Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aloittelevan lenkkeilijän treenaus puolimaratonille

annukka1
 Share

Recommended Posts

Tässä on nyt kuukaus juoksenneltu silleen aktiivisemmin, keskimäärin viikossa tullu juostua 10 km. Se on vähän, tiedän, mutta muitakin harrastuksia on suht paljon. Puolimaratonille olis kova halu lähteä vuoden päästä syksyllä (eli 2011) tai ehkä jo keväällä 2011.

Oon 17-vuotias tyttö, kymmenen kilometrin lenkki menee suunnilleen aikaan 1h 15min ja sen jälkeen on vielä sellanen olo ettei oo ihan vedetty konetta loppuun. Vikan kilometrin vedän yli 170 sykkeillä. Vuoden oon käyny spinningissä, bodypumpissa ja salilla.

Ja sit muusta harjoittelusta vähä infoa. Spinning, jossa käyn 2-3 krt/vko, menee keskimäärin sykkeellä 160-167. Kesto on yhteensä 45 min. Bodypump kestää tunnin (2krt/vko) ja salilla (2-3krt/vko) treenaan lähinnä voimaa. Sit on myös sellanen 30 min tehotreeni (1krt/vko), jossa avg syke jotain 167 luokkaa. Joten päiviä lenkkeilylle ei hirveesti jää, lauantai, keskiviikko ja maanantai on sellasia päiviä mille voi vielä lenkkiä sisällyttää.

Eli millasta treeniä (tai oikeastaan lenkkeilyä) mun kannattas tehdä että saisin syksyllä (/keväällä) alle 2,5h ajan tuosta puolimaratonista? Ja mites sitten lepopäivät?

Ja tiedän, että mun sykkeet on korkeat varsinkin lenkeillä, mutta puhe kulkee ihan hyvin vielä noilla 167 sykkeillä ja tunnin putkeen hölkkääminen onnistuu jopa 174 sykkeillä eikä olo ole paha :D Sekavaakin sekavampi viesti, mutta etteköhän saa selvää :D

Esim. tästä linkistä voisi löytyä jotain ajatuksia aiheeseesi liittyen :) Sinuna keskittyisin nyt juoksupuoleen ja jättäisin polkemishommat hiukan vähemmälle. Ehdit sitten palautuakin hyvin joka harjoitukselle. Itse lähtisin noudattamaan tuota jonkinverran juosseen ohjelmaa, kun kerta jo valmiiksi kympin lenkit sujuvat vaivatta!

Ja ei muuta, kuin kevyitä kilometrejä!

Muokattu

• 4 weeks later...