Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Testipuolikas vs kisapuolikas

Kepo
 Share

Recommended Posts

Vetäisin tänään 3 viikon päästä tulevan puolikkaan kisareitin tutustumis- ja testimielessä.

Tarkoituksena oli juosta reippaasti mutta varovasti. Meni sitten mukavassa viileässä kelissä puolivahingossa "liian" kovaa kun kulku oli kevyttä, pahemmin hengästymättä, vain lopussa jalat vähän puutuen.

Aika oli melko tasan 1:30 (4:17/km). Tavoitteeksi olin ajatellut kisassa jotain 1:28 (4:10/km), mutta tämä ehkä antaisi varovaista uskoa tavoitteen tarkistukseen vähän kovemmaksi.

En ole tällaista ennen kokeillut, vaan juossut kisavauhtisia ja kovempia vain reippaasti lyhyempinä, enkä näin pitkää lenkkiä itse asiassa koko kesänä kertaakaan.

Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia kokonais- tai kilsavauhdin aikaeroja muut ovat huomanneet vastaavilla täyspitkillä "vk-lenkeillä", verrattuna samalla reitillä juostuun kisaan.

Itse juoksen VK-treeneissä vain alimatkoja. Viime syksynä kun treenasin puolikkaalle, juoksin pisimmillään 14.5 km kisan tavoitevauhtia. Kisassa meni koko matka vain muutaman sekunnin kovempaa/km. Jos et kerran testissäsi juossut "rajalla", pitäisi kisassa mennä lähemmäksi 4/km vauhtia.

Muokattu
muistin väärin kisavauhtisen pituuden

Ennen ensimmäistä kisapuolikasta olin juossut radalla puolikkaan verkkareissa 1:28:aan. Kisassa meni kolmisen viikkoa myöhemmin 1:24, vaikka tuo treeni otti ihan koville. Toki tuossa varusteet teki osansa.

Silloin meni kisassa eka kymppi 40:30 ja toisella kiristin vauhtia.

enkä näin pitkää lenkkiä itse asiassa koko kesänä kertaakaan.

Jaa, huomasin tämän vasta nyt. Eli määrää/kestävyyttä on harjoiteltu aika vähän? Se tarkoittaa pienempää marginaalia testi-/kisavauhdin suhteen. Lähtisin ehkä tuolla suunnittelemallasi 4.10-vauhdilla liikkeelle ja kiristäisin kympin jälkeen jos pystyy.

Juoksin pari viikkoa sitten aika kuumassa puolimaratonin verran vk:ta myös 1.30 (maratonharjoitus). Ei kylläkään mennyt puolivahingossa kevyesti, mutta ilman todellisia vaikeuksia kuitenkin. Puolikkaan kisassa kesäkuussa meni reilut 1.24 myrskysäässä. Pitkiä lenkkejä (21,1 km tai yli) olen tehnyt aika säännöllisesti.

Minäkin äänestän rohkean neljän minuutin tahdin puolesta. Puolikkaallahan ei vaikeastakaan lopusta tule samalla lailla tuskien taivalta kuin joskus maratonilla, joten pahinta mitä voi käydä on että loppuaika jää sittenkin huonommaksi kuin varovaisemmalla vauhdinjaolla (ja että laihansitkeät äijänkäppänät menevät ohi kahdella viimeisellä kilometrillä).

Muuten olen sitä mieltä - ja itsenikin kanssa eri mieltä - että puolimaratoonarin harjoitteluun ei tarvitse kuulua 90 minuuttia pitempiä lenkkejä.

Lisäksi olen sitä mieltä, että tekemäsi harjoitus ei ollut millään lailla järkevä. Kun mennään VK-vauhtia, mennään reilusti VK-vauhtia, mikä tarkoittaa että joku 3 x 20 min tai 6 x 10 min on maksimi mitä terve ei-masokistinen mies haluaa ja viitsii tehdä. Mutta tästäkin voidaan tietysti keskustella, jopa itsensä kanssa...

Ai niin, piti vielä kysymäni, millä lailla kyseessä oli nimenomaan testijuoksu. Eli mitä testattiin ja miten? Jos olisit joskus aiemmin juossut 21.1 km tietyllä sykkeellä, tietyllä subjektiivisella rasitustasolla tai tiettyyn aikaan ja sen jälkeen puolikkaan kisan, voisit kenties päätellä jotain tämänhetkisestä kunnosta, mutta nyt tämä oli mielestäni vain vähän tämmöinen sohaisu pimeään.

No, toisaalta olihan Janne Holméninkin maratonohjelmassa "testijuoksu", jonka olemus ei minulle oikein selvinnyt...

Muokattu

Kiitos kommenteista. Alle 4min/km on tosiaan jonkunmoinen tavoite puolikkaalle. Ei taida ihan rohkeus vielä riittää, ainakaan alussa...

Ai niin, piti vielä kysymäni, millä lailla kyseessä oli nimenomaan testijuoksu.

Viimeiset 5-6 viikkoa ovat menneet helteiden ja reissujen takia huonosti. Ajattelin että täytyy vähän kokeilla omaa kuntoa, mutta pakottamatta, niin ettei palautumisen kanssa ole ongelmia.

En tiedä oliko tosiaan harjoituksellisesti järkeä, mutta ilman tuota olisi varmaan tullut lähdettyä kisassa turhan hitaasti. Nyt voinee reippaasti laittaa Adiokset jalkaan ja lähteä vähän lujempaa -> onnistunut testi jonka ansiosta kisan loppuaika tulee ehkä olemaan parempi kuin ilman testiä. Paino sanalla "ehkä"...