Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millainen valo polkupyörään?

turisti
 Share

Recommended Posts

Voisiko joku viisaampi kertoa millainen valo mun pitäisi hankkia polkupyörään?

Ensimmäinen kysymys on tietysti se, että haluanko tulla nähdyksi vai haluanko itsekin nähdä jotain. Kiva ois tietysti nähdä jotain ajaessaan, mutta seudut jossa pääsääntöisesti liikun ovat (tai ainakin niiden pitäisi olla) varustettu katuvaloilla. Kuoppaan ei kuitenkaan ole kiva ajaa.

Numeroarvot joiden pitäisi kertoa lamppujen valaistustehosta jotain, ovat yleensä vaivihkaa jätetty kertomatta. Yleinen maininta on "erittäin tehokas".

Onko kellään kokemuksia lampusta jonka valaistusteho on 50 lumenia?

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=32200&nimi=Princeton+EOS+Bike+-polkupyörän+valo

Miten tällä pärjää?

Sitten eteen lyödään vaihtoehto jossa teho on 900-1400 lumenia

http://www.taskulamput.fi/tuotteet/polkupyoran_valaisimet_lamput/

Mitä ihmettä? Tämähän näyttää tehokkaammalta kuin mun auton valot?

Jos vaihtoehdot ovat 50 vs 900 -olkoon yksikkö vaikka oravannahkaa kuunkierrossa- niin mun ymmärrys loppuu, onko skaala tosiaan näin laaja? Kommentteja?

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.905

Tuolta voi myös etsiskellä sopivaa valoa. Itselläni tilauksessa tuo listan ensimmäinen (eli siis sama valo, kuin tämä). Dealextremestä ei ole kuin hyviä kokemuksia; tavarat tulleet ajallaan ja toimivia, postimaksut Suomeen sisältyvät hintaan. Jos aikoo tilata, niin kannattaa lukea tuotteiden arvosteluja, sekä varmistaa, että laturi tms. sopii suomalaiseen töpseliin ja jännitteeseen (sama lafka myy tietty sovittimiakin).

Tosiaan jos on tarkoitus vaan tulla nähdyksi niin vähempikin riittää.

Jos taas veivaa esim työmatkaa syksyllä aamu kuudelta, taipaletta ilman katuvaloja, märkää asfalttia, keskellä korpea, niin mikään ei ole liikaa.

Mulla on käytössä tuo ja tuolta tilattu http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Tuo on ollut käytössä viime syksyn ja talven. Postimaksuja ei ole, toimitus kestää 2 vk - 1 kk, hinnat on taaloissa, eli rapiat 60 egee. Ainoa miinus tuossa on ettei lampun johto kestänyt kovia pakkasia :character0080: vaan osoitti murtumisen merkkejä, niin että jouduin vetämään erkkanauhan johdon päälle sitä tukemään.

Valotehossa on semmonen huono puoli että jos kuuntelee pimeessä ajaessaan musaa, eikä kuule takaa tulevia autoja, niin ei myöskään näe niitä, kun valo on niin kirkas ettei takaa tulevien autojen valo sitä voita.

Suosittelen!

Ainoa miinus tuossa on ettei lampun johto kestänyt kovia pakkasia :character0080: vaan osoitti murtumisen merkkejä, niin että jouduin vetämään erkkanauhan johdon päälle sitä tukemään.

Yhtiömme suosittelee johdon vaihtamista, nimimerkillä kaksi kertaa on fillarilamppu antanut valoa polttimon sijaan johdosta. Toisella kerralla oma viritys meni oikosulkuun keskellä yötä (sulakkeet ovat ihan yliarvostettua tavaraa...), matkaa kotiin ~100km. Toisella kerralla taas kaupallisen version murtunut johto hehkui ja savusi pyörälaukussa vaatteiden ja paperien joukossa. Nämä lampuilla, jotka toimivat NiMH -akuilla; litiumeissa on vielä kertaluokkaa enemmän potentiaalia (ja epävakaampi kemia). Voi toki olla että Magic Shinen akussa on pätevä oikosulkusuoja, mutta DE:n tuotteilla ei tekisi mieli sitä ehdoin tahdoin kokeillakaan.

En ole DE:n pyörän valoja kokeillut, mutta muuten kokemukset tuolla myytävästä tavarasta on aika heikkoja. Positiivista on halpa hinta ja toimivuus (ainakin hetken aikaa). Negatiivista sähkö- ja paloturvallisuus. DE:stä hankitut laitteeet joita olen lähemmin tarkastellut (yksi jouluvalosarja ja yksi verkkolaite), olivat tuoteturvallisuuden suhteen erittäin puutteellisia.

Verkkolaitteessa ensiön ja toision välisten suotokondensaattorien pitäisi olla Y1 kondensaattoreita ja läpäistä ylijännitetesti 3000 VAC jännitteellä. Tuossa DE:n verkkolaitteessa oli joku bulkkikondensaattori, joka löi läpi jo 500 VAC paikkeilla.

Jouluvalosarja oli monipuolisemmin hassu viritelmä, josta laskin muistaakseni seitsemän virhettä, joista yksikin johtaisi markkinoilta vetämiseen euroopassa. Mainittakoon mm. roiskevesitiiviiksi ja ulkokäyttöön soveltuvaksi merkitty kotelo, jossa oli hyvinkin millin rakoja saumakohdissa.

Kaukoidässä ei ole toimivaa markkinavalvontaa, ja vahinkotapauksissa valmistajan tai myyjän vastuuseen saaminen ei käy ihan helposti.

Tuon Magic Shinen laturin ja akkupaketin tarkempi tutkiminen olisi periaatteessa erittäin kiinnostavaa, mutta enpä sitä varten lamppua tilaa.

Yhtiömme suosittelee johdon vaihtamista, nimimerkillä kaksi kertaa on fillarilamppu antanut valoa polttimon sijaan johdosta.

Pitääkin askarrella tuohon uusi johto ennen kun syyspimeet taas alkaa.

Mistä muuten johtuu että MP3:n radiota ei voi kuunnella sillon kun tuo DE:n ledi on päällä, radio vaan rätisee. Antaako tuo itse ledi häiriötä, vai akku, vai väärin mitoitettu johto?:conf:

En ole DE:n pyörän valoja kokeillut, mutta muuten kokemukset tuolla myytävästä tavarasta on aika heikkoja. Positiivista on halpa hinta ja toimivuus (ainakin hetken aikaa). Negatiivista sähkö- ja paloturvallisuus. DE:stä hankitut laitteeet joita olen lähemmin tarkastellut (yksi jouluvalosarja ja yksi verkkolaite), olivat tuoteturvallisuuden suhteen erittäin puutteellisia.

Mjuu.. en kyllä itsekään ole jättänyt yhtään DE:n laitetta lataukseen ilman välitöntä valvontaa. En toisaalta ole DE:stä tilannut noille 18650-akuille halvinta mahdollista laturia, vaan sellaisen, jossa ainakin pitäisi olla vähän enemmän älyä mukana. Minulla siis ollut jo pari SSC P7-valoa pari vuotta käytössä, eikä niiden kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Mjuu.. en kyllä itsekään ole jättänyt yhtään DE:n laitetta lataukseen ilman välitöntä valvontaa. En toisaalta ole DE:stä tilannut noille 18650-akuille halvinta mahdollista laturia, vaan sellaisen, jossa ainakin pitäisi olla vähän enemmän älyä mukana. Minulla siis ollut jo pari SSC P7-valoa pari vuotta käytössä, eikä niiden kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Minullakin on ollut DE:n P7-taskulamppu ahkerassa pyöräilykäytössä 1½ vuotta. Laturiksi valitsin sen DE:n mallin, jota on myyty mm. Fenix Storessa. Tämä ei tietysti takaa, että kyseessä olisi edes oikeasti sama laite, ja lisäksi asiantuntevammat piirit (Candlepowerforums) ovat todenneet, ettei senkään latausmetodi ole turvallinen.

Akut ostin aivan muualta. Kolme 16850 -kennoa. Jos niille tulee hintaa DE:ssä noin 4 euroa per kpl, niin itse maksoin tyyliin tuplasti tai vähän päälle. Rahaa kului siis ehkä 15 euroa enemmän. Ei ole mielestäni paha hinta pienestä mielenrauhasta (markkinoiden parhaalle laturille olisi tullut hintaa jotain ~50 euroa vs. DE:n laturi ~10 euroa, voi olla että sekin tulee vielä tilattua). Tuotettahan tulee kuitenkin käytettyä "melkein päivittäin" (lamppua siis, laturia ei kovin usein tarvita). Jokainen voi sitten itse miettiä, minkä verran on valmis maksamaan siitä, että akut uskaltaa tarvittaessa jättää lataukseen kun lähtee käymään vaikkapa kaupassa, tai esim. yöksi...

DE on vähän niin kuin Biltema, mutta potenssiin kaksi tai kolme. Niin hyvässä kuin pahassa.

P.S. Olettehan muuten tietoisia esim. China Export -merkistä? :icon_rolleyes:

Pitääkin askarrella tuohon uusi johto ennen kun syyspimeet taas alkaa.

Mistä muuten johtuu että MP3:n radiota ei voi kuunnella sillon kun tuo DE:n ledi on päällä, radio vaan rätisee. Antaako tuo itse ledi häiriötä, vai akku, vai väärin mitoitettu johto?:conf:

Ledin ohjauspiiri pörisee radiotaajuudella. Täysin normaalia hakkuripiirille, jos suunnittelu ja häiriösuojaus on puolivillaista. Johtojen pituus saattaa vaikuttaa jonkin verran, koska häiriö voi kytkeytyä johtojen kautta (johto toimii antennina). Oletko testannut kuinka kaukana lampusta tuo vaikuttaa radioon? Pahimmillaan tuo aiheuttaa harmia myös muille tienkäyttäjille.

Led Lenserin P7 sen omalla kiinnikkeellä. Piisaa tehot työmatkapyöräilyyn ja helpoille poluille.

Kypärässä Petzl tikka xp

Laitanpa tähän vielä linkin nerokkaaseen kiinnityssysteemiin.

Edit: Tjaah, eipä tässä kyseltykkään toisten ratkaisuja...

Mutta jos pyöräilet valaistulla tiellä, niin oikeastaan tollanen 50 lumenia on jo varsin riittävä.

Takavalona käy oikeastaan mikä tahansa halpis tuikku.

Muokattu

• 5 weeks later...

Olisko kellään kokemusta simppeleistä langattomista ratkaisuista kun vähän **tuttaa viritellä mitään ylimääräisiä sähkökaapeleita pyörään mokoman takia. Esim. Exposure Lights Joystick Mk.5, 2,5cmx10cm 98gr 'patukka'. Tuohon painoon kuuluu jo kiinikekin. Voi kiinnittää pidikkeellä tankoon tai kypärään jolloin valoa pystyy suuntaamaan aina katseen mukaan, luvataan 250 lumenia / 3h tai pienemmillä tehoilla pidempään. Voittoja joissain valotesteissä. Tuo keila on melko kapea mutta ihan tehokkaan näköinen kuvissa. Kypärään kiinnitettynä ja tiellä ajaessa tuo keilan kapeus ei varmaankaan haittaa niin paljon kuin tankovalossa tai metsässä ajaessa. Muita langattomia..? Pimeään metsään minulla ei oikeastaan ole tarviskaan mennä mutta pieniä etappeja valottomalla tiellä + ajoa katuvalaistuilla kaduilla.

Muokattu