Jump to content
Juoksufoorumi.fi

10 km kisan tulos jos anaerobisen kynnyksen vauhti 6:21?

Leenuliinu
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jos nelikymppisen 60 kg painavan naisen anaerobinen kynnys on 166 ja vauhti siinä 6:21 min/km, VO2max vauhti 4:40 min/km ja "teho" 45 ml/kg/km, mikä on realistinen kympin aika? 1h 2 minuuttia vai jotain ihan muuta?

"Noin" vitosen olen juossut aikaan "noin" 26 min, mutta minulla ei ole aavistustakaan mihin aikaan kymppi "pitäisi" pystyä juoksemaan, teoreettisesti.:sign0163:

Apua saatavilla?

T: Leenu

Jos vitoseen menee 26min, niin Mcmillani lupailee kympille aikaa 54min olettaen, että kympille vaadittavia ominaisuuksia on harjoitettu. Joku voisi myös kysyä, miten nuo kynnykset on mitattu, sillä luvut voivat vaihdella paljonkin testistä riippuen.

Helpoiten asia selviää juoksemalla testikymppi. Tämäkään ei luultavasti anna teoreettista nykymaksimia, mutta ainakin oppii lisää itsestään ja voimien jakamisesta.

Tulokset eivät nyt kyllä ole linjassa. Jos juokset vitosen 26 minuuttiin, voisi kuvitella, että aerobinen kynnysvauhti on tuo 6:21 - ei anaerobinen. Mutta jos tosiaan 6:21 on anaerobinen kynnysvauhti, niin teoriassa noin 1:04 voisi olla haarukassa, sillä eikös se niin ollut, että anaerobista kynnysvauhtia / -sykettä pystyy ylläpitämään osapuilleen tunnin verran (tunnin maksimaalinen juoksutesti -> AnK).

Noilla samoilla arvoilla vuonna 2007 keväällä juoksin muistaakseni 53.xx Tosin polarin podi mittaamassa, mutta sinne päin. Ota ennen testiä 4-5vrk niin rennon kova 4-6km@5.40-5.20 juoksu jolla saat osviittaa vauhdista ja se avaa paikat hyvin tulevaan koitokseen. Ainakin minulla toiminut..

Kuitenkin tuo 53 kuullostaa aika kovalta...liekö nais-/mies-tekijällä merkitystä tässä. Olisiko 55 minuuttia lähempänä, 5:30 / km? Miltä se vitonen tuntui?

Hei,

Kiitos kaikille vastauksista! Tämä on kyllä aivan mainio palsta - omin päin näiden kysymysten kanssa pähkäilyyn menisi ikuisuuksia ja silti en todennäkisesti pääsisi samoihin johtopäätöksiin!

Testini ovat jo jonkin verran vanhat, viime vuoden syksyltä. Testi tehtiin Kuortaneella, maitohappotestinä eli hengityskaasuja ei mitattu.

Tulokseni olivat:

Pituus [cm]:

168

Paino [kg]:

60,0

BMI:

21,3

MAKSIMISUORITUS - Maksimaalinen hapenotto VO2:

Syke [krt/min]:

182

Vauhti [min/km]:

04:40

Työ [ml/kg/min]:

45

Kuntoluokitus (1-5):

5 - Erinomainen

Laktaatti [mmol]

8,7

VAUHTIKESTÄVYYS - Anaerobisen kynnyksen alue

Syke [krt/min]:

166

Vauhti [min/km]:

06:21

Työ [ml/kg/min]:

33

Kuntoluokitus (1-5):

4 - Hyvä

Työ maksimista [%]:

73 %

Laktaatti [mmol]

3,1

PERUSKESTÄVYYS - Aerobisen kynnyksen alue

Syke [krt/min]:

144 krt/min

Vauhti [min/km]:

08:44

Työ [ml/kg/min]:

25

Kuntoluokitus (1-5):

5 - Erinomainen

Työ maksimista [%]:

55 %

Laktaatti [mmol] 1,4

Summa summarum: olen siis lähes etana vauhdin suhteen; välillä vähän heikottaa kun luen täältä, miten joku juoksu kympin alta tuntiin "kevyenä PK-lenkkinä" ja minulta siis siihen menisi aikaa ihan tolkuttomasti. "Pitkä" voi minulla siis olla hyvinkin 12 km - on siinä naurussa pitelemistä!

5 km/26 min juoksin alkukesästä eikä se mahdottomalta tuntunut, sen jälkeen jatkoin juoksemista vielä toiset 5 km (joskaan en samaa vauhtia). Tänä kesänä juoksin 60 min tuloksena 9,3 km sisältäen kävelypätkiä (isoja pitkiä ylämäkiä)...

Sunnuntaina on tarkoitus osallistua Tukholman Tjejmileniin 26.000 muun naisen kanssa ja jos yhden kerran elämässään lähtee ulkomaille asti kisoihin, on sellainen olo että pitäisi ainakin yrittää parhaansa ja omaa ennätystä siinä samalla.

Olo on kuitenkin suhteellisen epävarma vauhdin jaon suhteen... Olen pohtinut ja suunnitellut juoksevani ekat 5 km ripeästi muttei kuitenkaan veren maku suussa niin, että siihen menisi esim. noin 35 min - mutta ollee kuitenkin aika epärealistista vetää loput 5 km aikaan 25 min - vai onko?

T: Leenu

Tulipahan mieleeni vastata, kun hokasin, että itsellänihän on samansuuntaisia tuloslukemia. Tonnin vedoilla, 5x1000 m, viimeinen veto meni jokseenkin urku auki ajassa 4:40. Viikko siitä 10 km testijuoksu 53:30, syke 164avg/174max. Siitä ensimmäinen 5km taisi mennä aikaan 27min. Nykyisistä kynnyksistä minulla ei ole havaintoa, mutta maksimisyke on 183.