Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ylämäki - alamäki, miten?

Focaccia
 Share

Recommended Posts

Niin, siinäpä se, miten juostaan ylämäki? Entä alamäki?

Olen juossut viimeaikoina mittarin kanssa ja tyrmistynyt kerta toisensa jälkeen. Siis mitä kummaa, ylämäet menee vauhdikkaasti, vauhti jopa loivassa ylämäessä NOUSEE verrattuna tasamaalle. Alamäessä - loivassakin, vauhti taas pysyy samana, tai jyrkemmässä mäessä laskee. Eikö tuon pitäis olla ihan toisinpäin?

Mikä tekniikka on alamäkeen juostessa oikein? Itse joskus kuulin ohjeen "takamus alas, polvet koukkuun" - tuolla ohjeella olen sitten mennyt, ehkä jopa liioitellen..miten se oikein kuuluu juosta? Tuntuu typerältä jarrutella alamäessä, kun mieli tekis antaa mennä oikein pitkällä vetävällä askeleella ja vauhdilla.

Alamäkijuoksu vaatii harjoittelua sujuakseen rennosti. Juostavan jyrkässä mäessä ei kannata paljon jarrutella. Jarruttaminen vain rasittaa jalkoja pahemmin. Perse alhaalla juokseminen ei kuulosta minun korviini hyvältä (jos nyt sitä edes tarkoitit). Itse olen saanut ohjeen juosta ryhdikkäästi, lantio ylhäällä. Erityisesti neuvo oli pyrkiä nopeaan ja keveään askelkontaktiin ja rentouteen. Ponnistaa ei juuri tarvitse, kun mäki vie itsestään eteenpäin. Antaa sen viedä.

Todella jyrkät mäet ovat sitten asia erikseen...

Ymmärrän kyllä sen, jos alamäkijuoksu ei suju, mutta miten ihmeessä jollakin voi vauhti kasvaa ylämäessä! Minä annan ylämäessä vauhdin suosiolla laskea, ja pyrin taas alamäkiosuudella ottamaan menetetyt sekunnit takaisin. Yritän rullata alamäet rennolla, mutta napakalla ja terävällä, selkeästi päkiäpainotteisella askelkontaktilla. Ja kun vauhti kasvaa liian suureksi, sen kyllä huomaa viimeistään silloin, kun keskivartalon pito loppuu, tulee nitkahdus sivulle tai taakse, horjumista, silloin on viisainta jarruttaa.

Jyrkemmät mäet on mielestäni parasta mennä alas laukka-askelilla, siis siten, että alastulossa toinen jalka on jo tulossa varmistamaan, jos etummainen askel lipeää. Meno on kevyttä ja rentoa, voimia säästyy, eikä vauhtikaan ole kovin paljon hitaampi, kuin normaalissa ravaamisessa. Mitä vaikeampi, epätasaisempi ja jyrkempi mäki, sitä suurempi on laukkatyylistä saatava hyöty. Luulisin (en tiedä), että suunnistajat käyttäisivät laukkaa.

villho; mulla on tuo Suunnon t3c ja siihen pod, niillä olen mittaillut..liekö sitten uskomista.

levox; kun on riittävän hidas vauhti niin pienikin eteen nojaus lisää vauhtia, tekniikkavikaisen ongelma. Näköjään loivaan ylämäkeen suhtautuu "haasteena" ja lisää vauhtia tjn..en minä tiedä - niin mittari väittää, ja siltä se vähän tuntuukin. Ehkä saan ylämäkeä punnertaessa sen oikeamman tekniikan ja kädet mukaan - tasasella ne jotenkin unohtuu ja alamäet ei suju ollenkaan, ne vaan hidastaa menoa.

villho; mulla on tuo Suunnon t3c ja siihen pod, niillä olen mittaillut..liekö sitten uskomista.

Mikä POD? GPS POD vai Foot POD? Jos kyse on jälkimmäisestä ja vauhdit on kalibroitu tasamaalla, niin metsään menee tuo nopeuden näyttö mäissä. Tämä selittäisi nuo sinun oudot kokemuksesi.

Mikä POD? GPS POD vai Foot POD? Jos kyse on jälkimmäisestä ja vauhdit on kalibroitu tasamaalla, niin metsään menee tuo nopeuden näyttö mäissä. Tämä selittäisi nuo sinun oudot kokemuksesi.

GPS POD on käytössä. Ohjeissa kyllä mainitaan että "..Vauhdin mittaus (min/km) saattaa vaihdella enemmän kuin todellinen nopeus, kun vauhti on hitaampaa kuin 7,5min/km. Tämä johtuu mittausyksiköstä." Voiskohan tuo selittää heittoa vaikkei nopeus niin hidasta olekaan.

Toisaalta, en pidä sitä ihmeenä että vauhti lisääntyy loivassa ylämäessä - mä aina kiroan noita mäkiä jo ennen niiden alkua, kauheella tsempillä sitten painan kohti kammottavaa tappomäkeä. Ehkä sitä vaan repii itsestään enemmin mäkeen..ja tekniikka on parempi. Tai sitten mä vaan olen jotenkin viallinen :hali_hehe: vähän outo tapaus..

GPS-vauhdinmittaus ei yleensäkään ole pienillä nopeuksilla kovin tarkka. Itselläni Suunnon GPS-pod antaa tasaisella juoksuvauhdilla lukemia, joiden vaihteluväli on jopa 2 min/km. Todellisen nopeuden ollessa vaikkapa 5:20 min/km, mittari voi näyttää pitkiäkin aikoja yli 6 min/km. Ei sillä voi päätellä ylä-ja alamäkinopeuksista mitään. Juoksepa sama mäki ylös ja alas ja ota kellolla aika.

Tässä kesän aikana yrittänyt opetella juoksemaan ylä/alamäki levin vuoksi. Itsellä alamäet näyttäisi parhaiten onnistuvan siten että normaalista juoksu asennosta nousee pystyy eli niinkuin tavallaan nojaa taaksepäin ja samalla lantio tulee eteen. Ja sitten vaan mahdollisimman rennosti. Ei tietenkään saa liikaa korostaa tai menee höpöksi.

Itse olen ainakin tavoitteellisesti alamäkijuoksua harjoitellut, juurikin liiallisen jarruttelun takia. Tekniikka "loksahti" kohdalleen kun juoksin jyrkkää mäkeä, säilytin juoksuryhdin huolimatta kaltevuuskulmasta ja annoin jalkojen vaan viedä, askelkontaktia täytyi tietenkin nopeuttaa huomattavasti.

Tässä kesän aikana yrittänyt opetella juoksemaan ylä/alamäki levin vuoksi. Itsellä alamäet näyttäisi parhaiten onnistuvan siten että normaalista juoksu asennosta nousee pystyy eli niinkuin tavallaan nojaa taaksepäin ja samalla lantio tulee eteen. Ja sitten vaan mahdollisimman rennosti. Ei tietenkään saa liikaa korostaa tai menee höpöksi.

Joo tuota oon ittekkin reenaillu ja nyt 3.23 naapurin isäntä kovilla jää alamäkiosuuksilla, alkuun oli vaikeeta mennä rennosti alamäkeen, tuli jarruteltua liikaa. Nyt suht hyvin pystyy menemään pienemmällä iskulla ja nopeemmalla rullauksella. Vastapainona ylämäkeen kun vielä löytäs lisää ruutia ;)