Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kiinnostaako 48H Kaustisella 2011?

Jii Tee
 Share

Recommended Posts

Minulla on pari vuotta kytenyt ajatus 48H kisan järjestämisestä Kaustisella.

Keväällä X-Caliber kysyi, että voisimmeko Kaustisella tälläisen juoksun järjestää, siksi käännynkin teidän ultraajien puoleen ja pyydänkin teitä ilmoittamaan, ketkä mahdollisesti voisivat olla mukana.

Mikäli 48H järjestetään se tulee olemaan osa nykyistä ultratapahtumaa.

Aloitettaisiin perjantaina 48h:lla, 24h tulee mukaan lauantaina ja 6h sunnuntaina.

Ajankohta nykyinen, eli heinä-elokuun vaihde.

Päätös 48h mukaan ottamisesta tehdään sen jälkeen, kun saadaan jonkinlainen käsitys mahdollisten osanottajien määrästä.

Uskoisin, että mikäli saadaan n. 10 ultraajaa mukaan, niin silloin juoksu voisi toteutua.

Päätös ei ole yksistään minun vallassani, vaan asiasta täytyy keskustella KP-V:n ja kyläyhdistys ViTatiimin sisällä. Talkoolaisia tarvitaan lisää, kun aika pitenee.

Hyvät juoksijat, toivon mahdollisimman paljon kannanottoja asian tiimoilta.

Niin ja itse olen ensimmäisenä tulossa mukaan.

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tässä Vilkkuollin ajatuksia: Jii Tee pyysi minua ( meitä ) mukaan jo viime vuonna 24h kisaan. Viime vuonna ei tullut lähdettyä, mutta tänä vuonna kylläkin sillä mentaliteetilla, että juostaisiin n. 18-20h. Kuten sitten tehtiinkin. Mutta nyt olen ajatellut, että ensi vuonna "täysin palkein" se 24 h. Joten 48h tuntuu kaukaiselta ajatukselta näillä näkymin. Se kierros on kyllä kivan vaihteleva.

Ihan ehdottomasti, mutta ei vielä hetkeen: Pitää opetella tämä vuorokaudenhomma ensin. Ja oppiihan sen - niin sitten olisi tosi hienoa jos voisi kotimaassa ja tutuilla paikoilla perehtyä tähänkin. En ole koskaan ajatellut että minulla olisi mitään varsinaisia näkymiä niin lyhyessä ja vauhtia vaativassa lajissa kuin vuorokaudenjuoksu. Eikä ole muuten pitemmässäkään.

Ei ole pieni juttu jos pääsee vuorokauden kisassa seurailemaan tuplamatkalaisten ponnistelua. Pysyy turhat kuvitelmat loitolla...

Mukava, että on kiinnostusta ja näin nopeasti. Toki on aivan ymmärrettävää, ettei vuotta eteenpäin voi kukaan varmaksi sanoa.

Tämähän olisi taas uusi luku suomalaisen ultrajuoksun historiassa, 48h:a ei ole vielä koskaan järjestetty.

Itseäni tämä on kovasti kiinnostanut jo pari vuotta, ehkä meikäläisenkin nopeus (tai hitaus) riittäisi tähän.

Jykelle tuosta harjoittelusta sanoisin ilman omakohtaista kokemusta 48h:sta, että ei se kovin paljoa poikkea 24h harjoittelusta.

Itse olen aikonut ottaa kävelyä mukaan, monethan kävelevät myös 24h harjoittelussa, minulla ei ole tähän asti ollut kävelyä lainkaan mukana.

Jostakin olen lukenut, että 48h (ja 6d myös) on sarja toistuvia pitkiä lenkkejä lyhyin palautuksin.

Ehkä minun nykyinen harjoitteluni, jossa juoksen n.20km kerrallaan päivittäin tai joskus kaksi tai kolmekin kertaa päivässä sopiikin sitten paremmin tähän kuin 24h juoksuun.

En tee koskaan yli 30 km:n mittaista yhtäjaksoista juoksua (harjoitusmaratoneja kerran pari vuodessa lukuunottamatta).

Vaikuttaa siltä, että ainakin minulla jalat ja kroppa kestävät ja palautuvat paremmin noista tieästi toistuvista puolipitkistä kuin harvemmin juostavista ylipitkistä.

Tässä pari ajatusta omasta kokemuksesta, kaikesta yhdestä.

-Jalat pitää saada harjoitettua siihen kuntoon, että pysyy niiden päällä 48h. On muuten aika paljon pidempi aika/matka kuin 24h. (no shit!)

-Sitten pitäis saada kuntokin siihen kuosiin, että jaksaa painaa 48h. Tällä osa-alueella, ei niin paljon eroa 24h harjoitteluun. Ainakaan näillä omilla vauhdeilla vielä. Eliitti on varmasti erikseen.

-Lisäksi täytyy omata niin tyhmä pää, että pystyy viihdyttämään itseään 48h ja pidettyä edes jonkinlainen motivaatio jatkaa matkaa kaikesta tuskasta ja epämiellyttävyydestä huolimatta. Motivaatio hukkuu aika helposti.

Ekassa kisassa oli kaikkien noiden kanssa paljon ongelmia.

En edes uskalla ajatella 6d kisaa. Silti se putkahtelee välissä mieleen.

Uskon että omalta kohdaltani pahin on Jamesin kohta 1 elikkä jalkojen lihaskestävyys ja kiputilat vähemmän harjaannutetuissa lihaksissa, jo 24h kisassakin tämä on ollut suurin huolenaihe lopputuloksen suhteen, kahta muuta toki unohtamatta. Sille asialle ehkä ehtii tehdä jotakin, kun nyt on tavoite asetettu ajoissa. Positiivinen yllätys 24h karkeloissa on ollut että nesteen/ravinnon imeytymisongelmat varsinkaan juoksu/kävelyvaiheessa eivät ole olleet pahoja vaan enemmänkin hetkellisiä. Myöskin uupumuksen tunteet ovat olleet lyhytaikaisia ja palautuminen suht nopeaa. Toki voi johtua siitäkin että tulokset ovat jääneet vähän lepsuiksi.

Mulla on sama kuin Vilkkuollilla, eli vähän tyngäksi jäi (puoliharkiten) tämänvuotinen 24:sen kokeilu, joten ensi vuonna saattaisi olla täyden vuorokaudenjuoksun paikka. Ja jos on, niin todennäköisimmin juuri Kaustisella, jos sieltä kisa edelleen löytyy. Nelikasi täytyy jättää vielä odottamaan pään lisäpehmentämistä.