Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tavoitteena maraton kesällä 2011


Adele
 Share

Recommended Posts

Moi kaikki!

Foorumia pari kuukautta aktiivisesti lukeneena ajattelin kysyä itsekkin hieman neuvoa teiltä kokeneemmilta juoksijoilta. Tavoitteena minulla on puolimaraton toukokuussa 2011 alle 2h ja eka maraton (HCM) elokuussa aikaan 4 h30 min tai alle 5h. Aikaa on siis vielä noin vuosi treenailla ennen koitosta. Aloitin säännöllisen lenkkeilyn kesäkuussa, jolloin pystyin juksemaan 6 km ongelmitta. Vauti oli tosi hidas. Kunto on omasta mielestäni noussut mukavan nopeasti ja olen pystynyt kasvattamaan kilometrimääriä vauhdin pysyessä rauhallisena. Nykyinen viikko-ohjelmani on seuraava:

-2x10 km juoksua (pk)

-1 pidempi lenkki (pk)

-1 spinning tunti

-1 bodypump tunti

Pitkä lenkki on nyt 14 km ja seuraavien viikkojen ajan ajattelin pitkiksen pituudeksi 16>18>15>17>19>16>19>21>16>22.

Tänään juoksin juoksumatolla ennen podypump tuntia 30min vaihdellen nopeutta siten, että 1 min juoksin samaa nopeutta. Ensin asteittain nostin nopeutta ja sitten laskin. Syklin toistin 3 kertaa. Riittäisikö tämä vk treeniksi, jos tekisin noin aina ennen pumppia?

Meinasin noudattaa tuota ohjelmaa pari kuukautta ja katsoa sitten että mitä pitäisi muuttaa -> siis todennäköisesti tulen kysymään täältä :smiley:

Kuulostaako treenaamiseni järkevältä tavoitteisiini nähden? Nyt minulla on siis ensisijaisena tavoitteena nostaa kuntoa ja ruveta sitten joulun jälkeen keskittymään maraton tavoitteeseen. Haluan toki luodan mahdollisimman hyvän pohjan maratonille harjoittelemiseen.

Taustatietoa vielä: Olen 23 vuotias normaalipainoinen/pieni nainen.

Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea ja ehkä jopa kommentoida jotain! :dankk2:

Muokattu
Lisäsin taustatietoja.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joo hurjalla yhden maratonin kokemuksella kommentoin. Kyllä tuon ohjelman ainakin luulisi tavoitteisiin riittävän.

Mutta muista maltti älä nosta liian nopeasti määriä/tehoja muista pitää tarpeeksi lepopäiviä,musta tuntuu että

melkein kaikille aloittelijoille tulee noita rasitus vammoja penikoita,polvia ymm.Johtuen liian kovasta harjoittelusta,

jos niiltä vältyt niin hyvin on mennyt.Niin ja sitten joskus keväällä/kesällä joku mara ohjelma,itse vedin soveltaen

Sepon 4:30 ohjelman.Tsemppiä treeneihin!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Vävy! Nyt olen malttanut aloittaa maltillisesti ja vaihdellut eri lajeja, niin olen (toistaiseksi) välttynyt rasitusvammoilta. Niistäkin kun on kokemusta aikaisemmilta vuosilta. Sepon 4h tai 4,5h ohjelmaa ajattelin ruveta noudattamaan keväällä. Kenties niin että ennen HCR:ää menen 4,5h -ohjelman mukaisesti ja sen jälkeen ennen HCM:a juoksen alle 4h ohjelman läpi. Järkevää?

Mitä mieltä muuten olette, onko tyhmää laittaa aikatavoitteita jo ekalle puolikkaalle sekä maratonille? Ja onko HCR ja HCM hyviä tapahtumia aloittelijalle?

Link to comment
Share on other sites

Moi! Tavoitteemme ja harjoittelutahtimme/lajimme vaikuttaa niin samansuuntaiselta että täytyy kommentoida. Aikatavoitteen asettaminen on ihan hyvä, motivoikin enemmän kuin vain läpimeno. Olen juossut kaksi puolikasta, viime syksynä 2.08 ja kevään HCR 2.02. Kesällä tein kaikkea muuta kuin juoksin mutta taas innostus nostaa päätään, nyt espoon rantamaratonin tavoite alittaa tuo kaksi tuntia. Ensi vuonna sit täysipitkälle, ainakin sen kerran elämässä... tsemiä!

Link to comment
Share on other sites

Moi! Tavoitteemme ja harjoittelutahtimme/lajimme vaikuttaa niin samansuuntaiselta että täytyy kommentoida. Aikatavoitteen asettaminen on ihan hyvä, motivoikin enemmän kuin vain läpimeno. Olen juossut kaksi puolikasta, viime syksynä 2.08 ja kevään HCR 2.02. Kesällä tein kaikkea muuta kuin juoksin mutta taas innostus nostaa päätään, nyt espoon rantamaratonin tavoite alittaa tuo kaksi tuntia. Ensi vuonna sit täysipitkälle, ainakin sen kerran elämässä... tsemiä!

Kiva kuulla, että löytyi joku jolla on samoja lajeja viikko-ohjelmassa ja vielä samat tavoitteetkin :vrolijk_26: Itsekin olen tässä miettinyt, että jos kävisi juoksemassa puolikkaan vielä tänä syksynä. Minun ei kuitenkaan aikatavoitetta kannattaisi laittaa, tavoitteeksi riittäisi läpi juoksu :running: Olisi sitten jokin pohja-aika josta lähtisi parantamaan ensi keväänä.

Noh, kuhan olen juossut 18 km pitkiksen, niin mietitään sitten. Jos sen jaksan hyvin, niin sitten voisi harkita Vantaan puolimaratonia.

Juoksu intoa!

Link to comment
Share on other sites

Mä en tiedä oikein onko aikatavoite hyvä ekalle maratonille. Puolikas on eri juttu. Maratonilla on parempi lähteä varovaisesti liikkeelle ja katsoa sitten matkan varrella miltä sellainen itselle sopiva vauhti tuntuu ja pohtia ehkä vasta 30km jälkeen sitä mihin aikaan on mahdollisuus. Aikatavoitteella on sellainen ikävä sivuvaikutus, että sitä alkaa silloin menemään kellon mukaan, eikä sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä, eikä se ekalla maratonilla välttämättä ole hyvä, koska silloin puuttuu vielä kokemus ko. matkalta sekä todennäköisesti pitkien lenkkien määrä on vielä vähäinen.

Link to comment
Share on other sites

Baldini:

Voi olla että ei ole kovin fiksua asettaa heti aikatavoitetta, mutta mä luulen että saisin siitä lisää motivaatiota. Katselen tässä kuitenkin vielä sen vajaan vuoden verran, että miten juoksut kulkee ja päätän aikatavoitteesta sitten lähempänä kisaa. Toi pitkien lenkkien puute on kyl totta, mutta kerkeenhän mä niitäkin tässä vielä vuoden aikana juoksemaan vaikka kuinka :thumbsup: Ainaskin uskoisin niin, koska tällä hetkellä pisin pitkikseni on ollu 17 km. Tosta kerkee hyvin nostamaan pituutta aina sinne 25 km asti (tai vaikka ihan 30 km, mutta sinne on vielä piiitkä matka..). Rauhallisesti mennään :hali_knuffl_rein:

Link to comment
Share on other sites

Mä taas olen sitä mieltä, että tottakai kannattaa ottaa tavoite, oli matka mikä tahansa. Voi olla, että jossain vaiheessa suoritusta tulee sellainen fiilis, ettei aikatavoitteella ole enää väliä (vaan maaliin pääsyllä), mutta niistä oppii eniten (=aloittanut liian kovaa / treenannut liian vähän tms.). Omassa elämäni ensimmäisessä juoksutapahtumassa jäin tavoitteestani 42 minuuttia (Wiha 50km lokakuussa 2009).

Mitä enemmän juoksee, sitä paremmin pystyy arvioimaan oman vauhtinsa ja sen mihin se riittää. Tosin saattaa olla, että joutuu juoksemaan tosi paljon, ennenkuin tietää ihan tarkkaan mitä vauhtia kannattaa lähteä liikkeelle. Esim. itse en oikein tiedä, mitä vauhtia kannattaisi lähteä 2vk:n päästä liikkeelle, kun juoksen (toivottavasti) elämäni ensimmäisen oikean maratonin. Tai lokakuussa, kun juoksen elämäni ensimmäisen satasen. Molempiin todennäköisesti teen optimistisen "lopputulos"-arvion ja lähden sitä vauhtia liikenteeseen. Ja sitten kisan jälkeen tiedän osuiko vai upposiko. Voi olla, että ensikertalainen maratonilla haluaa käyttää samaa taktiikkaa... voi olla, että 20 kertaa maratonin juossut haluaa juosta fiiliksen mukaan ilman aikatavoitteita. Meitä on joku junaan myös juoksijana.

Sama pätee harjoitteluun. Joku pystyy nopeastikin lisäämään harjoittelun määrää, kehittyy nopeammin ja rupeaa kestämään enemmän kilometrejä. Joku taas saattaa "polkea paikallaan" vähän pitempään. Ei noita harjoitusohjelmia kannata lukea kuin Raamattua, vaan soveltaa oman fiiliksen mukaan. Ja ottaa tarvittaessa välipäivä, jos siltä tuntuu... tai vaikka 2. Jatkuvuus tekemisessä on kuitenkin kaiken a ja o, mitä hyötyä on parista kovasta treenistä, jos niiden takia on telakalla 2 viikkoa tai kuukautta. Mielummin maltilla, tosin sitä ominaisuutta ei ole minullekaan jaettu.

Link to comment
Share on other sites

Mä taas olen sitä mieltä, että tottakai kannattaa ottaa tavoite, oli matka mikä tahansa. .

Juu noin sen olla pitää. Parin/ kolmen aloittelukuukauden jälkeen tekee testi juoksun (jollain ali matkalla) ja sen pohjalta sitten tavo.

Ajattelen omasta näkökulmasta, jos reenaisin tavoitteena esim mara läpi tavolla, niin luulisin että helposti jäisi reenejä väliin teko syiden nojalla.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä se vähän riippuu myös siitä onko vasta aloittelija vai jo muutaman maratonin juossut. Itse olen ajatellut harjoitella ensimmäiseen viralliseen maratoniin siten että välitavoitteiden kautta päästäisiin tavoitteeseen. Eli juurikin joitain 5 km ja 10 km testejä (joissa omat aikatavoitteet) muutamana edeltävänä kuukautena ennen h-hetkeä joilla pystyy kartoittamaan sitä että pysytäänkö vielä aikataulussa ja onko tavoite realistinen. Tätä ajattelua jatkan sitten myös yli maratonin eli tämä aikatavoitteellinen maraton toimii vähän niinkuin välitavoitteena pidemmälle matkalle jossa on kanssa sitten oma aikatavoite.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy