Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCM:stä Vantaalle - miten harjoitella


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei,

HCM meni eilen aikaan 4,04. Nyt olisi tavoitteena juosta 4 minuuttia paremmin Vantaalla 10.10.2010. Olen nyt juossut neljä maratonia, mutten koskaan kahta samana vuonna. Auttakaa amatööriä.

1, Kuinka pitkään nyt lepään ennen ensimmäistä lenkkiä?

2, Kuinka monta pitkää lenkkiä ennen Vantaan maratonia?

3, Onko viimeinen pitkä taas 3 viikkoa ennen maratonia?

4, Onko yhtään kevyttä viikkoa sitten, kun harjoittelu alkaa?

Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

1. Jos vedit maran täysillä lepää viikko, sitten kevyttä treeniä viikko ja sitten täysi rähinä päälle.

2. Pari

3. Jos palaudut hitaasti niin on. Jos pitkä on rutiinia niin pari viikkoa ennen maraa voi hyvin vetää pitkän.

4. Ei riitä aika siihen, mutta viikkojen sisällä treenimäärää/rasitusta kannattaa rytmittää.

Jos mara meni loppuun asti hyvin ( =kestävyyspohja kunnossa ), kannattaisi ehkä kokeilla muutamaa hieman kovempaa vitosta-kymppiä ( esmes kiihtyvää ) kuin mihin on tottunut ja nostaa peruslenkkienkin vauhteja ja himmailla määrissä niin tulos voisi alkaa kolmosella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jatkan nyt tähän ketjuun kun asia kuitenkin on aika lähellä tämän ketjun aihetta.

Minulla on tavoitteena juosta ensi kesänä ensimmäinen maratonini. Olen ajatellut, että juoksisin HCM:n. Mutta käytyäni juoksemassa puolikkaan Vantaalla, haluaisin mennä sinne myös ensi vuonna. Onko ensikertalaiselle liian kova rypistys juosta ensin eka maraton HCM:ssa ja toinen maraton Vantaalla? Eli ekan ja tokan maratonin väliin jäisi (todennäköisesti) vain 7 viikkoa.

Onko ylipäätään mahdoton tavoite juosta ensikertalaisena kaksi maratonia kesässä? Harkitsen kahta maratonia sen takia, että jos ekalla menee jokin vikaan (esim. juodun keskeyttämään), niin sitten on vielä mahdollisuus yrittää uudelleen. Lisäksi ensimmäisen voisi juosta rennosti (pääasia että maaliin pääsisi) ja toisessa kisassa sitten asettaa jokin aikatavoite.

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ensimmäisestä ja toisesta maratonista samana kesänä? Kenties juuri HCM+Vantaa yhdistelmällä?

Link to comment
Share on other sites

Jatkan nyt tähän ketjuun kun asia kuitenkin on aika lähellä tämän ketjun aihetta.

Minulla on tavoitteena juosta ensi kesänä ensimmäinen maratonini. Olen ajatellut, että juoksisin HCM:n. Mutta käytyäni juoksemassa puolikkaan Vantaalla, haluaisin mennä sinne myös ensi vuonna. Onko ensikertalaiselle liian kova rypistys juosta ensin eka maraton HCM:ssa ja toinen maraton Vantaalla? Eli ekan ja tokan maratonin väliin jäisi (todennäköisesti) vain 7 viikkoa.

Onko ylipäätään mahdoton tavoite juosta ensikertalaisena kaksi maratonia kesässä? Harkitsen kahta maratonia sen takia, että jos ekalla menee jokin vikaan (esim. juodun keskeyttämään), niin sitten on vielä mahdollisuus yrittää uudelleen. Lisäksi ensimmäisen voisi juosta rennosti (pääasia että maaliin pääsisi) ja toisessa kisassa sitten asettaa jokin aikatavoite.

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ensimmäisestä ja toisesta maratonista samana kesänä? Kenties juuri HCM+Vantaa yhdistelmällä?

Ihan mahdollista, jos paikat kestävät ja tuo HCM tulee mentyä liikaa repimättä. Itse tein juuri niin tänä kesänä eli HCM hölkäten (4:45) ja sitten Vantaalle (28 km alle 4 tunnin vauhdissa). Väliä oli kahdeksan viikkoa ja sama taitaa olla ensi vuonna.

Valitettavasti HCM:n jälkeen iski juoksijan polvi, joka ei kokonaan häipynyt, vaikka olin viimeisen viikon ennen Vantaata kokonaan juoksematta. Polvi sitten Vantaalla katkaisi matkan tuohon 28 kilometriin. Voihan tietysti olla, että HCM:n jälkeen lihakset olivat kuitenkin sen verran väsyneet, että tuki puuttui ja polvi joutui kärsimään. Pitää siis muistaa palautella kunnolla ensimmäisen matkan jälkeen, vaikka tuntuisi kuinka mukavalta.

Asiaa auttaa tietysti myös se, että ensi talven aikana panee lihakset kuntoon koko matkalta eli keskivartalo, lantio, reidet ja pohkeet ja mitä-niitä-onkaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen juossut nuo molemmat kahtena viime vuonna 2009-10 ja HCM:n ja Vantaan väliin vielä Pääkaupunkijuoksun puolikkaan hyvänä harjoituksena. Vaatii tietysti hyvän Kunto/harjoittelupohjan ja kisojen välissä kuuntelee kroppaa ja otataa ylimääräisen vapaapäivän tai pari ohjelmaan tarvittaessa. Näin mulla ainakin toimii hyvin ja joka kisalle on tullut uusi ennätys. HCM 2010 3.39 Vantaa 2010 3.32 :) Niin nämä 4 maratonia on siis ollut myös 4 ensimmäistäni, eli on siis mahdollista ihan varmasti ensikertalaiselle.

Link to comment
Share on other sites

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ensimmäisestä jan toisesta maratonista samana kesänä? Kenties juuri HCM+Vantaa yhdistelmällä?

Juoksin 1. ja 2. maratonin kolmen viikon välein keväällä ja samana vuonna myös HCM+Vantaa yhdistelmän. Tuon ensimmäisen maratonin tein hitaalla alulla ja varmistellen. Sijoitin sen maratonohjelmaan ikään kuin viimeiseksi pitkäksi lenkiksi. Sitten pidin kolme päivää taukoa ja palasin kevyeen harjoitteluun niin, että ehdin tehdä vielä pari kisavauhtista lenkkiä. Sitten taas keventelyjen jälkeen juoksin 2. maratonin nopeammin kuin ensimmäisen, vaikka aika olisi saattanut olla parempi toisenlaisella lähestymistavalla.

Tuosta oli sitten 10 viikkoa HCM:ään ja tuossa välissä ehdin harjoitella jo kunnolla. Eli taas 2. maratonin jälkeen pidin lepoa noin viikon ja asteittain palasin kovempaan harjoitteluun. Sitten normaalien keventelyjen jälkeen 3. maraton HCM:llä tuotti reilun ennätysparannuksen. Tästä intoutuneena päätin vielä yrittää Vantaalla tehdä parempaa tulosta, mutta siinä kävi huonosti, koska en malttanut keventää harjoittelua riittävästi HCM:n jälkeen, joka oli jo aivan maksimisuoritus. Olisi pitänyt lopettaa kausi siihen. Pari viikkoa ehdin juosta kovaa HCM:n jälkeen, ja sitten hajosivat jalat eli sain rasitusvamman, jonka kanssa ei voinut juosta. Viiden viikon pakkolevon jälkeen jalat olivat taas kunnossa, mutta kunto kateissa ja kävin tilttaamassa Vantaalla oikein kunnolla (26 km kovaa, loput kävelyä ja hölkkää pätkissä).

Mitä tästä sitten opittiin? No, vaikea on mitään yleispätevää ohjetta antaa, mutta mielestäni on mahdollista juosta kaksi ensimmäistä maratonia lähekkäin, jos ottaa ensimmäisen niistä riittävän kevyesti ja muistaa kevennellä myös maratonin jälkeen, eikä vain ennen sitä.

Link to comment
Share on other sites

Onko ylipäätään mahdoton tavoite juosta ensikertalaisena kaksi maratonia kesässä? Harkitsen kahta maratonia sen takia, että jos ekalla menee jokin vikaan (esim. juodun keskeyttämään), niin sitten on vielä mahdollisuus yrittää uudelleen. Lisäksi ensimmäisen voisi juosta rennosti (pääasia että maaliin pääsisi) ja toisessa kisassa sitten asettaa jokin aikatavoite.

Rupesin juoksemaan oikeasti vasta tämän vuoden maaliskuussa (viime vuonna kilometrejä 580km).

Tänä vuonna takana on:

24.4 Hiekkaharju 6h

19.6 Mäkimaraton

15.8 Nokia Ironman

11.9 Finlandia Maraton

Kaikissa noista olen vetänyt aivan täysillä. Lisäksi olen vetänyt puolikkaita kotona suht täysillä 2-3 kertaa tänä vuonna ja yhden reilun sadan kilsan retkeilyn pari viikkoa sitten. Tarkoitus olisi vielä osallistua 100km:n kisaan kahden viikon päästä.

Eli "ensikertalaisellekin" (virallisia maratoneja takana 1) on mahdollista vetää hieman laajemman kalenterin mukaan, vaikka sitä ei välttämättä suositellakaan. Kaikki riippuu itse ihmisestä.

Jos paikat tuntuu olevan kunnossa, niin anna mennä vaan.

Link to comment
Share on other sites

Hauska kuulla ettei tuo nyt ainaskaan ihan mahdoton suunnitelma ole :huh: Olisi kiva kuulla vielä naisten kokemuksia, koska ne ovat paremmin rinnastettavissa muhun ja siihen mihin mä mahdollisesti pystyn (tai olen pystymättä).

Mut siis yhteenvetona voisin todeta jo näiden vastausten perusteella: HCM+Vantaa yhdistelmä voi onnistua, jos jaksan treenata kovasti koko talven ja maltan juosta HCM:n tarpeeksi hitaasti. Minäpä tästä sitten painun lenkille :running: vaikka keli ei ehkä ole kaikkein kaunein :character0080:

Link to comment
Share on other sites

Itselläni toi HCM-Vantaa kombinaatio toimi paremmin kun hyvin. Tärkeää oli vaan ensin palautua kroppaa kuunnellen ja sitten jäi vielä kolmisen viikkoa aikaa treenata kovaa. Juoksu tuntui paljon helpommalta ja vauhtikestävyys kasvoi huomattavasti. Parin viikon dimmailun jälkeen teinkin oman maraennätykseni joka parani siis n.puolella tunnilla HCM.ltä.

Link to comment
Share on other sites

Onnistuu myös naisilta. 2009 juoksin sekä HCM:n (4.14) eli ensimmäisen maratonini ja kuukauden päästä rantamaratonin Espoossa(4.16). Espoon reitti selkeästi rankempi eli tuloskehitystä ei tullut

Tänä vuonna heinäkuussa Paavo Nurmi puolikas (1.51), elokuussa HCM (4.03), Rantamaratonilla puolikas( 1.48) ja Vantaa (3.56). Tänä vuonna juokseminen HCM:n jälkeen oli todella vähäistä, ainoa pidempi lenkki oli tuo rannan puolikas ja muuten juoksua tuli viikossa vain 10-15km,kevät puolella 40-80km/viikko . Mutta muuta liikuntaa oli kyllä viikottain 5-8h. Jalat pääsivät lepäämään juoksun osalta eikä rasitusvammoja päässyt syntymään, vaikka pientä oireilua oli aktiivisen juoksukauden aikana. Nyt kausi paketissa ja hyvä mieli.

Ensi vuonna sitten Tukholma, Helsinki ja Vantaa:thumbsup: (ainakin...)

Link to comment
Share on other sites

Itselläni taisi olla väliä 6 tai 7 viikkoa. Täältä otin osviittaa treenaukseen:

"6 viikkoa kilpailujen välillä"

http://www.tossu.com/index.php?pageid=13

En nyt ihan yksi yhteen, mutta sinne päin vedin väliajan.

Ja oma taktiikkani oli vetää ensimmäinen maraton melko täysillä, eihän sitä voinut tietää innostuuko tuohusta enää lainkaan... sitten toisen maratonin nautiskelin ja olikin mukavaa. Se ensimmäinen ei ollut sen sijaan yhtään helppo juoksu, mutta ennätys sentään pysyi pitkään.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy