävillä mun mielestä. Maastopyöräkisapaikalla näkee usein maastoajoneuvoja. Hiihtopaikoilla on nelivetoja. Ja niin edelleen. Jatketaan tästä, mikä se on/ois hyvä kulkine? Mulla on mielipide myös, mutta sitäpä en vielä kerro ;)

• Replies 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itse olin saman kysymyksen edessä puoli vuotta sitten. Tarve on kuljetella toisinaan jopa kolmea fillaria ja matkustajaa matkatavaroineen.

Aattelin että olisi mukava saada fillarit sisätiloihin suojaan pölyltä ja kuralta kisareissuilla.

Itse päädyin Peugeot 307SW malliin.

Siinä etuina oli se että takapenkit saa yksi kerrallaan alta 10 sekunnin pois tai takaisin paikoilleen. Sen jälkeen maantiefillari (ainakin koko 52) mahtuu kokonaisena sisään jos laskee satulan tai ottaa etukiekon irti. Itse suosin tuota satulan laskemista jos on kaikki kolme filoa mukana niin ei ole irtokiekkoja tilaa viemässä muilta matkatavaroilta. Eli muunneltavuus oli mulla se juttu mihin kiinnitin huomiota.

Tietty jos olisi hommanut isomman auton niin ei olisi tarvinnut niin säätää, mutta ei mikään laivakaan oikein kiinnostanut.

Rookie

Hilux tai joku vastaava oikea neliveto. Niihin kun saa nykyään kovia lavakatteita (myös lukittavia), niin toimivat ikään kuin varsinaiset pakut. Nostokorkeus lavalle on tietysti korkeampi, mutta maavaraa on enemmän kuin pakuissa. Eikä tarvitse pelätä että tavaratilan melu kantautuisi ohjaamoon. Pitkän lavan haitta = kaksipaikkainen ohjaamo. Ei siis perheautoksi.

Maastossakin pääsee hyvin, kiitos hitaan nelivedon ja nappikäyttöisen takatasauspyörästön lukon. Citymaasturit ym. jää jauhamaan yhdellä renkaalla tyhjää.

Hyvää juttua, kiitos! Lähteekö ne Pösön takapenkit tosiaan ihan irti, siis että ne voi kantaa ulos autosta? Mielenkiintoista. Ei ole kovin montaa ns normifarkkua joissa tuo onnistuu. Sinällään harmi, koska sillä saa nimenomaan sitä pystysuuntaista tilaa. Näissä selkänoja-kaatuu malleissa kuten mulla, ei sitä tilaa ole niin paljoa, että pyörä menis pystyssä sinne. Ei vaikka ottais etukiekon pois tai laskee istuimen. Juuri tuo pyörän likaantuminen tuli tänäkesänä vahvasti vastaan kun ajeltiin "tuhansia" kilsoja pyörät katolla. Melkoista hyttys/kärpäs/ampiais möhnää oli pyörät täynnä reissujen jälkeen.

Olen tässä silmäillyt eri autojen esitteitä siinä mielessä, että kun seuraava vaihto tulee (ehkä n. pari vuotta eteenpäin) niin ei haittaa vaikka asiaa ois selvitellyt jo etukäteen perinpohjin. Ja mikään ei ole niin arvokasta tietoa kuin käyttäjien kokemukset. Yhtenä vaihtoehtona olen pyöritellyt jopa ihan pakettimalleja, Transporter, Hiace jne. Tai sitten jotain VW Caddy maxi kokoluokan autoja. Vaikeusastetta nostaa tosin toive automaattivaihteistosta...

Ja tällä nykyisellä "sveitsin armeijan linkkarilla", eli Subaru Outbackillä olen tottunut 20cm maavaraan ja nelivetoon. Eli aina on päässyt sinne minne autolla nyt yleensä voi olettaa pääsevänsä (ja vielä poiskin sieltä) ja samaten parkkitilaa on löytynyt jokapaikassa, kun ei tarvitse pikku pientareita jne kovin pelätä.

Toki ihan "reissuauton" hommaaminenkaan ei täysin pois-suljettu vaihtoehto ole. Joku entinen taksi-paku ja sieltä hieman penkkiä pois, niin ois retkeilyautona aivan ok. Ei toisaalta ole mitään hajua mitä tuollaisen puolimiljoonaa ajetun koslan ylläpito käytännössä on...

TapuK, Hilux on oikeastaan pois suljettu juuri kaksipaikkaisuuden vuoksi. Tai niin no, onhan se pitkä malli, joka maksaa muutamia tuhansia euroja enemmän veroa.

Nelivetoisuus tosiaan on semmonen juttu, että kun siihen tottuu niin siitä ei halua luopua. Varsinkin kun tulee usein kuljettua tuolla huonommilla teillä jne.

Ja vaikka niitä aina mollataan niin huonoinkin auttaja nelivedon tapainen + hieman lisämaavaraa, on melko iso etu verrattuna etu, saatikka takavetoiseen.

Niin, ja Subaruhan ei jää yhdellä renkaalla sutimaan :D

Mulla on avoauto. Ei se ole yhtään vähemmän käytännöllisempi kuin mikään muukaan auto. Ainakin paras mahdollinen auto juuri minulle. Pitää olla vain riittävän iso tavaratila, johon mahtuu matkalaukku myös silloin kun katto on alhaalla. Tosin menen urheilukilpailuihin myös moottoripyörällä tai nelivetofarkulla riippuen tilanteesta ja vuodenajasta. En ota ketään ikinä kyytiin, koska en tykkää ajella porukassa. Niin ja on mulla hikiautokin. Sellainen pieni kirppu, joka tuli kerran vaihdossa, kun myin yhden autoistani ja siinä on niin pieni kone, etten tosiaan aja sillä kuin kauppaan palauttamaan pullot (joita ei viitsi parempiin autoihin laittaa) tai johonkin lähistön lenkkipaikalle (ei viitsi hikisenä istua muihin autoihin).

Jos on muija urheilijalla niin sanoisin, että hän pärjää kahdella tai kolmella autolla yhteensä muijan kanssa tai 2 autolla ja moottoripyörällä. Itse pärjäisin hätätilanteessa jopa yhdellä autolla ja moottoripyörällä.

Meillä Transporter bussi malli 1+8 hlö ja neliveto pitkä malli. Penkit saa helposti pois yksitellen tarpeen mukaan joten fillarit menee sisään heittämällä, vaatteita on mukava vaihtaa kun ei tartte olla polvet koukussa. Koskari mahtuu sisätiloihin (ei kovin liikenneturvallista) mutta retkikajakit täytyy köyttää katolle.

Penkeistä saa myös jonkinlaiset pedit mikä mahdolllisti auton rekisteröinnin retkeilyautoksi => halpa diesel-vero.

Ok, vanha rohjo on myös ja löpöä menee 9-10 l / 100 km eikä kiihtyvyyskään mitenkään häikäise mutta kun tuollainen nyt väkimäärän takia on niin olen huomannut sen kyllä käteväksi myös ulkoilmaharrastuksiin.

Hyvää juttua, kiitos! Lähteekö ne Pösön takapenkit tosiaan ihan irti, siis että ne voi kantaa ulos autosta? Mielenkiintoista. Ei ole kovin montaa ns normifarkkua joissa tuo onnistuu. Sinällään harmi, koska sillä saa nimenomaan sitä pystysuuntaista tilaa.

Joo, lähtee pois "juuria" myöden eikä jää mitään ulokkeita. Penkin voi tarvittaessa siirtää vaikka takaloosteriin, autohan on 7:lle rekisteröity joten siellä on lisäpenkeille paikat. Lisäpaikat posin ei ole mitään aikuisten paikkoja, ainakaan isojen.

Rookie

Lähteekö ne Pösön takapenkit tosiaan ihan irti, siis että ne voi kantaa ulos autosta? Mielenkiintoista. Ei ole kovin montaa ns normifarkkua joissa tuo onnistuu.

Katselin noita pösöjä minäkin viimeksi autoa vaihtaessa. Niitä oli erilaisia: nimenomaan SW-malleissa oli kolme erillistä irrotettavaa tuolia takanapenkkinä ja lasikatto. Sitten oli niitä perusfarkkuja.