Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Stride - spurtti vai veto?

cokekola
 Share

Recommended Posts

Silloin tällöin lontoon kielisiä maratonohjelmia silmäillessä törmää termiin 'stride(s)'. Esimerkiksi päivän harjoitus voi olla "5 M easy with few strides". Onko tuossa 'stride' mielestänne spurtti vai veto?

Mitä eroa muuten muut ymmärtävät spurtilla ja vedolla? Itse olen jotenkin mieltänyt, että spurtti on noin 100-400 m maksimivauhtinen pyrähdys, kun veto taasen on 400-2000 m, ehkä vähän kiihtyvä tiukkatahtinen juoksu, suoritukyvyn ylärajoilla sekin ainakin loppupäässä. Mitään perustetta itselläni ei käsityksilleni ole, olenkohän miettinyt ihan metsään nämä termit?

Muokattu

Mitä eroa muuten muut ymmärtävät spurtilla ja vedolla? Itse olen jotenkin mieltänyt, että spurtti on noin 100-400 m maksimivauhtinen pyrähdys, kun veto taasen on 400-2000 m, ehkä vähän kiihtyvä tiukkatahtinen juoksu, suoritukyvyn ylärajoilla sekin ainakin loppupäässä.

Spurtti, isku, rusko; rakkaalla lapsella monta nimeä. Ennemminkin pitäisin noita lyhyempinä noin 50-150m nopeampitahtisena juoksuna, elikkäs maksimissaan noin 95%:sena kiihdytyksenä suhteellisen kevyen lenkin ohessa. Harjoituksen tarkoitus ei ole juurikaan kuormittaa, vaan avata paikkoja, totuttaa nopean juoksun tekniikkaan sekä luonnollisesti kehittää hermotusta ja lihaksistoa.

Vedot taasen ovat pitempiä 200m-4000m ja yleensä suoritetaan omana harjoitteluna. Vetoharjoittelussa voidaan kehittää kunnon eri osa-alueita vedon pituuden, tehon ja palautuksen määreitä muuttamalla.

Käsittääkseni se tarkoittaa spurttia eli kiihdytys ja sitten kovaa 50-100 metriä. Ideana on juosta rennon kovaa - ei välttämättä maksimivauhtia. Matkan pitäisi olla riittävän lyhyt ja spurttien välin riittävä, etteivät jalat mene hapoille. Pidemmät 200-400 metriset alkavat olla jo happotreeniä, jos ne vetää oikeasti kovaa.

Minä olen oppinut asian niin, että "strideilla" tarkoitetaan nimenomaan erillisiä lyhyitä rennonkovia kiihtyvännopeita pätkiä, joita tehdään yleensä kevyen lenkin päätteeksi suhteellisen pitkin kävelypalautuksin tai sitten lämmittelyn jälkeen tai oikeastaan sen osana ennen varsinaista intervalliharjoitusta.

Lenkin kuluessa tehtävät vastaavat pätkät tunnetaan yleensä nimellä "pick ups".

Voi kyllä olla, että termejä käytetään aika vapaasti ja vaihtelevasti; on olemassa myös "accelerations", jolla olen nähnyt kutsuttavan kumpaakin ylläolevista.

Lisäksi voi varmaan hyvinkin kysyä: "Mitä välii?", sillä molemmilla voi parantaa tai ylläpitää hyvää askellusta kilometrien keräämisen ja PK:n ohessa.

Seuraava kielikysymys: mitä 'sprint' olisi suomeksi?

Välii sen verran, että juuri ryhdyin taas orjallisesti ja sotilaallisella kurilla noudattamaan ohjelmaa, monen vuoden hippielämän ja oman pään mukaan juoksentelun sijaan. Vauhti parani jo heti kahden viikon kurikuurilla, vuosikausien alamäen jälkeen. Joten kyllä se vaan näemmä on tarkkaa, juokseeko välillä 50 m vai 100 m lujaa :running:

P.S. Tuo mainittu 'rusko' tuo mulle kyllä ihan eri asioita mieleen kuin spurtti tai isku. Lähinnä ns. 'skid marksit'. Tosin liittyyhän nekin alun perin puolestaan kiihdyttelyyn...

Muokattu

Siis mainitaanko samassa harjoitusohjelmassa sekä "strides" että "sprints"? Jos näin ei ole, vaan kysymys on yleinen, uskallan arvella, että puhutaan jostain pikamatkoihin liittyvästä harjoitusmuodosta.

Tosin eräs "stridien" kuvaus menee: "Do short sprints (strides) with a fast, but easy, effort. Think legs, not lungs. The idea is to use as big a range of motion and as rapid a turnover as possible but for a short enough distance so that you never huff and puff." Ei siinä silti ole missään vaiheessa mistään pikajuoksusta kyse.

PS WauchtiP täsmensi ansiokkaasti että tuommoisessa "stridissa" on lyhyempi kiihdytysvaihe ja pidempi vauhdinpitovaihde, eli ei ole tarkoitus juosta koko ajan kovempaa (jolloin puristusta yleensä tahtoo tulla mukaan).

Juuei. Tuo sprints muistui mieleen jostain toisesta ohjelmasta. Tässä ohjelmassa mainitaan eri 5-8 mailin harjoitusten yhteydessä strides, fast strides, easy strides, fast strides of 30 secs, ja yhden kerran, 6 mailin harjoituksen yhteydessä vieläpä 'few faster streches' (selvästi ei venyttelyä) sekä 'few surges'. Ilmeisesti pidemmät vetoharjoitukset on selkeästi erikseen mainittu, esimerkiksi "Warm up, then 6 x 800m (with 2 mins rest) or 6 x 3 mins fast, 2 mins slow. Warm down".

Tässäpä koko ohjelma.

Muokattu