Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Arvio puolikkaan vauhdista.


Etep
 Share

Recommended Posts

Olen reilu kolmevitonen liikunnan suhteen "myöhäisherännäinen" mies.

Tarkoitus juosta ensimmäinen puolikas kolmen viikon päästä.

Juoksin viikonloppuna 18 km 2:15 72% keskisykkeellä. Max syke n. 184.

1. Onko olemassa jotain arviolaskuria tms. josta voisi arvata tavoiteaikaa puolikkaalle ?

2 Mikä olisi suunnilleen "turvallinen" syketaso, millä voisi kuvitella jaksavansa tuon matkan ? Tunti 82 % sykkeellä menee aika kivasti.

Näppituntumaankin perustuvat kommentit kiitollisena otetaan vastaan.

Link to comment
Share on other sites

1. Laskureita löytyy pidemmän matkan ajan määrittämiseksi maksimaalisesta lyhyemmän matkan suorituksesta. Mutta tuo sinun 18 km lenkkisi ei ollut ilmeisesti maksimaalinen suoritus, joten siitä ei voi tehdä suoraan päätelmiä. Tarvittaisiin vähintään toinen lenkki toisella syketasolla, jotta tuosta voisi yrittää päätellä edes yksinkertaisella mallilla, mikä olisi puolikkaan vauhti.

2. Kokenut juoksija pystyy juoksemaan puolikkaan reilusti yli 90 % maksimista sykkeillä. Aloittelijan kannattaa kokeilla hiukan löysempää tahtia. Tuo mainitsemasi 82 % on varmasti ihan hyvä taso.

Link to comment
Share on other sites

1. Laskureita löytyy pidemmän matkan ajan määrittämiseksi maksimaalisesta lyhyemmän matkan suorituksesta. Mutta tuo sinun 18 km lenkkisi ei ollut ilmeisesti maksimaalinen suoritus, joten siitä ei voi tehdä suoraan päätelmiä. Tarvittaisiin vähintään toinen lenkki toisella syketasolla, jotta tuosta voisi yrittää päätellä edes yksinkertaisella mallilla, mikä olisi puolikkaan vauhti.

2. Kokenut juoksija pystyy juoksemaan puolikkaan reilusti yli 90 % maksimista sykkeillä. Aloittelijan kannattaa kokeilla hiukan löysempää tahtia. Tuo mainitsemasi 82 % on varmasti ihan hyvä taso.

kyllä, ei ollut mikään "maksimaalinen" suoritus. Syke-keskiarvo oli 72 %. Löytyisikö linkkejä laskureihin ?

Ajattelin kokeilla juosta seuraavana reilun kymmenen kilometrin lenkin tuolla 82 % tasolla ja tunnustella fiiliksiä. Ongelmana on ajan loppuminen. Viikkoa ennen skabaa ei kannattane paljoa treenata...

Link to comment
Share on other sites

Yhden lenkin perusteella on vaikea antaa tarkkaa arviota, jos esim. mistään kisasta ei ole tulosta.

Tuon lenkin (noin aerobisella kynnyksellä) perusteella, jos normaalin harjoitusviikon yhteydessä tehty, arvioin puolikkaan tavoiteajaksi 2.10.

tuo oli juurikin normaalin harjoituksen yhteydessä, ns. kevyt ja pitkä lenkki. Valitettavasti mitään kisatuloksia ei ole. Kokeilen juosta reilun 10 km "kovaa" tällä viikolla.

Link to comment
Share on other sites

kyllä, ei ollut mikään "maksimaalinen" suoritus. Syke-keskiarvo oli 72 %. Löytyisikö linkkejä laskureihin ?

McMillanin laskuri on varmaankin tunnetuin:

http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm

Mutta tuolla sykearvolla ei tee mitään, koska tuossa siis oletetaan maksimaalinen suoritus jollakin matkalla. Nuo sykkeet kyllä käyttäytyvät melkolailla lineaarisesti vauhdin suhteen aerobisissa suorituksissa, mutta nyt tarvittaisiin "toinen piste suoralle", jotta voitaisiin määrittää vauhdin ja sykkeen suhde.

Link to comment
Share on other sites

Itse kun kävin reilu pari viikkoo sitten juoksemassa ekan puolikkaan niin jätin sykepannan varmuuden vuoksi kokonaan pois että en vahingossakaan olisi alkanut seurailemaan sykkeitä. Uskon että en olisi päässyt yhtä hyvään tulokseen vaan olisi alkanut hölläämään kun lukemat alkaa näyttää korkeilta. Minun mielipide on että kilpailuissa pitää luottaa perstuntumaan mutta harjoitellessa voi jonkinverran käyttää mittaria apuna.

Link to comment
Share on other sites

tämän saman kommentin olen lukenut muualtakin; kisassa jännitys nostaa sykkeitä. Toisaalta adrenaliinineritys ja kisastressi nostaa suoritustasoa -saat itsestäsi enemmän irti.

Pitkillä hitailla lenkeillä mittari on kyllä hyvä. Matka tulee mitattua gepsillä ja ei tule mentyä liian kovaa.

Otan kyllä mittarin puolikkaalle - ihan jo stattien ( nopeus, sykkeet) takia.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

kuinka nopeasti tuollaisen pidemmän hitaan ( 18 km) lenkin kannattaa lähteä seuraavalle lenkille? Jalat eivät kipeytyneet lainkaan, vain pienenpientä tönkköyttä havaittavissa, kun oikein tunnustelee. Palautuminen on tietysti yksilöllistä, mutta heittäkää nyrkkisääntöjä. Lenkki oli sunnuntaina, jokohan keskiviikkona "uskaltaisi" vauhtilenkille ?

Muokattu
kirotusvireen korjaus
Link to comment
Share on other sites

Eka puolikas kannattaa vaan juosta niin kovaa kuin pystyy ja sitten tehdä sen kokemuksen perusteella aikatavoitteita seuraaville vuosille. Eli siis lähteä siinä porukassa aluksi liikkeelle sellaista vauhtia mikä tuntuu hyvältä. Eli ei täysiä, mutta kuitenkin niin, että on kilvanjuoksun tuntua. Puolimatkassa jos ei tunnu vieläkään miltään, voi alkaa kiristämään vähän vauhtia. Jos juoksemista on hyvin vähän takana niin 4-5km ennen maalia jalat todennäköisesti loppuvat ja olo on kuin olisi keitettyjen spaghettien yläpäässä. Silloin pitää vain taistella. Ei voida puhua loppukiristä, vaan monet sinut todennäköisesti ohittavat vikalla parilla kilsalla, mutta täytyy mennä niin kovaa kuin pystyy niillä jäykillä, väsyneillä jaloilla.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Kiitos linkistä ja kaikille kommenteista.

Käyn juoksemassa reilun kympin pätkän oman kuntoni mukaan "kovaa", katsotaan arvioita sitten uudestaan.

Jos haluat 'helpolla' hyvän arvion puolikkaan kyvyistä niin

mene radalle ja juokse pienen verryttelyn jälkeen 5km täysillä. Jos et tiedä 5km:n vauhdísta niin aloita hippasen yli 90% maksimisykkeestä ja tiukenna sitä mukaa jos alkaa tuntua että kestät kovempaakin. Sitten aika McMillaniin niin saat realistisen puolikkaan vauhdin. Jos puolikkaan reitti on raskas niin kannattaa kuitenkin varautua muutaman minuutin ennustetta hitaampaan tahtiin. Tuosta saat samalla hyvän maksimikestävyystreenin joka nostaa kuntoa puolikkaalle.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

kuinka nopeasti tuollaisen pidemmän hitaan ( 18 km) lenkin kannattaa lähteä seuraavalle lenkille? Jalat eivät kipeytyneet lainkaan, vain pienenpientä tönkköyttä havaittavissa, kun oikein tunnustelee. Palautuminen on tietysti yksilöllistä, mutta heittäkää nyrkkisääntöjä. Lenkki oli sunnuntaina, jokohan keskiviikkona "uskaltaisi" vauhtilenkille ?

Ihan hyvin uskaltaa. Tuollaisen puolipitkisen jälkeen pari palauttavaa lenkkiä ja voi tykittää ihan vapaasti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy