Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kokemuksia flunssan jälkeisestä elämästä?


HeTa
 Share

Recommended Posts

Olen harjoitellut keväästä lähtien koko kesän viikolle 33 saakka tähtäimenä Tukholman puolimaraton, elämäni eka. Peruskunto on jo alkujaan hyvä, ikä 43 v, ja kesän hellesäässä harjoittelu onnistui yllättävän kivuttomasti. Joka viikko on alla yksi n. 1h:n lenkki, nopea vitosen pyrähdyslenkki ja pitkä 1,5 h-2 h tempaisu, joista pisin 18 km (mittari näytti +28c!) +parit salitreenit (yläkroppa lähinnä) ja eripituiset koirien reippaat ulkoilutus(kävely)lenkit.

Nyt sitten iski flunssa viikko sitten - yksi hyvin lievästi kuumeinen päivä lihaskipuineen, ja nokka on vieläkin tukossa.Tarkoitus oli että nämä viikot 33 ja 34 olisi olleet vielä tehokasta harjoittelua ja kaksi viimeistä ennen puolikasta kevyempiä. Nyt tämä siis meni päälaelleen? Tällä viikollakaan ei varmasti vielä tehoharjoittelua pinnistellä. Miten toimin nämä vajaat kolme viikkoa, onko kokemuksia? Tahto Tukholmaan on kova.

Link to comment
Share on other sites

Sitten kun terveys on kunnossa, teet sen mitä ohjelmasta on jäljellä. Menneitä on paha paikkailla, eikä tarvitsekaan jos on hyvässä kunnossa. Voi käydä niin että koetat vetää suunniteltua kovemmin "paikataksesi" ja saat jonkun vamman aikaan.

Jos haluat kuitenkin jotakin muuttaa: Juoksutreenit oli tuo 3x/vko (samanlaista kuin mulla). Mulla riitti keväällä keventelyyn viikko, kun ei nyt edellisenä viikonloppuna ihan ennätyspitkiä juossut. Kun treenimäärät ei ole niin kamalan rajuja että lihakset ois ihan tukossa. Eli sillä saisit vielä viikon harjoitteluaikaa lisää.

Tottakai ekaks kokeilet reippaalla kävelyllä miten kroppa reagoi, ja normilenkki ennen sitä terävää vitosta... Ja seuraile onko sykkeet samoissa kuin yleensä.

Link to comment
Share on other sites

Meikäläisen kokemuksen mukaan olen sairastunut aina, kun treeniä on ollut liikaa lepoon nähden. Jos sulla on sama juttu, niin ota homma positiivesti vastaan ja mieti, että kroppasi tarvitsi nyt sitä lepoa. Flunari tietenkin vie voimat mutta etpä ainakaan lähde ylikunnossa kisaan.

Itsekkin menossa samaan kisaan ja flunari iski viime viikolla päälle. Normaalisti treenaan kolme päivää ja lepään yhden. Nyt työmatkan takia vedin neljä erilaista mutta kaikki omalla tavallaan kovaa treeniä peräkkäisinä päivinä. Sit liian lyhyet yöunet aikaisen herätyksen (klo 4:00) takia, ja tottakai illalla kotiin palatessa kurkussa karhisti. Nyt alkaa olla voiton puolella, mutta pari lepopäivää tässä vielä joutuu pitämään.

Vaikka nyt yksi viikko jääkin välistä, niin treenaan alkuperäisen ohjelman mukaan loppuun sillä poikkeuksella, että aloitan varovasti yhdellä lyhyemmällä peruskuntoharjoituksella. Ei varmaan heti kärkeen tehotreeniä kannata vetää. Jos jumalat suovat, niin ensi viikko sitten lähes normaalisti mutta pitkät kuluttavat harjoitukset jätän väliin. Sit viimeisellä viikolla herkistellään ja pyrähdellään mutta vältellään hapoille menemistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitos vaan vinkeistä! Flunssa pitikin otteessaan ja vasta eilen illalla vedin ekan lenkin; 7,8 km ja hurjaan päätähuimaavaan(!!) aikaan 51 min..Vasen pohje oli puuta ja juoksu alkoi sujua vasta noin 5 km:n jälkeen - sitten olisikin mennyt vaikka toinen pätkä perään, mutta ajattelin jättää pitkähkön lenkin (ehkä 12-15 km??) perjantaihin. Tukholma pukkaa nyt kyllä vähän liian äkkiä kehiin, mutta toivottavasti pitkä lenkki sujuu - saisi vähän luottamusta lisää, pelkällä huumorilla kun ei jaksa juosta:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy