Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Jos löytyy muitakin espoolaisia, jotka miettivät, että missähän sitä olisi hyvä treenata polkujuoksua (esim. Vaarojen maratonille), niin epäilen, ettei kannata mennä merta edemmäs kalaan; viime syksynä juoksin jo muutamaan otteeseen Hanikan luontopolulla, mutta vasta toissapäivänä (tämän syksyn 1. lenkki tuolla) tajusin, että tuohan soveltuu mainiosti tähän harjoitteluun.

Luontopolun pystyy periaatteessa heittämään kokonaisena kierroksenakin, mutta jos haluaa, että koko ajan alla on teknistä polkua ja joko ylä- tai alamäkeä, niin kannattaa sahata tällaista pätkää edestakas: http://connect.garmin.com/activity/47134321 Mäkeä on paljon ja muutamissa paikoin niin jyrkkää, etten ainakaan minä pysty ylläpitämään edes hölkkää niissä. Tai ainakin menee puristamiseksi. Polkukin on sen verran teknistä, että koko ajan on keskityttävä jalkoihin (huomattavasti teknisempää kuin esim. Nuuksiossa). Reitille mahtuu kivikkoa, juurakkopolkua, pitkospuita ja avokalliota.

Edestakaisin mittaa tulee hieman reilut 5 kilometriä - itse heitin tänään kaksi kertaa tuon setin ja tuntui riittävän jaloille.

Reitti on myös helppo seurata, koska luontopolku on merkattu keltaisin maalauksin.

Tästä voi katsella sitten vähän paremmin maastoa ja korkeuskäppyröitä.

Itse tulen todennäköisesti tekemään useimmat syyskuun lenkeistä tuolla suunnalla, joten moikataan polulla :039:

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jos löytyy muitakin espoolaisia, jotka miettivät, että missähän sitä olisi hyvä treenata polkujuoksua (esim. Vaarojen maratonille), niin epäilen, ettei kannata mennä merta edemmäs kalaan; viime syksynä juoksin jo muutamaan otteeseen Hanikan luontopolulla, mutta vasta toissapäivänä (tämän syksyn 1. lenkki tuolla) tajusin, että tuohan soveltuu mainiosti tähän harjoitteluun.

Luontopolun pystyy periaatteessa heittämään kokonaisena kierroksenakin, mutta jos haluaa, että koko ajan alla on teknistä polkua ja joko ylä- tai alamäkeä, niin kannattaa sahata tällaista pätkää edestakas: http://connect.garmin.com/activity/47134321 Mäkeä on paljon ja muutamissa paikoin niin jyrkkää, etten ainakaan minä pysty ylläpitämään edes hölkkää niissä. Tai ainakin menee puristamiseksi. Polkukin on sen verran teknistä, että koko ajan on keskityttävä jalkoihin (huomattavasti teknisempää kuin esim. Nuuksiossa). Reitille mahtuu kivikkoa, juurakkopolkua, pitkospuita ja avokalliota.

Edestakaisin mittaa tulee hieman reilut 5 kilometriä - itse heitin tänään kaksi kertaa tuon setin ja tuntui riittävän jaloille.

Reitti on myös helppo seurata, koska luontopolku on merkattu keltaisin maalauksin.

Tästä voi katsella sitten vähän paremmin maastoa ja korkeuskäppyröitä.

Itse tulen todennäköisesti tekemään useimmat syyskuun lenkeistä tuolla suunnalla, joten moikataan polulla :039:

Samaa reittiä minäkin olen kipitellyt Vaarojen Ultra mielessä, lisäsi olen kierrellyt Hannusjärven luontopolkua, sekin ihan hyvää harjoitusalustaa.

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo Hanikan luontopolku mallia ettei sinne eksy? Onko polku selkeästi näkyvissä koko ajan eikä risteile niin että Töölön mies tulee kopterilla kotiin?

En ole paikalla käynyt, mutta et kai kuulu Virheisiin. Anni Sinnetännemäkihän ei löytänyt Haukkalammen parkkikselta itse Haukkalammelle, kun ei perille johtanut sporakiskoja...

Tulosta kartta, niin et eksy. Tuo sijaitsee kuitenkin niin lähellä asuttuja alueita, että ilmankin pärjää. Kiitos ja anteeksi!

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo Hanikan luontopolku mallia ettei sinne eksy? Onko polku selkeästi näkyvissä koko ajan eikä risteile niin että Töölön mies tulee kopterilla kotiin?

Seuraat aina parhaimmalta näyttävää polkua ja keltaisia täpliä ja viivoja kallioissa ja puissa, niin ei pitäisi eksyä. Mitä tuossa reitillä olen katsellut, niin keltaiselta täplältä pitäisi aina näkyä seuraavalle keltaiselle täplälle, joten jos ei ole varma suunnasta, niin pysähdys ja vähän zoomailua, niin seuraava pitäisi näkyä 10-20 m päässä.

Suurin ongelma lienee löytää perille ja periltä sitten sopiva parkkipaikka :)

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo Hanikan luontopolku mallia ettei sinne eksy? Onko polku selkeästi näkyvissä koko ajan eikä risteile niin että Töölön mies tulee kopterilla kotiin?

Ei tuo ole mikään erämaa, vaan enemmänkin pieni puustoinen läntti kaupungin keskellä. Lähimpään asutukseen on joka kohdasta korkeintaan puoli kilometriä matkaa.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä tuosta erämaasta :) mutta itse lasken etukäteen suunnitellulla reitillä eksymiseksi senkin, jos ei millään meinaa pystyä pysymään suunnitellulla reitillä.

Esim. Helsingin keskuspuistosta on itselläni niin vähän kokemusta, että tarvitsen siellä reitin Forerunnerin näytölle, jos aion pystyä pysymään reitillä. En siis ajattele eksyväni niin, että jäisin harhailemaan sinne tiettömien taivalten taakse (kuten se thaimaalainen marjanpoimija), vaan niin, että poikkean etukäteen suunnitellulta reitiltä, jonka seurauksena tulee lisämittaa.

Työkaveriporukalla tehtiin viime vuonna puolikas triathlon ja Pirkkola toimi kilpailukeskuksena. Tarkoituksena oli suorittaa juoksu Haltiapolulla/pääkaupunkijuoksun reitillä, mutta jonkun risteyksen jälkeen emme enää olleet oikealla reitillä. Lopputulema oli se, että mentiin Forerunnerini mukaan 10,5 km suuntaan X ja palattiin samaa reittiä takaisin :)

Siis summa summarum: tuolla Hanikan luontopolulla pitäisi kyllä ihan hyvin pystyä pysymään siinä luontopolun reitillä. Alueen metsät ovat sen verran pieniä kaistaleita, että polkuja on varsin vähän ja että se levein polku on käytännössä se oikea polku. Vielä kun sattuu olemaan merkattu niillä keltaisilla läiskillä.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä tuosta erämaasta :) mutta itse lasken etukäteen suunnitellulla reitillä eksymiseksi senkin, jos ei millään meinaa pystyä pysymään suunnitellulla reitillä.

Työkaveriporukalla tehtiin viime vuonna puolikas triathlon ja Pirkkola toimi kilpailukeskuksena. Tarkoituksena oli suorittaa juoksu Haltiapolulla/pääkaupunkijuoksun reitillä, mutta jonkun risteyksen jälkeen emme enää olleet oikealla reitillä. Lopputulema oli se, että mentiin Forerunnerini mukaan 10,5 km suuntaan X ja palattiin samaa reittiä takaisin :)

Mielenkiintoinen yhteensattuma :smiley:. Itse olin alkuviikosta juoksemassa juuri tuota pääkaupunkijuoksun reittiä pitkin Paloheinässä. Tulostelin kartat ja katselin reitin moneen kertaan varman päälle. Niin siinä kumminkin kävi, että juoksun hurmassa reitti "hävisi" jonnekin. Olin suurin piirtein kuitenkin kartalla ja tiesin minne päin pitää lähteä. Lisämutkaa tuli varmaan 2-3 kilometriä.

Keskuspuistossa olen moneen kertaan hortoillut väärää polkua. Olen samaa mieltä kuin Villho, että hyvin merkittyä reittiä on mukavampi juosta kuin arpoa epämääräistä reittivalintaa

Link to comment
Share on other sites

En kuulu Vihreisiin :) Suunnistustaitoa löytyy kyllä ja metsä ja erämaat lähellä sydäntä. Tarkoitan vaan, että menee hermo jos polkuja menee 17 ristiin ja rastiin ja koko hölköttely on sitä kyttäilyä, että pitäisikö menä tuonne vai tänne. Vähän sama kun talvella tulee hiihdeltyä ympäri keskuspuistoa ja muita alueita niin ei kyllä pysy yhtään kartalla missä mennään. Reittejä risteilee sinne sun tänne.

Eksymään ei tosiaan pääse kun Saariselän pohjoispuolella, mutta hermot saattaa mennä etelässäkin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kävinpä tänään kiskomassa neljä kertaa tuon pätkän edestakas. Herättää kyllä kunnioitusta oikeita vuorijuoksijoita kohtaan - saldona reilut 21 kilsaa ja reidet aivan loppu :) Koko reissun keskitahti oli jotain 7:20/km.

Se on kyllä ihan varma, että lokakuussa Kolilla kävellään kaikki ylämäet. Nyt juoksin niin, että ekalla lenkillä kävelin vain aivan jyrkimmät kohdat. Tämän kyllä sitten huomasi kahdella viimeisellä lenkillä.

Pari muutakin juoksijaa tuli vastaan. Toisen kanssa moikattiin - toisen kanssa ei saanut edes katsekontaktia. Sitten tuli paljon koiranulkoiluttajia. Yhdelle pariskunnalle irtopisteet erittäin hyvin tottelevista koirista. Kolmannen kerran ohittaessani ihan kehuinkin asiasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Kävinpä eilen vesisateessa korkkaamassa syksyn juoksut Hanikassa. Yksin sai luontopolulla juosta, kun pari kertaa menin edestakaisin ketjun aloitusviestin reitin.

Mainostetaanpa tätä taas hyvänä reittinä esim. Vaarojen maralle treenaamiseksi - jos tossu kulkee Hanikassa, niin kyllä se kulkee Kolillakin. Sateella kannattaa harkita nastoja ja ne tulivat eilenkin tarpeeseen jyrkimmissä ja liukkaimmissa kohdissa, kun mentiin nastakengätkin liukuen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy