Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millainen on hyvä verryttely?

qaz
 Share

Recommended Posts

Nyt kun ohjelmassa on useammin peruskestävyyden rinnalla noita vauhtikestävyys ja anerobisen kestävyyden harjoituksia, niin olen huomannut ensimmäisten kilometrien ongelman.

On vaikea löytää tätä VK/Anak-tehoalueiden korkeaa sykealuetta. Joko se ei nouse riittävän korkealle tai sitten mennään sprinttijuoksun myötä yli. Auttaisiko tähän kunnollinen verryttely? Ja millainen on kunnollinen? :hmm

Nää on näitä henk.kohtasia kysymyksiä joihin ei yhtä oikeaa vastausta oo.

Itse veryttelen ennen vk- tai vetoharjoitusta 2-4 km + aktiiviset venytykset (jalan heilutukset ja noin 5 sek. per venytys). Mahdollisesti muutamia koordinaatioliikkeitä ja aukasut / kiihdutykset päälle.

Esim. tuossa katinkuruntiellä jossa useimmat harjoitukset teen, niin loivaan alamäkeen noin 100 m neljä kertaa kiihdyttäen avaa jalat kyllä hyvin.

Ja jos on väsynyt tai voimaton ennen treeniä, niin sellainen hieman loppua kohden kiihtyvä veryttely yleenä herättelee meikäläisen.

Millaisiin sykkeisiin kiihdytyksissäsi menet? (prosenttia maksimista)

Itse olen mukavuudenhaluisena tähän saakka tehnyt alle vain 10-15 minuutin kevyen hölkän (60-70 % alueella) ja tämän jälkeen jalat kyllä toimivat, mutta hengityksen kanssa saa odottaa rentoutta ja tasaantumista toiset 10 minuuttia. Usein tulee jo henkinen raja vastaan, että jaksaako tätä lenkkiä vetää. Moottorin lämmittyä fiilis sitten parenee. Onneksi. Ovatko teidän muiden fiilikset samansuuntaisia?

Itse olen todella huono veryttelemään ja lenkin jälkeinen venyttely on ainoa mitä teen.

Nyt reilun kuukauden juostuaan huomaan,että veryttely olisi paikallaan.

Sitä on vaan oppinut, että lenkki alkaa ja loppuu kotiovelle sen kummempia veryttelyjä.

Kuten sanoin olisi hyvä muuttaa tottumuksia ja jotenkin lämmitellä lihaksia ennen lenkkiä.

Olen meinaan huomannut,että monilla lenkeillä ihan pk-lenkistä lähtien paras tunne ja vaihe alkaa n.30min juoksun jälkeen.

10km testijuoksua ennen sentään lämmittelin pari kilometriä,tyyliin kevyttä juoksua ja loppuun rennon kovaa muutama pyrähdys.

Toisaalta tälläisen rapakuntoisen kohdalla se veryttely ei varmaan ole kaikkein oleellisin asia kun kyseessä on kuitenkin pitkäkestoinen ja rauhallinen suoritus.

Uskonkin että venyttely ja siihen panostaminen on tärkeämpää.

Vauhtikestävyysharjoituksissa aloitan hölkkävauhdista ja nostan pikkuhiljaa nopeutta. En yleensä seuraa sykettä kovin tarkasti. Noin parin kilsan jälkeen alan tarkistella, että onko mittari samaa mieltä kuin mieli. Jos nostan nopeuksia liian nopeasti, niin silloin yleensä menee vähän pieleen, eli alussa tulee mentyä liian kovaa. Jos taas asteittainen vauhdinkoventaminen menee fiiliksen mukaan eikä puskemalla, kummasti 10 minuutin jälkeen ollaan juuri oikeissa lukemissa. On aika sama onko se VK-osuus 23 minuuttia vai 24 minuuttia X-vauhdilla.

Maksimikestävyysharjoituksia ennen hölkkäilen ja teen muutamia kiihdytyksiä. Mulla on kyllä paljon parantamisen varaa vauhdin arvioinnissa... Yleensä menee ekan vedon eka 200m noin 39s, ja kerran meni 37s, vaikka 42 on tavoitevauhti. Maksimikestävyysharjoituksissa en seuraa sykkeitä ollenkaan. Kello kertoo kaiken riittävän hyvin.