Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onkohan tässä järkeä?


shline
 Share

Recommended Posts

Minua on alkanut huolestuttaa mahdanko olla uran huipussa. Eli ongelmani on junnaanko paikallani vai paraneeko ajat. Siis teen vuorotyötä ja on pieniä lapsia. Eli aikaa jää juoksuun tosi vähän. Olen aloittanut juoksun noin 3v. sitten ja tavoitteeni on parantaa aikaani puolikkaalla. Se on vain jäänyt junnaamaan siihen 2 tunnin korville.

Treeniohjelmani on seuraava:

Yleensä ehdin tehdä 3 harjoitusta viikossa. Joka toinen harjoitus on pk ja niiden välissä on joko vk/mäki/intervalli tai vuorotellen pitkis.

Tässä esimerkki:

ma pk

ti -

ke -

to vk/mäki/intervalli

pe -

la -

su pk

ma -

ti pitkis

ke -

to -

pe pk

la -

su vk/mäki/intervalli

...

Kannattaako jatkaa näin vai heitäisinkö Asicset naulaan ja keskityn 100% kodinhoitoon ja töihin?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Onko se ajan parantaminen niin tärkeää? Etkö voi vain nauttia juoksusta, harjoitella silloin kun ehdit ja osallistua tapahtumiin pelkästä osallistumisen ilosta?

Itse olen 5 tunnin maratoonari, kahden kouluikäisen lapsen työssäkäyvä äiti ja olen todennut, että ei minäkuvani siitä hetkahda, vaikka aika pysyttelisi taivaan tappiin tuossa viiden tunnin hujakoilla. En halua kuitenkaan käyttää koko vapaa-aikaani pelkkään juoksemiseen, vaan 3-4 lenkkiä viikossa saa luvan riittää. Maratontapahtumiin osallistuminen tuo harrastukseen mukavaa potkua ja tsemppaa lähtemään lenkille, mutta tiedän, että kärkijoukkoon tällä geeniperimällä ja harjoittelulla ei koskaan tule olemaan asiaa.

Link to comment
Share on other sites

Onko se ajan parantaminen niin tärkeää? Etkö voi vain nauttia juoksusta, harjoitella silloin kun ehdit ja osallistua tapahtumiin pelkästä osallistumisen ilosta?

Itse olen 5 tunnin maratoonari, kahden kouluikäisen lapsen työssäkäyvä äiti ja olen todennut, että ei minäkuvani siitä hetkahda, vaikka aika pysyttelisi taivaan tappiin tuossa viiden tunnin hujakoilla. En halua kuitenkaan käyttää koko vapaa-aikaani pelkkään juoksemiseen, vaan 3-4 lenkkiä viikossa saa luvan riittää. Maratontapahtumiin osallistuminen tuo harrastukseen mukavaa potkua ja tsemppaa lähtemään lenkille, mutta tiedän, että kärkijoukkoon tällä geeniperimällä ja harjoittelulla ei koskaan tule olemaan asiaa.

Näinhän se menee. Itsekin tuollai viiden tunnin ja risojen taivaltaja eikä todennäköisesti tule tuo maaginen raja koskaan alittumaan sen enempää geeniperimän kuin vähäisen harjoittelunkaan vuoksi, puhumattakaan sairauksista, joilla antaa pirusti tasoitusta toisille. Eikä ikäkään ole enää mikään tyttösen, vaikka mieli käykin edelleen rippikoulua.

Heppoiset ovat siis edellytykset viiden tunnin alitukseen maralla, mutta so what. Eihän kaikkien tarvitse eikä pidäkään olla huippuja. Kyllä näillä juoksumäärillä kuitenkin suht kohtuullisessa kunnossa pysyy, verrattuna ihmisiin, joiden pääasiallinen liikunta tulee liikkeestä sohvalle - jääkaapille ja takaisin.

Aika aikaa kutakin, eli nyt shline, harjoittelet siten, että tuntuu hyvältä ja muu perhe-elämä antaa periksi. Kyllä sie vielä ehdit niitä aikoja parannella. Oletan, että olet kuitenkin aika nuori. Ja omiin puolikkaisiin on kulunut einen verran yli 2 tuntia, joten ei niissäkään mitään hurraamista ole, mut juosten on ne kaikki selvitetty. Keräilyautoon en ole vielä joutunut.

Link to comment
Share on other sites

Sehän on jo tosi hyvin, että 3krt/vko harjoittelulla pääsee kahden tunnin puolimaratonaikoihin.

Toisaalta aika selväähän se on, että tulokset jäävät jossain vaiheessa junnaamaan paikoilleen, jos harjoittelu pysyy samanlaisena, ja aika todennäköisesti paranisi, jos harjoittelua pystyisi lisäämään. Pienten lasten ja työn kanssa Ã¥ujotellessa se voi olla hankalaa, mutta penskat kasvavat yllättävän nopeasti.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole järkeä. Kuka järkevä ravaa pitkin tietä tuntikausia viikossa, menettää sosiaaliset suhteensa, saa palkaksi kipeät jalat ja jatkuvan nälän, jolle lapset sanoo, että "äiti, miksi sä aina juokset" ja ulkonäkökin alkaa uhkaavasti muistuttaa ajokoiraa?

Ei ole järkeä, kun miettii illanviettoon lähtiessä, miten pieleen seuraavana päivän lenkki menee valvomisen takia. Tai että ei viitsi osallistua työpaikan kahvikekkereille täytekakkuineen, koska olis tarkoitus vetää rankka treeni heti poispäästyä.

Järki ei myöskään toimi urheilukaupassa, kun uudet lenkkarimallit on tulleet. 150 euroa lenkkareista, pikkuraha, kyllä ne esikoisen vanhat kengät menee vielä kuopukselle, vaikka kuopus onkin poika ja kengät vaaleanpunaiset.

Huumoria kehiin, kyl se siitä. *taputtaa*

Link to comment
Share on other sites

Mulla on varmaan sama edessä. Vapaita juoksuiltoja on max 3/vko, vielä kehitystä tapahtuu mutta katto tulee varmasti vastaan. Sähän voisit etukäteen kokeilla näitä, kerro sitten toimiko:

-jaksota harjoittelua huippu-urheilijan tyyliin: kunnon pk-junnausta syksy ja talvi (ehkä välillä vähän reippaammin), mäkijuoksut mukaan maaliskuulla ja huhti-toukokuussa lenkit lyhenee ja vedot kovenee. Keskityt siis yhden ominaisuuden treenaamiseen kerralla.

-panosta lihaskuntoon ja venytä sillä askeltasi - lenkkipäivien välissäkin voi vetää kuntopiiriä keskivartalolle ja jaloille (voi tehdä kotona imuroinnin ja pyykinpesun välissä).

-Pidä treeniviikonloppuja tai tehoviikkoja kerran kuussa saadaksesi kilometrimäärät isommiksi.

-Juokse työmatkat. Kai trikoissakin voi töitä tehdä?

Jos ei näillä tahti parane, niin ei sitten.

Link to comment
Share on other sites

Varmasti jokainen miettii, mitä on valmis/kykenee satsaamaan ajallisesti ja muutenkin juoksuun. Tuloksiahan ei synny ilman työtä, harjoitteluun pitää saada systeemi, tehot ja määrät kohdalleen kuntotason mukaan, jotta kehittyy.

Toiset taas ottavat lunkin asenteen. Tuloksilla ei väliä, juostaan mitä juostaan ja nautitaan juoksutapahtumissa tunnelmasta ja matkanteosta. Tällainen asenne on todella hieno! Eräskin naisporukka oli liikkeellä sankalla joukolla. Kyselin heidän aikojaan, ja kehitystään. Nauroivat, että porukassa on yksi, joka hoitaa "sen kilpailupuolen", muut nauttii reissusta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä.

En oikeasti ole asicseja naulaan laittamassa kun tää on niin kivaa. e_eerikin neuvot oli hyviä. Tarttee talvi junnata pk:ta ja keväällä siten tehostaa.

Perhe on tietysti tärkeä, mutta onhan se kiva et jaksaa ja mahdollisesti saa elää pidempään perheensä kanssa.

Oliko mielestänne treeniohjelmani hyvä vai pitäisikö sitä jotenkin muuttaa?

Toinen asia. Olisiko parempi juosta puolimaraton tasasella vauhdilla alusta loppuun vai kiristää puolenmatkan jälkeen?

Mä oon ylensä kiristäny puolessä välissä. Kerran lähdin tasavauhtia mutta liian kovaa. Tuli seinä vastaan 16km. Eli lähdin liian kovaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse pyrin juoksemaan tasaisella vauhdilla. Esim McMillanissa voi suunnitella vauhtia, jos osaa arvioida loppuaikaansa yhtään. Tasaisella vauhdilla alkuun, ja puolikkaalla sitten voi yrittää kiristää aikaisintaan 16km jälkeen, jos paukkuja on. Maratonilla vastaavasti vauhtia kiristetään vasta 30km jälkeen, jos siihen on energiaa. Puolikkaalle kannattaa verrytellä ja lämmitellä, ettei tarvi kylmiltään juoksemaan. Sellainen 10-15min.

Link to comment
Share on other sites

Aika samantapainen tuo sun ohjelma on kuin mulla - sulla painottuu vain enemmän peruslenkkiin kuin mulla. Jos aikaa jää vähiin, pyrin juoksemaan joka viikko ainakin pitkän (1½-2h) tai puolipitkän (1h15-1h30). Peruslenkistä luopuu helpoiten jos on pakko - taitaa olla luonnekysymys.

Mun oma perussapluuna on ollut tänä vuonna:

ti vauhtipäivä n. 60min

to tasavauhtinen 55-75min

su pitkä lenkki 1½-2h

Aikaa käytetty siis 3½-4h, 35-40km/vko

-talvella osa juoksuista korvattiin hiihdolla tai kuntopyörällä. Kuntopyörää poljeskelin myös joskus välipäivinä palauttavana harjoituksena.

Vauhtipäivän ohjelma vaihteli:

-talvella tai syksyllä lenkki peruslenkkivauhdilla (lopussa ehkä kiihtyvä vauhti tai sitten kevyttä vauhtileikittelyä koko matka)

-kevättalvella reipasta luisteluhiihtoa, kun ei jalka kestänyt juosta

-maalis-huhtikuussa mäkijuoksua 4-6x 2min (10K vauhtia) /pal 2min (ylämäkeen!)

-huhti-toukokuussa vuoroviikoin VK tempojuoksu 3-8km tai vetoja (esim. 4x400m- 2x600m - 1x 800m - 2x400m (5K kisavauhtia) /90s palautuksella).

-fiiliksen mukaan välillä joku testijuoksu (3000m, 800m, 5000m varsinaisen treenin tilalla)

Vielä täytyy mainita, että ihmettelen aika paljon netistä ja kirjoista löytyviä juoksuohjelmia (esim. ½M ja maraton). Kaikki lähtee siitä, että juoksupäiviä täytyy olla 4-5x/vko ennen kuin uskaltaa lähteä kisaan. Lenkkien pituudet voivat olla sitten vaikka kolme mailia (<5km) ja vauhti helppoa hölkkää. Musta se jossain vilahtanut Holménin 4h maratonohjelma, joka perustui kolmeen treeniin viikossa oli virkistävä poikkeus!

Ymmärrän, että tässä hommassa kehittyy juoksemalla, mutta mä en jaksa pestä niin paljon pyykkiä kuin tuo treenimäärä edellyttäisi...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy